SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najlepsze okładki prasowe

GrandFront 2004 dla "Pulsu Biznesu" i "The Warsaw Voice". Specjalna relacja wysłannika Wirtualnemedia.pl

Wczoraj na Zamku Królewskim w Warszawie  odbyła się uroczysta gala rozdania nagród GrandFront 2004, które przyznaje od trzech lat Izba Wydawców Prasy. W
tym roku przyznano 17 nagród i 20 wyróżnień w siedmiu kategoriach.

Zwycięzców Konkursu wyłoniło Jury, w którym zasiadali, jak co roku, najwybitniejsi polscy znawcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni wydawnictw i agencji reklamowych, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy, graficy i wydawcy. Dokonując ocen, Jury kierowało się przede wszystkim kryterium oryginalności i innowacyjności, stylem i klimatem prac oraz ich walorami komunikacyjnymi i poziomem graficznym.

"Ilość i jakość nadesłanych projektów przysporzyła nam wiele  pracy, dokonywanie wyborów nie raz przebiegało w atmosferze  zażartych dyskusji" - powiedział podczas uroczystości sekretarz  jury, szef graficznego Studia Q Tomasz Kuczborski.

 Do konkursu zgłoszono 57 pierwszych stron gazetowych, 66 okładek czasopism typu life style & people, 48 okładek czasopism opinii,  135 okładek czasopism monotematycznych, 41 branżowych i 36  czasopism lokalnych.   

 Zdobywcami nagród głównych GrandFront 2004 zostali:

 - w kategorii gazety codzienne, której fundatorem jest RUCH S.A.:

     Tytuł: PULS BIZNESU, nr 15,
Wydawca: Bonnier Business Polska
Autor: Jacek Utko

 "Puls Biznesu" zdobył uznanie jury m.in. dzięki "odważnemu i  konsekwentnemu operowaniu bielą tła" - nagrodzona okładka  przedstawia niebiesko-czarny napis "100 dni do Unii" na białym tle.

 - w kategorii czasopisma, której fundatorem jest firma Winkowski:

Tytuł: THE WARSAW VOICE, nr 48
Wydawca: Warsaw Voice
Autor: Magdalena Jonas

Nagrodzona okładka "The Warsaw Voice" przedstawia wydrukowany  czerwoną i czarną czcionką tytuł "The Reich revisited", tworzący  wraz z podtytułem zarys twarzy Adolfa Hitlera. "Znakomity pomysł i  bezbłędna realizacja" - uzasadniło jury.

Nagrodzoną okładkę tego Pulsu Biznesu zaprojektował Jacek Utko, zeszłoroczny zdobywca pierwszego miejsca w konkursie Grand Front i siedemnastej nagrody w swojej karierze designera. - W redakcji Pulsu Biznesu pracuję od 8 lat. Moje okładki są bardzo autorskie, pomysł zawsze jest mój. Tak było i w tym przypadku – powiedział portalowi WirtualneMedia.pl. Sam redaktor naczelny Pulsu Biznesu, Jacek Ziarno przyznał w rozmowie z nami: Nie czuję się zwycięzcą, uznanie należy się przede wszystkim Jackowi Utko, choć owszem, było mi przyjemnie, kiedy  po opublikowaniu numeru z nagrodzoną okładką odbierałem telefony z gratulacjami od kolegów z innych redakcji.

O wrażenia z gali Grand Front i kilka praktycznych rad dla wydawców i redaktorów naczelnych zapytaliśmy Krzysztofa Urbanowicza – członka jury i prezesa Mediapolis, firmy specjalizującej się w szkoleniach dla dziennikarzy.

- To nie do końca był mój wybór. W kategorii gazety codzienne stawiałem na Puls Biznesu, ale jeśli chodzi o czasopisma, głosowałem za Foyer, za wydaniem ze zdjęciem Jana Nowickiego na okładce. To pismo, które od dłuższego czasu obserwuję i podziwiam. Żałuję, tylko jednego Foyer uparł się na mężczyzn i to ich najczęściej umieszcza na okładkach, a kobiety są przecież o wiele ciekawszym obiektem do fotografowania!

Dobra okładka to winieta rozpoznawalnego pisma. Czasem kupuje się pismo tylko dla marki, nie zaglądając nawet do tego co jest w środku. Przykładami takich pism są Newsweek i Polityka. Dobra okładka musi mieć dobre zajawki i przede wszystkim świetne zdjęcia. To zdjęcie sprzedaje okładkę, a okładka całe pismo.

 Pozostali laureaci Konkursu GrandFront 2004:

II nagroda w kategorii gazety codzienne:
   
       Tytuł: GAZETA WYBORCZA, nr 141
       Wydawca: Agora
       Autor: Krzysztof Trusz

III nagroda w kategorii gazety codzienne:

       Tytuł: SUPER EXPRESS, nr 102
       Wydawca: Media Express
      Autor: Jacek Gałązka

W kategorii czasopisma monotematyczne, której fundatorem jest Totalizator Sportowy:

I nagroda
     Tytuł: FOYER, nr 5
     Wydawca: Trojan Press. Marta Trojan
    Autor: Marek Knap, Marek Trojanowski

II nagroda

    Tytuł: JAZZ & CLASSICS, nr 1
    Wydawca: MLM Adequate Solution
    Autor: Piotr Perzyna

III nagroda

    Tytuł: FOYER, nr 2
    Wydawca: Trojan Press. Marta Trojan
    Autor: Marek Knap, Marek Trojanowski

W kategorii czasopisma typu life style / "people", której fundatorem jest Poczta Polska:

I nagroda
    Tytuł: PANI, nr 8
    Wydawca: Agencja Wydawniczo - Reklamowa "Wprost"
    Autor: Rafał Olech

II nagroda

    Tytuł: AKTIVIST EXCLUSIV, nr 8
    Wydawca: Valkea Media
    Autor: Zuzanna Krajewska

III nagroda

    Tytuł: FLUID, nr 47
    Wydawca: Cicha Lipa
    Autor: Błażej Pindor

W kategorii czasopisma opinii, której fundatorem jest PAP:

I nagroda
    Tytuł: THE WARSAW VOICE, nr 48
    Wydawca: Warsaw Voice
    Autor: Magdalena Jonas


II nagroda
    Tytuł: PRZEKRÓJ, nr 51- 52
    Wydawca: Edipresse
    Autor: Bogdan Żochowski

III nagroda

    Tytuł: FORUM, nr 43
    Wydawca: Polityka Spółdzielnia Pracy
    Autor: Małgorzata Śliwińska

W kategorii czasopisma lokalne i sublokalne, której fundatorem jest IWP:

I nagroda
      Tytuł: PANORAMA LESZCZYŃSKA, nr 51
      Wydawca: Panorama
      Autor: Elżbieta Kuśnierek

II  i III nagrody w kategorii czasopisma lokalne i sublokalne nie przyznano.

W kategorii czasopisma branżowe, której fundatorem są Polskie Linie Lotnicze LOT :

I nagroda
    Tytuł: FOTO, nr 8
    Wydawca: Imphot Photo Imaging
    Autor: Grzegorz Mosieniak

II nagroda

     Tytuł: (OP. CIT.,) MASZYNA INTERPRETACYJNA, nr 15
     Wydawca: Stowarzyszenie Etnografów i Antropologów Kultury "Pasaż   Antropologiczny"
    Autor: Studio Sport (Krzysztof Cibor, Jolanta Kossakowska, Magdalena Radkowska, Piotr Walkowicz)

III nagroda

     Tytuł: (OP. CIT.,) MASZYNA INTERPRETACYJNA, nr 21
    Wydawca: Stowarzyszenie Etnografów i Antropologów Kultury "Pasaż   Antropologiczny"
    Autor: Studio Sport (Krzysztof Cibor, Jolanta Kossakowska, Magdalena Radkowska, Piotr Walkowicz).

Po raz pierwszy w historii Konkursu przyznano pozaregulaminową Nagrodę Specjalną: za projekt graficzny czasopisma "Foyer", które prezentuje nową jakość na polskim rynku prasowym.
Jury postanowiło również podkreślić walory publicystyczne pierwszej strony "Super Expresu" autorstwa Jacka Gałązki. Projekt ten trafnie ujmuje dwoistość postaw Polaków wobec wejścia naszego kraju do Unii Europejskiej.

Wyróżnienia w konkursie GrandFront 2004 otrzymali:

wyróżnienia w kategorii gazety codzienne:

       Tytuł: DZIENNIK BAŁTYCKI, nr 107
       Wydawca: Polska Presse
       Autor: Krzysztof Ignatowicz

       Tytuł: METRO, nr 261
       Wydawca: Agora
       Autor: Jacek Kuczyński

       Tytuł: PULS BIZNESU, nr 85
       Wydawca: Bonnier Business Polska
       Autor: Jacek Utko

wyróżnienia w kategorii czasopisma monotematyczne:

       Tytuł: ŚLUB JAK Z BAJKI, nr 1
       Wydawca: Agora
       Autor: Andrzej Przygodzki

       Tytuł: ARTEON, nr 11
       Wydawca: Dom Wydawniczy "Kruszona"
       Autor: Paweł Łubowski

      Tytuł: JAZZ & CLASSICS, nr 2-3
      Wydawca: MLM Adequate Solution
      Autor: Piotr Perzyna

wyróżnienia w kategorii czasopisma typu life style / "people":

       Tytuł: ZWIERCIADŁO, nr 4
       Wydawca: Wydawnictwo Zwierciadło
       Autor: Magdalena Oczachowska, Tomasz Misiek, Magdalena Sobotka

       Tytuł: ELLE, nr 8
       Wydawca: Hachette Filipacchi Polska
       Autor: Małgorzata Filew

       Tytuł: MARKET (Dodatek do Głosu Wielkopolski), nr 3
       Wydawca: Oficyna Wydawnicza Wielkopolski
       Autor: Krzysztof Ignatowicz

wyróżnienia w kategorii czasopisma opinii:

       Tytuł: FORUM, nr 10
       Wydawca: Polityka Spółdzielnia Pracy
       Autor: Małgorzata Śliwińska

       Tytuł: POLITYKA, nr 44
       Wydawca: Polityka Spółdzielnia Pracy
       Autor: Jacek Królak

       Tytuł: TYGODNIK POWSZECHNY, nr 34
       Wydawca: Tygodnik Powszechny
       Autor: Piotr Muchalski, Artur Strzelecki

wyróżnienia w kategorii czasopisma lokalne i sublokalne:

       Tytuł: KONTAKTY, nr 43
       Wydawca: Wydawnictwo "Kontakty"
       Autor: Władysław Tocki

       Tytuł: TYGODNIK SIEDLECKI, nr 18
       Wydawca: Wydawnicza Spółdzielnia Pracy "Stopka"
       Autor: Stanisław Jastrzębski, Marek Stasiuk

      Tytuł: PANORAMA LESZCZYŃSKA, nr 21
      Wydawca: Panorama
      Autor: Elżbieta Kuśnierek

      Tytuł: KURIER KRAPKOWICKI, nr 47
      Wydawca: Kurier Spółka Jawna
      Autor: Maciej Sonik

      Tytuł: KURIER KRAPKOWICKI, nr 48
      Wydawca: Kurier Spółka Jawna
      Autor: Maciej Sonik

wyróżnienia w kategorii gazety czasopisma branżowe:

       Tytuł: CRN (Computer Reseller News), nr 17
       Wydawca: Lupus
       Autor: Adrian Markowski

       Tytuł: ATEST - ochrona pracy, nr 5
       Wydawca: Wydawnictwo SIGMA - NOT
       Autor: Kuba Sowiński

       Tytuł: INWESTOR FINANSOWY, nr 2
       Wydawca: Warszawska Grupa Inwestycyjna
       Autor: Sławomir Stachnik

    Laureaci nagrodzeni zostali statuetkami zaprojektowanymi przez rzeźbiarkę Hannę Jelonek z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ich symbolika nawiązuje do ideału klasycznego piękna, skonfrontowanego z rzeczywistością, wyłaniającą się ze współczesnych prasowych okładek.

Izba Wydawców Prasy istnieje od 1991 i zrzesza 124 wydawnictwa gazet ogólnokrajowych i regionalnych oraz czasopism. Jej rola, jako organu samorządu gospodarczego, polega na reprezentowaniu interesów wydawców wobec władz państwowych. Izba jest m.in. opiniodawcą i konsultantem rozwiązań legislacyjnych mających wpływ na funkcjonowanie rynku prasowego. Podejmuje działania w celu niedopuszczenia do ograniczenia wolności słowa i wypowiedzi. Pomaga wydawcom poprzez szkolenia i usługi prawne, opracowuje raporty i ekspertyzy. Izba jest członkiem dwóch międzynarodowych związków wydawców: gazet  (WAN - World Association of Newspapers) oraz magazynów (FIPP - International Federation of the Periodical Press), a także Europejskiego Stowarzyszenia Wydawców Prasy ENPA (European Newspaper Publisher's Association).

Dołącz do dyskusji: Najlepsze okładki prasowe

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl