SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kraków chwali się skutkami uchwały krajobrazowej. 1500 usuniętych reklam

Po dwóch latach obowiązywania uchwały krajobrazowej Kraków chwali się w internecie jej pozytywnym rezultatem - wolną od reklam przestrzenią miejską. W następstwie obowiązywania uchwały, z przestrzeni miasta zniknęło już ponad 1500 reklam - podało miasto.

Article

Krakowska uchwała krajobrazowa weszła w życie 1 lipca 2020 roku. Dokument reguluje zasady i warunki umieszczania w przestrzeni miejskiej obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

W uchwale krajobrazowej ustalono szczegółowe zasady zamieszczania reklam np. w przejściach podziemnych, odległość tablic od skrzyżowań czy minimalną odległość między wolnostojącymi reklamami na terenach ulic wlotowych.

Miasto podzielono na trzy strefy, z czego trzecią podzielono dodatkowo na trzy obszary – Stare Miasto, Nowa Huta i Śródmieście. W każdej ze stref nośniki reklamowe będą musiały spełniać określone wymogi w zależności od tego, w jakiej strefie miasta zamierza je umieścić reklamodawca.

Będą kary za brak dostosowania się do uchwały krajobrazowej

Już 1 lipca kończy się dwuletni okres na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych w oparciu o tzw. uchwałę krajobrazową - czytamy na stronie miejskiej Krakowa. Po tej dacie właściciele, którzy nie dostosowali się do przepisów uchwały, będą musieli liczyć się z postępowaniem administracyjnym i ewentualnymi karami pieniężnymi. Za każdy metr kwadratowy szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie (z odsetkami) - informuje miasto na swojej stronie.

Kraków pochwalił się w mediach społecznościowych, jak po wprowadzeniu w życie uchwały udało się uporządkować przestrzeń w mieście.

Do tej pory zakończono 299 postępowań dotyczących badania legalności reklamy, 687 jest w toku. Od 1 lipca 2020 roku do 31 marca 20222 r. na mocy przepisów uchwały krajobrazowej usunięto ponad 1500 reklam i odmówiono 862 instalacji nośników w przestrzeni pasów drogowych.

W tym samym czasie wydano 492 pozytywne decyzje o umieszczeniu reklamy w pasie drogowym.

Po 1 lipca tego roku władze Krakowa w pierwszej kolejności będą kontrolować zgodność z uchwałą krajobrazową w obszarach o znaczeniu historycznym i wizerunkowym - jak Park Kulturowy Stare Miasto, Park Kulturowy Nowa Huta oraz planowany Park Kulturowy Kazimierz ze Stradomiem, a także ulice wylotowe.

Przykłady usuniętych reklam (zdjęcia: kraków.pl).

Jak wynika z danych IGRZ, estymowana wielkość sprzedaży na rynku reklamy zewnętrznej OOH w Polsce w trzech segmentach rynku reklamy zewnętrznej (klasyczne OOH + city transport + reklama DOOH) wyniosła 109,71 mln zł  i była wyższa rok do roku 70,1 proc.

Własne uchwały krajobrazowe uchwaliły już m.in. Sopot czy Gdańsk. W Warszawie o uchwałę krajobrazową trwa spór między władzami miasta a wojewodą. W marcu ubiegłego roku Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę władz Warszawy na decyzję Wojewody Mazowieckiego o unieważnieniu uchwały krajobrazowej, miasto stwierdziło, że nie złoży skargi kasacyjnej do NSA. Postanowiono, że procedura dotycząca uchwały krajobrazowej zostanie wznowiona.

W Gdyni w ubiegłym roku radni miasta uchylili procedowaną sześć lat miejską uchwałę krajobrazową - powodem były błędy natury formalno-prawnej.

Dołącz do dyskusji: Kraków chwali się skutkami uchwały krajobrazowej. 1500 usuniętych reklam

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
mieszkaniec
Na furgonetki antyaborcyjne ze zdjęciami martwych płodów nie ma sposobu.
odpowiedź