SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rok 2013 w prasie - prognozy na 2014

Jaki był 2013 rok w branży prasowej, co wydarzy się w 2014 roku? Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl oceniają i prognozują Justyna Namięta, Tamara Surman i Krzysztof Komar.

Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań minionego roku w polskich mediach i marketingu. Dziś o 2013 roku i perspektywach na kolejne 12 miesięcy wypowiadają się przedstawiciele wydawnictw prasowych.

>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)
>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)
>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014
>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014
>>> Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014
>>> 2013 rok pod lupą branży PR, prognozy na 2014
>>> Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)
>>> Rok 2013 pod lupą branży telewizyjnej, prognozy na 2014
>>> Reklama kinowa i outdoorowa: jaka była w 2013roku, co w 2014?
>>> Rok 2013 pod lupą producentów telewizyjnych, prognozy na 2014
>>> VoD i wideo w polskim internecie: podsumowanie 2013 roku, co w 2014?
>>> Polska blogosfera w 2013 roku, prognozy na 2014

 


Justyna Namięta, członek zarządu i dyrektor generalna Grupy Burda w Polsce

Wydarzenie roku
Niewątpliwie dla mnie jak i mojego zespołu największym wydarzeniem był zakup spółek G+J w Polsce. Dla Burdy jest to krok milowy w rozwoju na polskim rynku. Dzięki połączonemu portfolio mamy najlepszą i najszerszą ofertę dla naszych klientów: czytelników i klientów reklamowych. Przy połączeniu tak silnego portfolio wydawniczego z innowacyjnymi projektami internetowymi jesteśmy gotowi być nowoczesna firmą medialną na rynku.

Sukces roku
Mimo ciągłych zapowiedzi upadku prasy, rynek magazynów ma się dobrze. Oczywiście spadki sprzedaży w niektórych segmentach nie są pozytywnymi sygnałami, jednakże stabilna sprzedaż magazynów luksusowych bądź tygodników opinii cały czas utrzymuje w przekonaniu, że prasa jest silnym kanałem konsumpcji treści jak i świetnym kanałem dla promocji i reklamy.

Porażka roku
Zawieszenie choćby na chwilę tygodnika “Przekrój” nie można nazwać sukcesem.

Człowiek roku
Nie ma w tym roku jednej osoby, która miała ogromny wpływ na nasz rynek. Z pewnością kilka osób zasługuje na wyróżnienie, jednakże, aby nie pominąć nikogo gratuluję wszystkim, którzy wierzą w nasz biznes i cały czas ciężko pracują, aby nasza oferta była dopasowana do oczekiwań naszych klientów!

Trend roku
Rozwój platform internetowych oferujących różnego rodzaju rozwiązania e-commercowe. Wykorzystanie kontentu i marek własnych do implementacji oferty sprzedaży produktów komercyjnych dla konsumentów.

Prognoza na 2014
W roku 2014 powinniśmy odczuć skutki lekkiego wzrostu gospodarczego, co oznacza dla nas większe budżety reklamowe klientów. Rozwój rynku online, a zwłaszcza usług e-commerce powinien znacząco wpłynąć na przychody firm które inwestowały do tej pory w nowoczesne rozwiązania tego typu.

 


Tamara Surman, wiceprezes Wydawnictwa Zwierciadło

Wydarzenie roku
Rok pod znakiem konsolidacji. Czyli przejęcie przez grupę Burda wydawnictwa G+J Gruner+Jahr, utworzenie wspólnej spółki sprzedażowej Onetu i Ringier Axel Springer Polska, przejęcie przez grupę o2 Wirtualnej Polski oraz zakup Mediów Regionalnych przez Polskapresse. To fakty, na efekty jednak musimy poczekać. Które z nich były najważniejsze - czas pokaże.

Zapowiedź powrotu do wersji drukowanej legendarnego amerykańskiego “Newsweeka”. Po roku ukazywania się “Newsweeka” wyłącznie w wersji cyfrowej, w 2014 ma powrócić w wersji drukowanej. To ciekawy sygnał, że cały czas wersje drukowane budzą skojarzenia z wysoką jakością teksów.

Sukces roku
Pomimo trudnej sytuacji na rynku wydawniczym w Polsce, “Zwierciadło” w segmencie pism luksusowych poprawiło swoje wyniki. W okresie dziesięciu miesięcy aż sześciokrotnie osiągnęło wyższy poziom sprzedaży niż nasz główny konkurent miesięcznik “Pani” i sześciokrotnie znalazło się w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się luksusowych magazynów kobiecych. Poprawę wyników odnotował również magazyn “Sens”, którego sprzedaż w trzech kwartałach wzrosła aż o 9 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Nasze inwestycje w digitalizację także przyniosły dobre rezultaty - wprowadzone na rynek w połowie roku wydanie tabletowe “Zwierciadła” spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem rynku i osiąga bardzo dobre wyniki.

2013 był również dobrym rokiem dla naszej spółki z branży custom publishing. Novimedia (spółka wchodząca w skład Grupy Zwierciadło) pozyskała osiem nowych projektów m.in. dla takich firm jak: Coca-Cola HBC Polska, T-mobile, Pelion, BPH (GE), Ergo Hestia, Cefarm. Ubiegły rok był więc dla nas udany, a nasze wyniki pokazują, że nawet w trudnym dla branży okresie, nieustanne utrzymywanie wysokiej jakości procentuje.

Porażka roku
Nie było spektakularnych porażek w 2013 roku.

Człowiek roku
Nieustannie grupą ludzi wpływającą na rynek są czytelnicy i ich oczekiwania.

Trend roku
Wersje mobilne magazynów stały się jednym z kluczowych wyzwań wydawców. Użytkownicy tabletów stali się ważną grupą konsumentów kontentu wytwarzanego przez branżę. Trend mobilny utrzyma się również w przyszłych latach jako uzupełnienie (dopełnienie) wydawnictw drukowanych.

W sprzedaży trend spadkowy. W takiej sytuacji cieszy dobra pozycja tytułów Grupy Zwierciadło, która konsekwentnie stawia na jakość i wysokie standardy dziennikarskie i edytorskie.

Prognoza na 2014
Słowem kluczowym dla branży będzie „integracja”. Integracja różnych platform do zarządzania kontentem (druk, mobile, e-commerce) będzie w przyszłym roku kluczem do sukcesu.

W 2014 roku można się spodziewać dalszego wzrostu zainteresowania wydaniami elektronicznymi czasopism – nie tylko w wersjach na tablet, ale także na inne przenośne urządzenia. Rozwój pakietowych ofert komunikacyjnych umiejętnie łączących zalety wydań drukowanych i elektronicznych to szansa wydawców na dostosowanie się do oczekiwań rynku. W przyszłym roku zapadną prawdopodobnie także decyzje wydawców o zamknięciu kilku tytułów, które od dłuższego już czasu balansują na granicy rentowności i utrzymują trend spadkowy. Dobrze natomiast będą sobie w dalszym ciągu radziły na rynku tytuły ambitne i jakościowe.

 


Krzysztof Komar, prezes Motor Presse Polska

Wydarzenie roku
Przejęcie G+J przez Burdę. Największe od wielu lat przejęcie w wydawnictwach magazynów i na dodatek z udziałem bardzo silnych europejskich graczy. Pokazuje to, jak różnie można patrzeć na potencjał danego rynku. I daje dużo do myślenia.

Sukces roku
Bardzo przepraszam - bo to nasze - ale za sukces roku uważam „Women’s Health”. Wprowadzenie nowego magazynu na gęstym rynku kobiecej prasy, z wysoką cena egzemplarzowa (7,99 zł - trzecia najwyższa po „Harper’s Bazaar” i „Zwierciadle”), bez kampanii telewizyjnej, i zyskanie tak wysokiej - i co najważniejsze stabilnej, a nawet rosnącej, bo po pierwszych dwóch wydaniach sprzedanych odpowiednio 80 881 i 80 214 egz., trzecie sprzedało około 85 tysięcy  egz.(ostateczne rozliczenie nastąpi do 7 stycznia, ale już wiadomo, że będzie przynajmniej tyle), to moim zdaniem ewidentny sukces i wskazówka, że magazyny są jeszcze - parafrazując „Pulp Fiction” - „pretty fackin far from death”. Oczywiście, wszystko zależy od tego, jakie magazyny - czyli jak spozycjonowane i jak zrobione.

Porażka roku
Zamach na cyfryzację w Gremi Media z zamknięciem „Przekroju” i brakiem jasnej wizji - a w każdym razie jasnego komunikatu - o co tam chodzi. Odnosi się wrażenie, że cyfryzacja, czyli problem technologiczny, zastąpiła refleksję nad zdefiniowaniem specyfiki każdego z produktów, jego USP, etc.

Człowiek roku
Nie znajduję pojedynczych kreatorów, ale w kategorii grup wymieniłbym, w sensie pozytywnym - management Burdy, który podjął decyzję o przejęciu G+J, a w negatywnym - tych wszystkich, którzy plotą o śmierci prasy siejąc zamęt w głowach mediaplanerów.

Trend roku
Próby monetyzacji treści cyfrowych.

Prognoza na 2014
Dalsze próby monetyzacji treści cyfrowych i różne, z różnym skutkiem, próby „krosmediowego” zarządzania treścia (print-online-mobile). Ale nadal będzie aktualne: „content is the king”.

Dołącz do dyskusji: Rok 2013 w prasie - prognozy na 2014

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
eksfactor
To niehumanitarne tak pytać o sukcesy niektórych wydawców. Wiadomo, że kazdy chciałby coś miłego o sobie a tu czasami nie ma czym się chwalić. Wychodzą z tego dość wstydliwe wygibasy logiczne. Dobrze, że nikogo z Gremi nie zapytali.
odpowiedź
User
olo
prognozy to sa raczej kiepskie dla prasy,bo poziom stal sie kiepski
wlasnie przeczytalem wywiad z Polanskiem dla der Spiegel /po polsku/
i tak zenujaco niskiego poziomu dziennikarstwa to ja sie nie spodziewalem
po tym tytule, co najwyzej po brukowcu/tabloidzie albo i gorzej o ile
cos takiego istnieje w prasie wogole.
odpowiedź