SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Brand24 ze wzrostem wpływów o 32 proc. i 1,55 mln zł zysku EBITDA. 1 tys. nowych klientów mimo blokady na FB

W ub.r. zajmująca się monitoringiem internetu firma Brand24 osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 32,3 proc. do 15,65 mln zł, zysku EBITDA z 69 tys. zł do 1,55 mln zł oraz spadek straty netto z 1,75 mln zł do 997 tys. zł. Spółka po półrocznej przerwie została odblokowana przez Facebooka.

Na całorocznych wynikach Brand24 zaciążyły konsekwencje zablokowania firmy na początku września ub.r. na Facebooku i Instagramie. Koncern Marka Zuckerberga zdecydował się na to to krótko po publikacji tekstu amerykańskiego Bussines Insidera, w którym Brand24 wymienił firmę w gronie podmiotów wykorzystujących w kontrowersyjny sposób dane z mediów społecznościowych do oferowania swoim partnerom rozwiązań marketingowych. Porównano to z działalnością Cambridge Anatylica, której ujawnienie wiosną ub.r. spowodowało wielomiesięczny kryzys wizerunkowy Facebooka. Brand24 zdecydował się zawiesić monitoring Facebooka i Instagrama.

Konsekwencje? W czwartym kwartale ub.r. monitorująca internet firma Brand24 zanotowała spadek liczby aktywnych klientów o 306 do 3 325 (to 8 proc. w dół).

Mimo blokady 1 tys. nowych klientów. „Najgorsze zdecydowanie za nami”

Prezes Brand24 Michał Sadowski w liście do interesariuszy firmy przyznał, że ostatnie miesiące to najtrudniejszy okres w jej historii. - Pomimo doskonałej pierwszej połowy 2019, druga połowa roku została zdominowana przez kryzys związany z blokadami na platformach Facebook i Instagram. Początkowe, wrześniowe sygnały nie pokazywały dużego wpływu blokady na biznes Brand24. W październiku przyszło jednak tąpnięcie, które w dominującym stopniu wpłynęło na wyniki całego czwartego kwartału - opisał.

- Szczęśliwie październik 2019 stanowił apogeum spadków przychodu i liczby aktywnych klientów. W każdym kolejnym miesiącu wyniki przybliżają nas do dynamiki, do której spółka zdążyła przyzwyczaić. Choć wpływ tego kryzysu będzie jeszcze widoczny w wynikach kolejnych miesięcy roku 2020, najgorsze zdecydowanie za nami - dodał Sadowski.

Zaznaczył, że nawet w okresie zablokowania przez Facebooka Brand24 sprzedał ponad tysiąc nowych abonamentów. - Bez danych z platform Facebook oraz Instagram. Te wyniki pokazują, że wartość narzędzia Brand24 bardzo mocno wykracza poza monitoring pojedynczych platform (nawet tak dużych, jak Facebook i Instagram) - skomentował.

Na koniec ub.r. już 56 proc. klientów Brand24 było z zagranicy. Firma wylicza, że z jej narzędzia korzystają podmioty z ponad 120 krajów, m.in. USA, Wielkiej Brytanii, Kanady, Włoch, Indonezji, Singapuru, Australii i Emiratów Arabskich.

Na koniec ub.r. miesięczne przychody Brand24 z abonamentów opłacanych cyklicznie wynosiły 1,14 mln zł, wobec 1,12 mln zł rok wcześniej. W samym czwartym kwartale ub.r. nastąpił duży spadek tego wskaźnika, który pochłonął większość wzrostu z pierwszych trzech kwartałów.

W ub.r. średni przychód od klienta firmy (wskaźnik ARPU) wynosił 366 zł, o 6 zł więcej niż rok wcześniej. W przypadków klientów z polski zwiększył się o 2 zł do 320 zł, a u klientów zagranicznych zmalał o 4 dolary do 106 dolarów. Korzystne dla firmy było umocnienie się dolara wobec złotego, natomiast w czwartym kwartale ub.r. po blokadzie na Facecooku i Instagramie nastąpił spadek ARPU.

Więcej na wynagrodzenia, marketing i IT

Koszty operacyjne Brand24 w ub.r. wyniosły 16,51 mln zł, co wobec 13,63 mln zł rok wcześniej oznacza wzrost o 21,1 proc.

Koszty wynagrodzeń poszły w górę z 2,43 do 3,6 mln zł, a składki na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 523,5 do 790,3 tys. zł. Natomiast nakłady na amortyzację zwiększyły się z 1,94 do 2,43 mln zł.

Natomiast koszty usług obcych Brand24 wzrosły z 7,74 do 9,01 mln zł. Wydatki u podwykonawców zwiększyły się z 2,32 do 2,74 mln zł, na IT - z 2,36 do 2,65 mln zł, a na marketing - z 1,54 do 2,07 mln zł.

Większy zysk EBITDA, mniejsza strata netto

Dużo większy wzrost przychodów niż kosztów przełożył się na wyraźną poprawę wskaźników rentowności Brand24. Zysk EBITDA poszedł z górę z 69 tys. zł do 1,55 mln zł, strata operacyjna zmalała z 1,88 mln zł do 880 tys. zł, a strata netto - z 1,75 mln zł do 997 tys. zł.

Brand24 wznawia monitoring Facebooka i Instagrama

Półtora tygodnia temu Brand24 poinformował, że podpisał porozumienie z Facebookiem, dzięki czemu jej profile znów pojawiły sią na Facebooku i Instagramie. - Oprócz profili firmowych zostały przywrócone profile personalne osób związanych ze spółką, konta reklamowe oraz ogólny dostęp do API. We współpracy z przedstawicielami Facebooka oraz najnowszymi wytycznymi obu serwisów przygotowaliśmy nową integrację, która pozwala na pojawienie się danych z obu serwisów wewnątrz narzędzia Brand24 - wyliczył Michał Sadowski.

Dodał, że firma wznawia monitoring Facebooka i Instagrama w najbliższy poniedziałek, a narzędzia w tym zakresie przeszły już pozytywną weryfikację Facebooka. - Warto podkreślić, że postrzegamy przebytą procedurę weryfikacji jako istotne aktywo Brand24, który ma szanse stać się rynkowym standardem monitoringu Facebooka oraz Instagrama w sposób zgodny z najnowszymi wytycznymi ww. platform - zaznaczył.

- Przejściowe problemy stały się dla nas okazją do inwestycji w nowe możliwości narzędzia Brand24. Rok 2019 przyniósł start funkcji wprowadzających do Brand24 nową jakość, takich jak system automatycznych raportów, czy wprowadzenie nowych źródeł monitoringu - w tym serwisów Tik Tok oraz Twitch. 2019 rok przyniósł także start nowego algorytmu analizy sentymentu, który oferujemy już dla ponad setki języków - wyliczył prezes firmy.

Brand24 od ponad dwóch lat jest notowany na bocznym rynku warszawskiej giełdy. Największym akcjonariuszem spółki jest fundusz Larq Growth Fund I FIZ z 33,19 proc. udziału w kapitale. Do Michała Sadowskiego i członka zarządu Piotra Wierzejewskiego należy po 12,36 proc. kapitału, a do Venture Inc - 10,55 proc. W październiku ub.r. 17 menedżerów firmy objęło 14,5 tys. jej akcji w ramach programu motywacyjnego, a do rady nadzorczej został powołany Jakub Kurzynoga, były dyrektor finansowy Larq.

W piątek na koniec sesji za akcję Brand24 płacono 21,5 zł. Przez ostatni miesiąc kurs spółki wzrósł o 16,8 proc. (wystrzelił w górę po podaniu informacji o porozumieniu z Facebookiem), podczas gdy indeks rynku bocznego NewConnect stracił w tym okresie 23,6 proc.

Dołącz do dyskusji: Brand24 ze wzrostem wpływów o 32 proc. i 1,55 mln zł zysku EBITDA. 1 tys. nowych klientów mimo blokady na FB

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl