SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Cyfrowy Polsat z 7,4 mld zł przychodów w 2014 roku. Zysk spadł do 290 mln zł

Grupa Cyfrowy Polsat w 2014 roku zwiększyła swoje przychody do 7,41 mld zł, ale jej zysk netto spadł do 293 mln zł, a w IV kwartale ub.r., wyniósł zaledwie 14 mln zł. Spółki wchodzącej w jej skład świadczyły na koniec ub.r. łącznie 16,5 mln usług.

Zygmunt Solorz Zygmunt Solorz

Z raportu finansowego wynika, że w ub.r. przychody Grupy Cyfrowy Polsat uplasowały się na poziomie 7,410 mld zł wobec 2,911 mld zł w analogicznym okresie ub.r., zaś w IV kwartale ub.r. wyniosły one 2,521 mld zł względem 801 mln zł rok wcześniej. Trzeba dodać, że zeszłoroczne dane obejmują również wyniki spółki Metelem Holding Company, właściciela sieci komórkowej Plus, które są konsolidowane od dnia 7 maja ub.r., czyli daty finalizacji jej zakupu przez Cyfrowy Polsat.

Grupa Cyfrowy Polsat w okresie od stycznia do grudnia ub.r. zanotowała zysk operacyjny na poziomie 1,442 mld zł, podczas gdy rok wcześniej wynosił on 790 mln zł. W samym IV kwartale ub.r. spółka wypracowała 394 mln zł zysku operacyjnego wobec 207 mln zł w IV kwartale 2013 roku. Z kolei zysk EBITDA w ub.r. wyniósł 2,738 mld zł po wzroście o 161,7 proc., zaś w samym IV kwartale ub.r. - 837 mln zł (wzrost o 204 proc.).

Zysk netto Grupy w 2014 roku wyniósł 293 mln zł, co oznacza spadek względem 2013 roku, gdy spółka zanotowała zysk netto na poziomie 526 mln zł. Natomiast biorąc pod uwagę wyłącznie IV kwartał wartości te wyglądały następująco: 14 mln zł i  173 mln zł. Zysk netto w tym okresie okazał się zatem wyraźnie lepszy od oczekiwań analityków, których konsensus zakładał 3,3 mln zł straty.

Na koniec ub.r. Grupa Cyfrowy Polsat miała 16,48 mln RGU, czyli aktywnych usług generujących przychody, co oznacza wzrost o 0,2 proc. względem końca 2013 roku.

Liczba usług płatnej telewizji na dzień 31 grudnia 2014 roku wyniosła 4,39 mln i była o 4,3 proc. wyższa rok do roku. W tym zawiera się 840 tys. usług multiroom (wzrost o 17,3 proc.). Oznacza to, że z płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu korzysta cały czas ok. 3,5 mln abonentów.

Grupa na koniec ub.r. miała też 6,59 mln RGU telefonii komórkowej (spadek o 2,8 proc.) i 1,37 mln RGU internetu (wzrost o 38,5 proc.). Z kolei liczba klientów usług kontraktowych ogółem wyniosła 6,14 mln, o 2,4 proc. mniej niż rok wcześniej.

Średnie ARPU na klienta w segmencie usług kontraktowych w 2014 roku wyniosło 87,2 zł (wzrost o 10 groszy), wskaźnik churn uplasował się na poziomie 9,1 proc. (spadek o 0,1 pkt. proc.), zaś wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta wzrósł z 1,91 do 2,01.

Natomiast liczba RGU usług przedpłaconych Cyfrowego Polsatu na koniec IV kwartału 2014 uplasowała się na poziomie 4,13 mln, po spadku względem IV kwartału 2013 roku o 7,5 proc.

Na koniec grudnia Grupa miała 569 tys. klientów usług pakietowych smartDom, którzy posiadali 1,753 mln usług. Oznacza to, że w samym IV kwartale ub.r. klienci dokupili 394 tys. dodatkowych usług.

 


RGU  (Revenue Generating Unit) - Pojedyncza, aktywna usługa płatnej telewizji, dostępu do Internetu lub telefonii komórkowej, świadczona w modelu kontraktowym lub przedpłaconym.
Klient - Osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadającą osobowości prawnej, posiadająca co najmniej jedną, aktywną usługę świadczoną w modelu kontraktowym.
ARPU kontrakt - Średni miesięczny przychód od Klienta wygenerowany w danym okresie rozliczeniowym (uwzględnia przychody z interconnect).
ARPU pre-paid - Średni miesięczny przychód od RGU pre-paid wygenerowany w danym okresie rozliczeniowym (uwzględnia przychody z interconnect).
Churn - Rozwiązanie umowy z Klientem w drodze wypowiedzenia, windykacji lub innych działań, skutkujące tym, że po skutecznym rozwiązaniu umowy, Klient nie posiada żadnej aktywnej usługi świadczonej w modelu kontraktowym.
Wskaźnik churn prezentuje stosunek liczby klientów, którym dezaktywowano ostatnią usługę (w drodze wypowiedzenia, jak i dezaktywacji w wyniku działań windykacyjnych lub z innych przyczyn) w okresie ostatnich 12 miesięcy do średniorocznej liczby klientów w tym 12 miesięcznym okresie.

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat z 7,4 mld zł przychodów w 2014 roku. Zysk spadł do 290 mln zł

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
kl3m3ns
Ładnie. Mało mnie obchodzi jak Solorz zaczynał, faktem jest, że jego grupa jest chyba jedynym faktycznie polskim przedsiębiorstwem o takiej skali, w dodatku od strony czysto biznesowej gość ma głowę na karku. Z Plusem - majstersztyk, co więcej wielu wróżyło porażkę, a jak się okazuje Solorz pokazał wszystkim niedowiarkom, że wie co robi. Trzymam kciuki za dalszą ekspansję!
0 0
odpowiedź
User
gość
Cypr
0 0
odpowiedź
User
sylwek
No to się zgadzam, też mi się podoba to, co się dzieje z cyfrowym Polsatem. Telewizja całkiem ok, ale odkąd zaczęli się zbliżać do Polkomtela, a w końcu go wykupili, to co najmniej raz tyle zyskali na atrakcyjności. Przynajmniej dla tych, którzy stosują ofertę łączoną. Praktycznie nikt nie jest w stanie ich przebić.
0 0
odpowiedź