SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK wygrał w sądzie z twórcami FutureNet i FutureAdPro. „To nielegalne systemy promocyjne typu piramida”

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał karę nałożoną przez prezesa UOKiK na zagraniczne spółki zarządzające portalem FutureNet i platformą reklamową FutureAdPro. Według regulatora obie platformy „to nielegalne systemy promocyjne typu piramida”.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKTomasz Chróstny, prezes UOKiK

- Sąd pierwszej instancji uznał, że Prezes #UOKiK miał prawo rozpatrywać sprawę, bo praktyki zagranicznych przedsiębiorców naruszały zbiorowe interesy konsumentów także z Polski. Wyrok potwierdził, że spółki muszą poinformować o decyzji w formie filmu na portalu YouTube - poinformowano na profilu twitterowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Decyzję w sprawie portalu FutureNet i platformy reklamowej FutureAdPro prezes UOKiK wydał w lipcu 2020 roku. Zarządzające nimi spółki BCU Trading z Dubaju i Futurenet Ukraine ze Lwowa odwołały się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Orzeczenie SOKiK jest nieprawomocne.

UOKiK przypomniał, że w decyzji z połowy 2020 roku stwierdzono, iż FutureNet i FutureAdPro to „nielegalne systemy promocyjne typu piramida”, które „obiecywały wynagrodzenie za wprowadzenie nowych osób i namówienie ich do kupienia pakietów uczestnictwa lub statusów”.

Regulator wiosną 2019 roku opublikował oficjalne ostrzeżenie przed obiema platformami. W 2017 roku został powiadomiony przez Komisję Nadzoru Finansowego, że platforma FutureAdPro może wprowadzać konsumentów w błąd i stanowić nieuczciwą praktykę rynkową w formie systemu promocyjnego typu piramida. Kilka miesięcy później UOKiK zawiadomił prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa.

- Konsumenci mogą stracić swoje pieniądze. Dlatego oficjalnie ostrzegamy: nie kupujcie oferowanych pakietów, nie wprowadzajcie znajomych do systemu - podkreślono w ostrzeżeniu. - Obie firmy uzależniają korzyści od tego, że ktoś będzie werbował kolejnych uczestników. System przestanie działać, gdy nie będą do niego przystępowały inne osoby. Zazwyczaj w tego typu schematach pieniądze trafiają głównie do pomysłodawców piramidy - komentował Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.

Kary także dla influencerów promujących FutureNet i Future AdPro

Na początku ub.r. prezes Urzędu nałożył 437,6 tys. zł kary na twórcę internetowego Damiana Żukiewicza za namawianie do rejestrowania w platformach FutureNet, Future AdPro i NetLeaders. Pod koniec ub.r. za to samo został ukarany Bartłomiej Żukiewicz (działał w social mediach, m.in. na YouTubie), ma zapłacić prawie 140 tys. zł.

Decyzja w sprawie Bartłomieja Żukiewicza niedawno została podtrzymana przez sąd apelacyjny.

Dołącz do dyskusji: UOKiK wygrał w sądzie z twórcami FutureNet i FutureAdPro. „To nielegalne systemy promocyjne typu piramida”

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl