SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Najlepsze przystanki Warszawy

W sobotę rozstrzygnięty został konkurs na 'Zaprojektowanie przystanków komunikacji miejskiej w Warszawie'.

Konkurs zorganizowany przez Urząd Miasta stołecznego Warszawy przy współpracy z Izbą Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej miał na celu wyłonienie unikatowej formy wiaty przystankowej wraz z towarzyszącymi jej meblami miejskimi, które mogłyby znaleźć zastosowanie na warszawskich przystankach (między innymi: stojaki na rowery, kosze na śmieci, ławki, słupy ogłoszeniowo-reklamowe oraz wygrodzenia przystanków).

Do konkursu zgłoszono 27 projektów, z których 24 spełniały wszystkie warunki postawione przez organizatora. Sąd konkursowy pod przewodnictwem Tomasza Gamdzyka – Naczelnika Wydziału Estetyki Urzędu Miasta (w jury konkursu zasiadał także przedstawiciel branży reklamy zewnętrznej Lech Kaczoń – prezes igrz) tak ocenił zaprojektowane prace:

„Zaprojektowanie przystanków komunikacji miejskiej, w tym wiaty oraz szeregu uzupełniających mebli i urządzeń wymagało od uczestników konkursu wykonania pracy kompleksowej. Zwycięski projekt łączyć miał w sobie zalety świeżej idei, niepowtarzalnej i estetycznej formy, z warsztatową i technologiczną doskonałością, a przy tym ekonomiką wykonania i eksploatacji. Pośród zgłoszonych na konkurs prac można wyróżnić dwie zasadnicze kategorie. Część projektów wyraźnie charakteryzuje podejście wyłącznie od strony warsztatu architektonicznego. Autorzy tych koncepcji operują językiem form zapożyczonych z budownictwa, nie zawsze będąc świadomymi skali oraz kontekstu przestrzennego funkcjonowania przystanków. Duża grupa prac przynależy jednak do kategorii, w której autorzy starali się traktować temat zgodnie z zasadami współczesnego designu, wywodzącego się ze starannego projektowania produktów przemysłowych, przedmiotów, czy mebli. Zadaniem sądu musiało być znalezienie projektów, które potrafią przyjąć skalę i proporcje właściwe dla tematu stojącego na pograniczu dyscyplin projektowych. Zapewne również interdyscyplinarność projektu spowodowała, iż oczekiwania jurorów były rozbudowane. Sąd stwierdza z żalem, że w większości przedstawione i zakwalifikowane do konkursu prace pozostały wierne tradycyjnemu postrzeganiu wiaty przystankowej, z konwencjonalnym podziałem na poszczególnelementy konstrukcyjne. Być może nadmierne skupienie uczestników na wypełnieniu szeregu wymogów techniczno – użytkowych, jak również skrępowanie usilnym dążeniem do uprawdopodobnienia realizacji sprawiło, że w konkursie zabrakło pomysłów rewolucyjnych. Nagrodzone prace mają jednak w sobie potencjał oryginalności, który w połączeniu z odczuwalną rzetelnością warsztatową otwiera drogę ku udanej realizacji. Jury wyraża nadzieję, iż po przeprowadzeniu korekt projektowych możliwe będzie ostateczne uzyskanie nowego, rozpoznawalnego mebla w pejzażu miejskim i jednocześnie sprawdzającego się w codziennych trudnych warunkach eksploatacji.”

Pierwszą nagrodę w konkursie otrzymał zespół Towarzystwa Projektowego z Warszawy i firmy Tejbrant Polska (spółka córka znanego producenta mebli miejskiej ze Szwecji). Towarzystwo znane jest między innymi z projektu „Miejskiego Systemu Informacji” dla Warszawy, a Tejbrant z projektów i produkcji mebli miejskich, które znajdują się między innymi w wielu miastach Europy i Dalekiego Wschodu. Wiaty Tejbranta stoją również na przystankach komunikacji miejskiej w Polsce, na przykład we Wrocławiu, Trójmieście, jak również w niedużej liczbie w Warszawie. Sąd konkursowy tak uzasadnił swój wybór:

„Praca została nagrodzona za czytelność i lapidarność formy plastycznej. Na uznanie sędziów zasłużyły:

1.Koncepcja zadaszenia przestrzeni publicznej bez jej optycznego wygrodzenia;
2.Niecodzienny układ konstrukcyjny wiaty, dający szerokie możliwości aranżacyjne przestrzeni i wielkości;
3.Możliwość bardzo bogatego ale prostego w realizacji systemu wiat o różnych układach i wielkościach, stopniu przesłonięcia i zabudowy;
4.Lekkość i transparentność całej struktury;
5.Proste, a jednocześnie nie wyróżniające się z całej konstrukcji wkomponowanie elementów powierzchni reklamowych.
Na uwagę zasługuje całościowo przemyślana koncepcja i spójność formalna systemu mebli. W projekcie widać dbałość o realia eksploatacyjne i staranność w dopracowaniu detali.
Ze wszystkich prac ta właśnie wydaje się najwłaściwsza do kompleksowej realizacji”.

Warto podkreślić, że projekt wiaty i towarzyszących jej mebli miejskich, przygotowanych przez Towarzystwo Projektowe i firmę Tejbrant zyskały w ocenie sądu konkursowego największą liczbę punktów (oceniano: estetykę, funkcjonalność oraz cenę) i wygrały z dużą przewagą nad pozostałymi konkurentami.
Teraz czekają nas negocjacje przedstawicieli miasta stołecznego Warszawy z nagrodzonymi zespołami. Prawdopodobnie do rokowań zaproszone zostaną trzy zespoły. Zapewne laureaci konkursu mają największe szanse na realizację swojego projektu. A będzie on realizowany już w przyszłym roku, po rozstrzygnięciu przetargu na operatora (operatorów?), który sfinansuje budowę wiat i innych mebli miejskich na terenie Warszawy i będzie je utrzymywać dzięki prowadzonej na nich działalności reklamowej (wykorzystanie powierzchni ekspozycyjnych umieszczonych na wiatach i innych meblach miejskich). Zainteresowanych jest kilka firm reklamy zewnętrznej, prowadzących już dzisiaj działalność reklamową w stolicy.

Za rok Warszawa ma szansę dołączyć do tych stolic europejskich, w których już kilka lat temu zrealizowano podobne projekty. W drugim etapie Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej wspomagać będzie władze miasta przy realizacji tego przedsięwzięcia.

Dołącz do dyskusji: Najlepsze przystanki Warszawy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl