SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

IGRZ: w 2016 roku wydatki na reklamę zewnętrzną wzrosły o 4,5 proc. do 492,6 mln zł

Łączna wielkość sprzedaży w segmencie reklamy out of home, na którą składają się reklama zewnętrzna, tranzytowa i DOOH wyniosła w 2016 roku 492,6 mln zł - wynika z analizy Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.

Łączna wielkość sprzedaży w segmencie reklam zewnętrznej, tranzytowej i DOOH wyniosła w 2016 roku 492,6 mln zł - wynika z raportu Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej przygotowanego we współpracy z domem mediowym Starlink (należy do Publicis Media). Z wyliczeń IGR wynika, że w zakresie reklamy zewnętrznej nastąpił w porównaniu z 2015 rokiem wzrost o 4,5 proc.

Estymowana wielkość sprzedaży w czwartym kwartale 2016 roku wyniosła ponad 131,9 mln zł. W zakresie samej reklamy zewnętrznej była niższa o blisko 0,3 proc. w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.

Najwięcej na reklamę outdoorową wydawały w ub.r. - podobnie jak wcześniej - takie sektory, jak handel, telekomunikacja, media, żywność oraz napoje i alkohole. Ich wydatki stanowiły w ub.r. dwie trzecie przychodów reklamy OOH. IGRZ nie podaje obecnie konkretnych kwot – szerszy raport dotyczący 2016 roku zaprezentuje w drugiej połowie lutego.

Z szacunków IGRZ wynika też, że ponad 83 proc. udziałów w monitorowanych wydatkach na reklamę OOH w Polsce posiadają cztery największe firmy: AMS, Ströer Polska, Cityboard Media oraz Clear Channel Poland, przy czym udział firm AMS i Ströer wyniósł w 2016 podobnie jak w ubiegłym roku ponad 60 proc.

Izba wyjaśnia, że utrzymanie dynamiki lekkiego wzrostu branża outdoorowa zawdzięcza rosnącej popularności powierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu citylight oraz efektywniejszemu wykorzystaniu nośników frontlight premium o powierzchni ekspozycyjnej 18 m² (spadek ich liczby ze względów administracyjnych spowodował zwiększenie zajętości pozostałych powierzchni). Istotny wpływ na wynik OOH ma także rosnące zainteresowanie reklamą tranzytową, która stała się ważnym elementem w kampaniach OOH.

Tranzyt 11,3 proc. w górę

Dominującymi na polskim rynku graczami i zdecydowanymi liderami są w zakresie reklamy tranzytowej dwie firmy: AMS oraz Business Consulting. Na rynku działają także`firmy Synergic oraz Clear Channel Poland.

Wielkość sprzedaży łącznie dla działań i akcji reklamowych wykorzystujących zewnętrzne powierzchnie, jak i wnętrza taboru komunikacji miejskiej wyniosła w roku 2016 ponad 34,5 mln zł i  była wyższa w stosunku do 2015 roku o ponad 11,3 proc.


W ub.r. marketerzy mieli do dyspozycji łącznie 69 899 nośników reklamy OOG - ponad 4,5 tys. więcej niż rok wcześniej. Wg Izby wzrost liczby nośników w stosunku do 2015 roku spowodowany jest rozbudową systemu powierzchni ekspozycyjnych w ramach „roweru miejskiego” (w kategorii „nośników małego formatu”). W głównych kategoriach nośników widoczny jest spadek spowodowany przede wszystkim działaniami administracyjnymi w niektórych dużych miastach i aglomeracjach. Stabilna sytuacja występuje jedynie w kategorii nośników typu citylight.

22 mln zł na reklamę DOOH

Z szacunków IGRZ wynika, że wydatki na reklamę DOOH w 2016 roku wyniosły blisko 22 mln zł. Zdecydowanym liderem w tym sektorze pozostaje firma Screen Network, która posiadała na koniec 2016 roku 20 252 nośniki w 1 236 lokalizacjach, w tym 42 ekrany zewnętrzne. Nośniki Screen Network obejmują sieci: Lagardere, Lagardere Lotniska, LED City, Lukoil, Media Markt, PKP Kasy Intercity, Saturn, TUI, Empik. W 2016 roku sieć nośników Screen Network powiększona została o lokalizacje na Paczkomatach firmy Inpost.

W sektorze DOOH wśród największych firm OOH: firma AMS S.A. posiadała na koniec 2016 roku 1 806 nośników w sieci CityINFOtv w wagonach Metra Warszawskiego, a firma Ströer Polska 31 nośników „Infoscreen” na stacjach Metra Warszawskiego. Firma Clear Channel Poland dysponowała 141 powierzchniami na 66 totemach w galeriach handlowych: Wola Park, Arkadia, Galeria Mokotów, Arkadia, Wileńska w Warszawie, Aleja Bielany i Magnolia we Wrocławiu, Riviera w Gdyni oraz Posnania w Poznaniu.

Dołącz do dyskusji: IGRZ: w 2016 roku wydatki na reklamę zewnętrzną wzrosły o 4,5 proc. do 492,6 mln zł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl