SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadchodzący sezon w telewizjach spektakularny, ale wzrostu inwestycji reklamowych nie będzie

Debiutujące dzisiaj jesienne ramówki głównych nadawców telewizyjnych imponują pod względem zaproponowanych nowości. Wybija się w nich oferta TVP, która dzięki premierom ma szansę powalczyć o młodszego odbiorcę. Jednak o pozycję lidera oglądalności w grupie komercyjnej tradycyjnie już bój toczyć będą Polsat i TVN, których jesienne ramówki s przede wszystkim konsekwentne. I choć w ostatnich miesiącach roku pieniędzy na rynku reklamowym będzie zapewne więcej, to nie należy spodziewać się wzrostu inwestycji w reklamę tv i wypełnienia bloków reklamowych - twierdzą eksperci z domów mediowych.

Dzisiaj startują nowe, jesienne ramówki Telewizji Polskiej, TVN i Polsatu oraz większości kanałów tematycznych.

Duzi nadawcy stawiają w nich na sprawdzone już formaty i seriale, wracając z nowymi ich seriami, a dodatkowo wspierają antenę kilkoma nowościami.

TVN: sprawdzone produkcje, mocne nowości

TVN od 2 września rozpoczyna emisję nowych odcinków takich produkcji, jak „19+” (16.30) czy „Ukryta prawda” (18.00). Widzowie zobaczą również premierowe odcinki „Milionerów” (od poniedziałku do czwartku o godz. 20.55). Bez zmian będzie można oglądać również nowe odcinki serialu „Na Wspólnej” (od poniedziałku do czwartku o godz. 20.15; obyczajowa produkcja nie ma przerwy wakacyjnej).

W poniedziałkowym paśmie o godz. 21.30 TVN pokaże składającą się z trzynastu odcinków ósmą edycję programu „Top model” (od 2 września). We wtorki o 21.30 od 3 września widzowie stacji zobaczą drugi sezon „Pułapki” (pierwszy sezon tej produkcji emitowany był jesienią ub.r. w niedzielnym prime-time). Od 22 października stacja będzie emitować „Pod powierzchnią 2”.

Godzinę później (o 22.30) we wtorkowe wieczory będzie emitowana kolejna edycja „Kuby Wojewódzkiego”, a o 23.30 - nowe odcinki „Superwizjera”. Bez zmian w czwartki o 21.30 widzowie zobaczą kolejne odcinki „Kuchennych rewolucji” Magdy Gessler” (od 5 września), a w piątkowym prime-time w ramówce TVN znajdą się filmy fabularne z cyklu „Superkino”.

W soboty o 20.00 (od 7 września) TVN pokazywać będzie kolejny sezon programu „Mam talent!”, a dwie godziny wcześniej widzowie zobaczą nowe odcinki „36,6” Ewy Drzyzgi. Z kolei w niedzielnym prime-time (godz. 20.00 od 8 września) widzowie zobaczą kolejną edycję kulinarnego programu „MasterChef”. Wśród pozostałych pozycji TVN na jesień 2019 znajdą się takie tytuły, jak: „Fakty” (codziennie o 19.00), „Uwaga!” (w dni powszednie o 19.50 i w weekendy o 19.45), „Dzień dobry TVN” (codziennie o 7.30; od 31 sierpnia), „Kobieta na krańcu świata” (w niedziele o 11.00; od 8 września) i „Co za tydzień?” (w niedziele o 11.30).

W jesiennej ramówce stacja pokaże też trzy nowości: program „Starsza pani musi fiknąć”(środy o godz. 21.30, od 4 września), serial „39 i pół tygodnia” (niedziele o godz. 21.30, od 8 września)  oraz reality-show z Edytą Górniak „My Way” (środy o godz. 21.30, od 30 października).

W sobotę, 31 sierpnia TVN rozpoczął emisję kolejnego sezonu „Dzień dobry TVN”, który startuje 30 minut wcześniej niż dotychczas. Poranny program zyskał odświeżone studio, a także nową oprawę.

Z kolei telewizyjna Siódemka 13 września o 20.00 ruszy z kolejnym sezonem reality-show „Big Brother”, a 2 września na antenę powrócą nowe odcinki telenoweli „Zakochani po uszy”.

TVP: sześć premier

Na antenach TVP1 i TVP2 zadebiutuje łącznie 6 nowości. Jedyną nowością w TVP1 emitowaną od września będzie codzienny teleturniej „Gra słów - krzyżówka”, w którym uczestnicy będą rozwiązywać krzyżówki. Audycję poprowadzi Radosław Brzózka. Premierowe odcinki będzie można oglądać od poniedziałku do piątku o godz. 15.30, począwszy od 9 września.

Pod koniec roku (dokładnie 8 grudnia o 20.20) TVP1 rozpocznie emisję nowego historycznego serialu „Ziuk. Młody Piłsudski”, który opowiada o grupie spiskowców walczących z caratem na przełomie XIX i XX wieku.

TVP1 jesienią pokaże również znane już widzom kontynuacje, a wśród nich m.in.: reality-show „Rolnik szuka żony”, teleturniej „Jaka to melodia?” (z Rafałem Brzozowskim w roli gospodarza), „Korona królów”, „Ojciec Mateusz”, „Klan”, „Wojenne dziewczyny”, „Dziewczyny ze Lwowa”, „Komisarz Alex”, „Leśniczówka” i „Magazyn Ekspresu Reporterów”, który został przeniesiony z TVP2.

Pierwszą jesienną nowością TVP2 jest program „Gotowi do gotowania. Start!”, którego sponsorem jest Jeronimo Martins Polska. Jest to polska wersja formatu „Ready Steady Cook” - w każdym odcinku show rywalizują ze sobą dwie drużyny (złożone z profesjonalnego szefa kuchni i kulinarnego amatora), które w ciągu 20 minut muszą przygotować posiłek z produktów o łącznej wartości nie większej niż 25 złotych. Dla zwycięskiego uczestnika każdego odcinka - kulinarnego amatora - przewidziano voucher z kwotą do wydania w sklepach Biedronka. „Gotowi do gotowania. Start!” poprowadzi Marzena Rogalska. Cykl w TVP2 zadebiutuje 9 września i będzie nadawany w dni powszednie o 18.30.

Tuż po nim (o 18.55; również od 9 września) widzowie zobaczą inną nową kulinarną produkcję - reality-show „Teściowe i synowe. Kto tu rządzi?”. Jest to polska wersja formatu „Momster” z portfolio Global Agency (dotychczas doczekał się on lokalnych edycji w Rosji i Turcji). Formuła tego programu polega na tym, że teściowe i synowe rywalizują ze sobą w przygotowywaniu potraw kulinarnych.

W piątki o godz. 20.45 (od 20 września) stacja będzie emitować reaktywowany po 23-letniej przerwie teleturniej „Czar par”. Formuła tego projektu zakłada rywalizację między sobą dwuosobowych zespołów, którego członkami są pary (np. małżeństwa, czy osoby zaręczone). W nowej odsłonie widowiska zaprezentuje się 14 duetów. „Czar par” poprowadzą Maciej Kurzajewski oraz Izabella Krzan. Jurorami reaktywowanego teleturnieju będą duety: Katarzyna Cichopek i Marcin Hakiel oraz Dorota Chotecka i Radosław Pazura.

Dwa nowe projekty Dwójki będą emitowane w czwartkowe wieczory, począwszy od 12 września. Pierwszym z nich będzie nadawany o 20.45 „Najgorszy kucharz” - to polska wersja formatu „Worst Cooks” stworzonego przez All3media.

Następnie - o 21.50 - widzowie będą mogli oglądać program „Wkręceni w randkę” (o 21.50). Polska edycję „Matchmakers” poprowadzą Anna Lucińska i Aleksander Sikora.

Początkowo od 7 września w soboty o około godz. 22.00 TVP2 miała emitować serial „Lepsza połowa”, ale produkcja ta trafi na antenę stacji w późniejszym terminie.

Z kolei w sobotę, 7 grudnia o 20.05 odbędzie się premiera „The Voice Senior”, w którym występują utalentowani wokalnie uczestnicy w wieku 60. i więcej lat. Muzyczne widowisko poprowadzą Marta Manowska i Tomasz Kammel, a jurorami w programie będą: Urszula Dudziak, Andrzej Piaseczny, Alicja Majewska i Marek Piekarczyk.

Widzowie Dwójki jesienią zobaczą również nowe odcinki takich audycji, jak m.in.: „Koło fortuny” (z Norbim w roli nowego gospodarza; partnerować mu będzie Izabella Krzan), „Familiada”, „Postaw na milion”, „The Voice of Poland”, „Szansa na Sukces. Opole 2020”, „Pytania na śniadanie”, „Echo serca” (serial przeniesiony z TVP1), „M jak miłość”, „Barwy szczęścia”, „Na dobre i na złe”, „Rodzinka.pl”, „O mnie się nie martw” i teleturniej „The Wall. Wygraj marzenia”, który został przeniesiony z TVP1.

Polsat: nowości i sprawdzone formaty

Polsat w jesiennej ramówce pokaże trzy nowości: duży randkowy program „Love Island. Wyspa miłości”, reality-show „Ninja Warrior Polska” oraz cotygodniowy serial „Zawsze warto”.

„Love Island. Wyspa miłości” to reality-show oparty na brytyjskim formacie „Love Island”, który powstał w 2005 roku dla ITV. Uczestnikami programu są single, którzy przez kilka tygodni mieszkają ze sobą w willi zlokalizowanej na egzotycznej wyspie.  
Pierwsza edycja polskiej wersji reality-show potrwa 6 tygodni - poprowadzi ją modelka i prezenterka Karolina Gilon. Program będzie można oglądać w dni powszednie i w niedziele po godz. 22.00, począwszy od 2 września. Program z 1-dniowym opóźnieniem będzie można oglądać też w Eska TV. Codzienny reality-show na antenie muzycznej stacji będzie emitowany o godz. 20.00 (od 3 września).

Druga z nowości Polsatu na jesień 2019 to stworzony w Japonii w 1997 roku reality-show „Ninja Warrior”, którego polska wersja nazywa się „Ninja Warrior Polska”. Formuła tego projektu zakłada rywalizację sprawnych fizycznie uczestników (w wieku 18 i więcej lat), którzy muszą pokonać skomplikowany tor przeszkód. Osoby, które wykonają wszystkie zadania, otrzymają miano „Wojowników Ninja”.

Gospodarzem „Ninja Warrior Polska” została Aleksandra Szwed. Z kolei do roli komentatorów zmagań uczestników zostali zaangażowani: Jerzy Mielewski i Łukasz „Juras” Jurkowski. Reality-show w Polsacie będzie można oglądać od 3 września we wtorki o godz. 20.05.

Polsat w nadchodzącej ramówce pokaże również składający się z 12 odcinków nowy serial „Zawsze warto”. Fabuła serialu koncentruje się na losach trzech różnych kobiet, w różnym wieku: prawniczki, gospodyni domowej i dziewczyny do towarzystwa.
Stacja nowy serial umieści w środowym paśmie o godz. 21.05. Premiera pierwszego odcinka odbędzie się 4 września.

Wśród kontynuacji Polsatu z poprzednich ramówek znajdą się m.in.: paradokumenty „Na ratunek 112” i „Gliniarze”, seriale „Pierwsza miłość”, „Przyjaciółki”, „Świat według Kiepskich” i „W rytmie serca” (emisja najprawdopodobniej późną jesienią, czy programy typu „Dancing with the Stars. Taniec z Gwiazdami”, „Twoja twarz brzmi znajomo”, „Nasz nowy dom” i „Kabaret na żywo”.

„Gra muzyka” z Robertem Janowskim w TV Puls

W jesiennej ramówce Telewizji Puls pojawi się nowy rozrywkowe show „Gra muzyka”, który poprowadzi Robert Janowski. Autorski projekt TV Puls i Media Corporation z Robertem Janowskim w roli gospodarza będzie można oglądać w soboty o godz. 19.00, począwszy od 7 września.

Widzowie stacji zobaczą również nowe odcinki codziennych seriali „Lombard. Życie pod zastaw” i „Rodzinny interes”.

Sporo nowości, ale największy potencjał ma sport

- Nadchodzący sezon zapowiada się spektakularnie - przynajmniej pod względem liczby nowości, które oferują widzom główne anteny - komentuje Katarzyna Baczyńska, TV director w Codemedia. Jej zdaniem Telewizja Polska, która ma ich najwięcej będzie miała szansę powalczyć o młodszych odbiorców, którzy dzisiaj częściej wybierają ofertę konkurencji. - Sporo nowości zaoferował widzom Polsat (duża zmiana po asekuracyjnej ramówkowo wiośnie), w TVN natomiast jest ich w tym sezonie mniej. Ramówka jest jednak jak zwykle bardzo konsekwentna: dominują seriale i znane już widzom formaty rozrywkowe - ocenia nasz rozmówczyni.

Ekspertka z Codemedia wskazuje, że największy potencjał do gromadzenia masowej widowni mają transmisje sportowe z udziałem Reprezentacji Polski (we wrześniu są to mecze eliminacyjne do Euro 2020 oraz transmisje Mistrzostw Europy w siatkówce mężczyzn oraz Mistrzostw Europy w siatkówce kobiet w TVP). - Z reguły potęgą pod względem liczby widzów są transmisje meczów piłki nożnej, natomiast patrząc na siatkówkę przez pryzmat ostatnich sukcesów naszych reprezentantów i pewnego już udziału w Igrzyskach Olimpijskich nadchodząca impreza powinna cieszyć się bardzo dużym zainteresowaniem. Jeśli mecze siatkówki będą transmitowane na TVP1 to właśnie ta antena ma szansę powalczyć o pozycję lidera w grupie 4+ - zwłaszcza we wrześniu - zaznacza Katarzyna Baczyńska.

Przewiduje, że w grupie komercyjnej czeka nas zapewne pojedynek między Polsatem a TVN i ciężko jest przewidzieć jego wynik.

Pamiętajmy, że jesień 2018 to ewidentnie czas TVNu, natomiast na wiosnę tego roku ramówka Polsatu zapracowała lepiej pomimo braku nowości. Co ciekawe, oferta TVN była w tym okresie dość zbliżona do bardzo udanego sezonu jesiennego, więc słabsze wyniki były sporym zaskoczeniem. Jesień 2019 to więc z jednej strony konsekwencja TVN, która sprawdziła się świetnie na jesieni 2018, z drugiej - większy potencjał masowej widowni w ramówce Polsatu - komentuje TV director Codemedia.

Katarzyna Baczyńska przewiduje, że w ostatnich 4 miesiącach roku będzie więcej pieniędzy na telewizyjnym rynku reklamowym, ale zaznacza, że nie ma co spodziewać się spektakularnego odbicia. - Dużą niewiadomą są firmy farmaceutyczne - sezon jesienno - zimowy to okres, w którym inwestycje osiągają najwyższe poziomy, a pamiętajmy, że w pierwszych miesiącach 2019 to właśnie ta kategoria najbardziej zredukowała aktywność w telewizji - zwraca uwagę nasza rozmówczyni.

Trudno rok

W ocenie Macieja Niepsuja, buying directora w MullenLowe MediaHub ramówka TVN jest bardzo zachowawcza, a po jej analizie można stwierdzić, że to taktyka na przeczekanie.

- Copy paste tego co zazwyczaj robi Polsat, czyli nie ryzykujemy, odpalamy to co do tej pory się sprawdzało. Nie dyskredytując w żaden sposób potencjału topowych programów TVNu, które powinny się kolejny sezon bronić oglądalnościami, spodziewałbym się jednak czegoś nowego. Z drugiej strony do nowości z efektem wow jakoś w ostatnich sezonach na Wiertniczej zdecydowanie nie mają ręki więc może w tej sytuacji jest to słuszny kierunek. Zwłaszcza, że finansowo ten rok nie jest aż tak udany jak poprzedni, więc być może skłonność do podejmowania ryzyka „ramówkowego" jest dużo mniejsza. W przypadku telewizji publicznej widać wyraźny podział na część publicystyczno informacyjno patriotyczną czyli TVP1 i tę o zdecydowanie mniejszym ciężarze gatunkowym, zdecydowanie bardziej rozrywkową czyli TVP2. W tej sytuacji Ziuk idealnie wpisuje się w oczekiwania widzów Jedynki a cała reszta nowych formatów kucharsko - randkowych pasuje do Dwójki. Nie możemy również zapominać o jesiennych wydarzeniach sportowych, które w zależności od dyspozycji naszych reprezentantów będą oglądały się dobrze albo bardzo dobrze. Polsat po zaskakująco udanej wiośnie pokaże jesienią kilka mocno zróżnicowanych tematycznie nowości z których moim zdaniem „Zawsze warto” będzie miało szanse na kolejne sezony. „Ninja warrior” to coś zdecydowanie dla fanów, a konwencja codziennych emisji „Love Island” jakoś do mnie nie trafia. Zdecydowanie na plus w przypadku Polsatu biblioteka filmowa. Zwłaszcza, że pod koniec roku wróci zapewne Kevin... - komentuje nasz rozmówca.

Ekspert MullenLowe twierdzi, że o pozycję lidera w walce o widza powalczy tradycyjnie mocny TVN z Polsatem. - Tu pytanie za 100 pkt jak przyjmą widzowie nowości z Ostrobramskiej. Bardzo fajny kierunek TVP2, już wiosną widownia wyglądała zdecydowanie lepiej niż w ubiegłym roku więc jeżeli nowości „zażrą" to sezon będzie zdecydowanie na plus. A Jedynka powalczy o... widza Jedynki – mówi Maciej Niepsuj. Przyznaje też, że nie spodziewa się rewolucji, bo żadna z nowości raczej nie wbije się na pełnej petardzie w świadomość widzów, więc tradycyjnie najlepiej będą się oglądały programy ,które widz zna i lubi: „M jak miłość”, „Taniec z Gwiazdami”, „Mam talent”.

Podobnie jak Katarzyna Baczyńska, także i on nie spodziewa się takiego wzrostu inwestycji i wypełnienia bloków reklamowych, jak w ubiegłym roku. - Zakładam, że nieunikniony jest niewielki spadek przychodów stacji porównując 3 i 4 kwartał rok do roku – podsumowuje nasz rozmówca.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

Dołącz do dyskusji: Nadchodzący sezon w telewizjach spektakularny, ale wzrostu inwestycji reklamowych nie będzie

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Anni
Ciekawe gdzie wyznawcy TVN oglądają sport?
odpowiedź
User
Rocky
Love Island najlepsze!!! Polsat rządzi !!!
odpowiedź
User
Sylwek
Też nie mogę się doczekać Love island. Dzięki Polsat
odpowiedź