SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kraków chwali się skutkami uchwały krajobrazowej. 1500 usuniętych reklam

Po dwóch latach obowiązywania uchwały krajobrazowej Kraków chwali się w internecie jej pozytywnym rezultatem - wolną od reklam przestrzenią miejską. W następstwie obowiązywania uchwały, z przestrzeni miasta zniknęło już ponad 1500 reklam - podało miasto.

Article

Krakowska uchwała krajobrazowa weszła w życie 1 lipca 2020 roku. Dokument reguluje zasady i warunki umieszczania w przestrzeni miejskiej obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

W uchwale krajobrazowej ustalono szczegółowe zasady zamieszczania reklam np. w przejściach podziemnych, odległość tablic od skrzyżowań czy minimalną odległość między wolnostojącymi reklamami na terenach ulic wlotowych.

Miasto podzielono na trzy strefy, z czego trzecią podzielono dodatkowo na trzy obszary – Stare Miasto, Nowa Huta i Śródmieście. W każdej ze stref nośniki reklamowe będą musiały spełniać określone wymogi w zależności od tego, w jakiej strefie miasta zamierza je umieścić reklamodawca.

Będą kary za brak dostosowania się do uchwały krajobrazowej

Już 1 lipca kończy się dwuletni okres na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych w oparciu o tzw. uchwałę krajobrazową - czytamy na stronie miejskiej Krakowa. Po tej dacie właściciele, którzy nie dostosowali się do przepisów uchwały, będą musieli liczyć się z postępowaniem administracyjnym i ewentualnymi karami pieniężnymi. Za każdy metr kwadratowy szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami) - informuje miasto na swojej stronie.

Kraków pochwalił się w mediach społecznościowych, jak po wprowadzeniu w życie uchwały udało się uporządkować przestrzeń w mieście.

Do tej pory zakończono 299 postępowań dotyczących badania legalności reklamy, 687 jest w toku. Od 1 lipca 2020 roku do 31 marca 20222 r. na mocy przepisów uchwały krajobrazowej usunięto ponad 1500 reklam i odmówiono 862 instalacji nośników w przestrzeni pasów drogowych.

W tym samym czasie wydano 492 pozytywne decyzje o umieszczeniu reklamy w pasie drogowym.

Po 1 lipca tego roku władze Krakowa w pierwszej kolejności będą kontrolować zgodność z uchwałą krajobrazową w obszarach o znaczeniu historycznym i wizerunkowym - jak Park Kulturowy Stare Miasto, Park Kulturowy Nowa Huta oraz planowany Park Kulturowy Kazimierz ze Stradomiem, a także ulice wylotowe.

Przykłady usuniętych reklam (zdjęcia: kraków.pl).

Jak wynika z danych IGRZ, estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (klasyczne OOH + city transport + reklama DOOH) wyniosła 109,71 mln zł  i była wyższa rok do roku 70,1 proc.

Własne uchwały krajobrazowe uchwaliły już m.in. Sopot czy Gdańsk. W Warszawie o uchwałę krajobrazową trwa spór między władzami miasta a wojewodą. W marcu ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę władz Warszawy na decyzję Wojewody Mazowieckiego o unieważnieniu uchwały krajobrazowej, miasto stwierdziło, że nie złoży skargi kasacyjnej do NSA. Postanowiono, że procedura dotycząca uchwały krajobrazowej zostanie wznowiona.

W Gdyni w ubiegłym roku radni miasta uchylili procedowaną sześć lat miejską uchwałę krajobrazową - powodem były błędy natury formalno-prawnej.

Dołącz do dyskusji: Kraków chwali się skutkami uchwały krajobrazowej. 1500 usuniętych reklam

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl