SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sprofilowane public relations

Jak profil firmy wpływa na sposób komunikacji i działań PR-owych?

„Podejście do public relations wygląda zupełnie inaczej w przypadku firmy działającej w sektorze b2b niż firmy z sektora b2c”, przekonuje autor. Celem firmy, która chce uchodzić za wiarygodną, jest budowanie godnego zaufania wizerunku przez ciągłą komunikację. Cel ten łatwiej jest realizować firmom b2b. Dlatego to one w swoich budżetach przeznaczają większość, a nieraz i całość funduszy na działania PR, nie na reklamę.

Różnice komunikacyjne między firmami b2b i b2c rozpoczynają się na poziomie strategicznym. Firmy b2b chcą przede wszystkim szczegółowo rozpoznać otoczenie, z jakim komunikuje się firma. „Im dokładniej zidentyfikujemy otoczenie, tym lepszą i efektywniejszą komunikację będziemy prowadzić” - zapewnia Waglowski. W przypadku działań b2c otoczenie pozostaje bardziej anonimowe, więc PR-owiec mniej pracy musi włożyć w jego rozpoznawanie.

Ponadto istotne jest zaplanowanie miejsca komórki PR w firmie. W sektorze b2b odpowiedzialność za PR należy do osoby bezpośrednio podlegającej prezesowi. W firmach b2c działania komunikacyjne należą częściej do obowiązków dyrektora marketingu lub Brand Managera. Jeśli chodzi o narzędzia PR, firmy b2b wybierają najczęściej informacje prasowe, spotkania z dziennikarzami, konferencje techniczne, seminaria, targi, spotkania użytkowników, case’y czy kontakty bezpośrednie. Dużo mniejsze znaczenie mają imprezy masowe, działania internetowe, spotkania prasowe czy sponsoring.

Firmy b2b stawiają na media branżowe. PR Managerowie tych firm przedstawiają siebie w roli ekspertów i starają się nawiązać bezpośredni kontakt z dziennikarzami. W sektorze b2c efektywność działań PR mierzy się za pomocą wzmianek prasowych i ekwiwalentu reklamowego. W przypadku b2b zaś zwraca się uwagę na kontekst informacji i ich zrozumienie.

 
Źródło: Marketing w Praktyce, Strategie PR w biznesie, Wojciech Waglowski, 01.12.2005, s. 6 - Proto.pl

Dołącz do dyskusji: Sprofilowane public relations

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl