SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Co dziesiąty polski konsument należy do społeczności LGBT+

Członkowie społeczności LGBT+ stanowią 10 proc. polskich konsumentów. Są zamożni, mają dużą siłę nabywczą i chętnie inwestują w siebie - wynika z badania firmy Nielsen.

LGBT+ to akronim określający osoby o różnych tożsamościach płciowych i orientacjach seksualnych, inne niż osoby heteroseksualne, które identyfikują się ze swoją płcią biologiczną. Według różnych szacunków osoby te mogą stanowić 2–7 proc. każdego społeczeństwa, co stanowi istotną grupę docelową dla branży handlowej. Styl życia osób nieheteronormatywnych, a więc także dokonywanie decyzji zakupowych, różni się od stylu życia pozostałych osób. Konsumenci ci mają określone przyzwyczajenia oraz potrzeby i liczą na to, że zostaną one spełnione.

– Choć dziś w Polsce LGBT+ nie jest już tematem tabu, to wciąż wiele firm nie ma pomysłu, jak zaadresować potrzeby tej grupy społecznej. Część tych problemów wynika z faktu, że nie do końca rozumiemy tego konsumenta – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor zarządzający w Nielsen Polska.

Kobiety LGBT+ nie spędzają wiele czasu w kuchni

Jak pokazują badania Nielsena, przedstawicielki społeczności LGBT+ cenią sobie takie wartości jak wygoda, jakość i prostota. Konsumentki te lubią kupować wszystkie potrzebne produkty w jednym sklepie. Na zakupach wybierają chętniej marki premium niż własne, co wynika z przekonania o lepszej jakości tych pierwszych. Kobiety LGBT+ gotują nieskomplikowane posiłki, nie wymagające dużej ilości czasu na przygotowanie. Część z nich chętnie jada na mieście, ponieważ nie znajduje czasu na samodzielne gotowanie.

Z raportu „Tęczowe złotówki” Nielsena wynika, że kobiety nieheteronormatywne kupują więcej produktów naturalnych oraz wpisujących się w zasady zdrowego żywienia, np. produkty niskotłuszczowe lub o obniżonej zawartości cukru, produkty mleczne bez laktozy, a także ziarna, orzechy i batoniki energetyczne.

– Kobiety LGBT+ w wieku 18–39 lat cenią sobie wygodę i jakość, są w stanie inwestować więcej w produkty dobrej jakości, produkty markowe, a także wolą jeść poza domem niż gotować – mówi Magda Markowska, senior market research analyst w Nielsen.

Kobiety LGBT+ powyżej 40. roku życia kupują natomiast więcej środków czystości i artykułów gospodarstwa domowego oraz produktów do higieny osobistej, takich jak szampony, żele pod prysznic i dezodoranty.

Młodzi mężczyźni LGBT+ inwestują w wygląd

Młodzi mężczyźni LGBT+ inwestują w wygląd, kupują więc więcej produktów do pielęgnacji oraz do makijażu. Wśród tej grupy konsumentów autorzy badania zauważyli skłonność do korzystania z promocji cenowych i świadomego szukania najtańszej oferty. Chętnie szukają też informacji o produktach w internecie i lubią wypróbowywać nowinki.

 – Mężczyźni także zwracają uwagę na nowinki. Niezależnie od wieku mężczyźni LGBT+ lubią gotować i uznają to za swoje hobby – mówi Magda Markowska.

Aż 80 proc. konsumentów (LGBT+ i nie-LGBT+) deklaruje zakup towarów od producentów promujących równouprawnienie i różnorodność wśród swoich pracowników. Z tymi wartościami kojarzą się konsumentom takie marki jak Coca-Cola, Biedronka, Lidl, PKO BP, Orange i P&G.

Aktywność fizyczna, bogate życie towarzyskie

Członkowie społeczności LGBT+ są poza tym bardziej aktywni fizycznie niż osoby heteroseksualne. Trenują nawet cztery razy w tygodniu, a do ich ulubionych aktywności sportowych należą bieganie, jazda na rowerze, stretching i aerobik. Zamiłowanie do aktywnego stylu życia to efekt dbałości o zdrowie i przyjemności czerpanej z treningów, ale również względy estetyczne, co według autorów raportu „Tęczowe złotówki” jest charakterystyczne dla tej grupy konsumentów.

– Są też bardziej aktywni pod względem towarzyskim. Częściej wychodzą do barów czy na dyskoteki, co szczególnie jest zauważalne wśród osób po 40. roku życia – mówi Magda Markowska.

Konsumenci LGBT+ spędzają blisko pięć godzin dziennie online, o pół godziny dłużej niż osoby heteroseksualne. Internet służy im głównie do oglądania filmów lub seriali oraz utrzymywania kontaktów poprzez komunikatory czy strony społecznościowe. Zakupów online dokonują przede wszystkim osoby w wieku 18–39 lat oraz kobiety LGBT+ powyżej 40. roku życia. Liczba osób robiących zakupy przez internet raz w tygodniu jest podobna jak w przypadku konsumentów spoza społeczności LGBT+.

– Zarówno konsumenci heteroseksualni, jak i konsumenci LGBT+ cenią sobie firmy, które inwestują w różnorodność i równość wśród swoich pracowników. Wśród firm, które konsumenci LGBT+ zauważają jako firmy inwestujące w te wartości, jest np. Coca-Cola – mówi Magda Markowska.

Celem badania „Tęczowe złotówki” było przyjrzenie się społeczności, o której z punktu widzenia branży handlowej mówi się zbyt mało, choć dysponuje ona dużą siłą nabywczą. Raport jest częścią większego projektu. Podobne badania zostały przeprowadzone już w Stanach Zjednoczonych oraz Hiszpanii. Obecnie natomiast firma Nielsen przygotowuje się do badań w Niemczech i Wielkiej Brytanii, docelowo dążąc do stworzenia raportu porównującego zachowania konsumenckie LGBT+ w wybranych krajach europejskich.

Dołącz do dyskusji: Co dziesiąty polski konsument należy do społeczności LGBT+

25 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wal
Taa a może co drugi?
0 0
odpowiedź
User
hko
"Częściej wychodzą do barów czy na dyskoteki, co szczególnie jest zauważalne wśród osób po 40. roku życia" - a może heteroseksualni w tym.czasie czytaja dzieciom ksiazki na dobranoc?
0 0
odpowiedź
User
Gie
Gdzie te 10% widać w wyborach? Partie lewicowe, czyli takie wspierające te środowiska, dostają po kilkaset tysięcy głosów. Gdyby środowiska LGBT stanowiły 10% to z samych ich głosów te partie miałyby conajmniej ponad 1 mln. głosów.
0 0
odpowiedź