SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Interaktywni chwalą nową wersję WP.pl: krok do przodu w stronę NaTemat.pl

Designerzy i managerowie z agencji interaktywnych pozytywnie oceniają nowe logo i stronę główną Wirtualnej Polski. Podkreślają, że układ oparty na modułach graficznych jest zgodny z nowymi trendami, choć może być trudny do zaakceptowania dla bardziej konserwatywnych, starszych użytkowników.

W poniedziałek Wirtualna Polska ujawniła swoje nowe logo i stronę główną, opartą na graficznych modułach, „kafelkach”, odsyłających w głąb portalu. Strona ma układ trójkolumnowy i jest podzielona na kilka najważniejszych obszarów tematycznych, takich jak Wiadomości, Sport, Finanse, Styl Życia & Gwiazdy, Film & Wideo, Zakupy z WP, Moto & Tech, Kobieta & Zdrowie oraz Ciekawostki.

- Z całych sił pracowaliśmy nad tym, by oderwać się od myślenia o stronie głównej przez pryzmat linków, czyli od schematu mającego już ponad 15 lat. Udało nam się stworzyć stronę, która ma trzy cechy charakterystyczne Jest szybka i newsowa, opiniotwórczo-magazynowa i, gdy trzeba, jest jak telewizja - mówiąca żywym, efektowym montażem obrazu - komentuje Michał Brański, wiceprezes Grupy Wirtualna Polska ds. strategii.

Pytani przez Wirtualnemedia.pl specjaliści z agencji interaktywnych jednoznacznie pozytywnie oceniają te zmiany. - Nareszcie koniec z niekończącą się listą linków tekstowych, a zdjęcia nowych sukienek celebrytek nie pojawiają się obok istotnych wiadomości z kraju i świata - zauważa Piotr Augustyński, UX manager w agencji Insignia. - Przeglądanie treści jest łatwiejsze  i użytkownik może szybciej znaleźć interesujące go informacje. Widać też gradację treści: rozrywkę i lifestyle znajdziemy teraz niżej (w poprzedniej wersji te proporcje wyglądały inaczej). Górę stanowią newsy zdecydowanie poważniejsze - ocenia Natalia Santisteban-Wójcik, key account manager w MOSQI.TO. - Warto dodać, że poszczególne sekcje zostały wyróżnione kolorystycznie, co zdecydowanie ułatwia przeglądanie. Szczególną uwagę zwraca również umiejętne wykorzystanie ekspozycji obrazu - ogranicza to co prawda objętość leadów, ale jak pokazują statystyki, użytkownicy chętniej klikają w graficzne odnośniki, zwłaszcza gdy te są dobrane w sugestywny sposób - dodaje Łukasz Wołek, prezes i dyrektor zarządzający Eura7.

- Przewijając stronę startową WP, byłem zaskoczony ilością informacji w niej zawartych. Jest to zdecydowany odwrót od poszatkowanych treści nakierowanych na ilość odsłon, oraz ukłon w stronę czytelników korzystających z tabletów i smartfonów. W wyniku tego zabiegu można się spodziewać znacznie dłuższych wizyt na stronie głównej - stwierdza Konrad Łapin, prezes agencji FSi.

Modułowy układ strony głównej WP.pl wielu naszym rozmówcom kojarzy się z NaTemat.pl. Zresztą z tego drugiego portalu do Wirtualnej Polski przeszedł niedawno jego projektant, Adam Plona (więcej na ten temat). - Modę na modułowość w polskiej sieci rozpoczął NaTemat, ale chyba trend na długą stronę rozpoczął Pudelek. Potem przyszły kolejne wdrożenia w tym stylu. Nowa strona WP też jest modułowa, chociaż bardziej w duchu o2.pl - ocenia Robert Sosnowski, dyrektor zarządzający Biura Podróży Reklamy.

W maju br. WP.pl odwiedziło 11,52 mln internautów (real users), którzy wykonali 1,93 mld odsłon, a każdy spędził w nim średnio 5 godzin i 28:32 minuty, natomiast sama strona główna portalu miała 8,75 mln użytkowników, 668 mln odsłon oraz godzinę i 31:15 minuty przypadające na przeciętnego użytkownika (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz jego pełne wyniki).


Opinie o nowej stronie głównej i logo Wirtualnej Polski


Piotr Augustyński, UX manager w Insignii

Po wejściu na nową stronę główną Wirtualnej Polski wrażenie jest bardzo pozytywne. Nareszcie koniec z niekończącą się listą linków tekstowych, a zdjęcia nowych sukienek celebrytek nie pojawiają się obok istotnych wiadomości z kraju i świata. Poszczególne kategorie tematyczne są jasno oddzielone od siebie, wprowadzenie kodyfikacji przy użyciu kolorów pozwala na szybkie zorientowanie się, w jakiej sekcji się znajdujemy.

Układ kaflowy, w jakim są prezentowane są nagłówki wraz z korespondującymi z nimi zdjęciami, jest odzwierciedleniem bieżących trendów w projektowaniu. Jest przejrzyście i rzeczowo, choć oczywiście takie rozwiązanie ogranicza dostępną długość nagłówków poszczególnych newsów. Po lewej stronie wzrok przykuwają kolorowe aple z nagłówkami najczęściej czytanych informacji (tak przynajmniej sądzę). To największe zmiany, których efekty szczególnie docenią użytkownicy tabletów. Poprzedni layout był zdominowany przez linki tekstowe, których ilość mogła przytłaczać.

Zmiany zapewne negatywnie ocenią konserwatywni użytkownicy, przyzwyczajeni do listy tekstowych, chronologicznych linków. Dobra wiadomość dla nich jest jednak taka, że taką listę nadal mogą uzyskać po wejściu w jedną z kategorii.

Jestem ciekaw, czy zmiany konsekwentnie obejmą także widok kategorii oraz pojedynczego newsa. Na chwilę obecną trochę drażni ta pozorna niekonsekwencja, ale "nie od razu Rzym zbudowano".

Dzięki układowi kaflowemu zyskujemy lepszą możliwość dynamicznego dostosowywania prezentowanych treści w czasie rzeczywistym, w porównaniu do linków tekstowych. Analizując kliki użytkownika w poszczególne kafle, jesteśmy w stanie wyświetlać kolejne kafle z podobnymi newsami. To zdecydowanie pozytywnie wpłynie na czas przeglądania serwisu, choć jest pewnym odejściem od tradycyjnego podejścia, w którym newsy są podawane w kolejności chronologicznej.

Układ kaflowy daje także nowe możliwości emisji niestandardowych formatów reklamowych. Mam jednak nadzieję, że WP nie skusi się na podmianę zbyt wielu kafli z newsami na reklamy, ograniczając się do tradycyjnych form.

Inspiracjami twórców nowej strony głównej są z pewnością bieżące trendy w projektowaniu oraz zwiększający się odsetek ruchu z urządzeń mobilnych. Podobne zmiany powoli następują we wszystkich wiodących serwisach informacyjnych i wydają się być nieuchronne. Nowa strona główna WP może również sprawiać wrażenie układu tabloidowego, znanego choćby z takich stron jak NaTemat.pl. Jednak pobieżna lektura prezentowanych nagłówków pozwala mieć nadzieję, że w odróżnieniu od innych dużych serwisów informacyjnych, redaktorzy WP nie będą uciekać się do wątpliwych zabiegów w celu przekonania użytkownika do kliknięcia.

Jest to druga zmiana układu strony głównej WP, po liftingu przeprowadzonym w maju. Prezentowany układ informacji jest zapewne wynikiem analizy danych zebranych po majowych zmianach, które miały dużo bardziej kosmetyczny charakter.

 


Łukasz Wołek, prezes i dyrektor zarządzający Eura7

Już samo logo wiele mówi o charakterze nowego serwisu - twórcy postawili tutaj na prostą i przemyślaną kreację, która może budzić skojarzenia np. z logiem RMF FM, zaprojektowanym w podobny sposób. Jednocześnie wyraźnie nawiązuje ono do poprzedniego - kolorystycznie i kształtowo. Wpisuje się również w najnowsze trendy, co zdecydowanie pozytywnie wpływa na ogólny wizerunek portalu.

Prawdziwa rewolucja zaszła za to w sposobie prezentacji treści na WP.pl - nowa strona ma układ kafelkowy i składa się z 4 kolumn. Podobnie jak na portalach społecznościowych, mamy tu do czynienia z ideą scrollowania. U samej góry przedstawione są oczywiście najbardziej istotne informacje z kraju, opatrzone dedykowanym hashtagiem #DZIEJESIEWPOLSCE. Schodząc w dół znajdziemy sportowe newsy, wiadomości ze świata finansów, aż po treści lifestylowe i ciekawostki. Warto dodać, że poszczególne sekcje zostały wyróżnione kolorystycznie, co zdecydowanie ułatwia przeglądanie. Szczególną uwagę zwraca również umiejętne wykorzystanie ekspozycji obrazu - ogranicza to co prawda objętość leadów, ale jak pokazują statystyki, użytkownicy chętniej klikają w graficzne odnośniki, zwłaszcza gdy te są dobrane w sugestywny sposób.

Nowy design strony niesie więcej możliwości nie tylko samym użytkownikom, ale również reklamodawcom - wszystko za sprawą zwiększonej powierzchni reklamowej, którą zapewnia kafelkowy układ. Trudno doszukać się słabych punktów w całości realizacji, jedynym mankamentem może być brak statycznej stopki, do jakiej przyzwyczaiły nas podobne serwisy. To jednak zaledwie detal, który nie przesłania generalnego pozytywnego wrażenia. I choć pewnie jak to bywa część użytkowników będzie negatywnie komentować te zmiany, to jednak twórcom za całokształt należą się słowa uznania.

 


Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający Tribal DDB

WP.pl  ma od dziś na pewno odważny - najbardziej nowoczesny, najbardziej obrazkowy, najbardziej multimedialny layout portalowy w Polsce. Widać rękę Adama Plony, który już jednej takiej graficznej rewolucji dokonał - w NaTemat.pl.

Żyjemy w erze obrazków (demotów, memów, gifów, snapów, instagramów, pinterestów) więc zamiast nagłówków i tradycyjnych linków mamy obrazki. Podobnie obrazkowo eksperymentuje od jakiegoś czasu Gazeta.pl, przy magazynowo - opiniotwórczym wydaniu weekendowym. Internauci są leniwi, nie chce im się zastanawiać, w co mają kliknąć - więc ułatwiamy im życie na każdym kroku (po lewej stronie mamy zawsze news nr 1, 2, 3, 4, 5).

Użytkownicy na razie głównie zmiany hejtują, ale przy launchu nowego designu, zwłaszcza tak rewolucyjnego - to normalne i apeluję do autorów, żeby się tym nie przejmowali :) Internauci nie lubią zmian (bo - jak powiedzieliśmy sobie wcześniej - są leniwi), za to uwielbiają krytykować. Ale na pewno bardzo szybko się przyzwyczają.

Bardzo podoba mi się nowy logotyp - autorom z BNA udało się bardzo zgrabnie połączyć polski charakter z europejską i światową nowoczesnością. Chyba trochę przypadkiem idealnie wpisało się to w timing i kontekst, kiedy polski premier zostaje Przewodniczącym Rady Europy :) Za to obecność na bandach podczas otwarcia polskich mistrzostw świata w siatkówce - to już na pewno przemyślana strategia i znowu - strzał w dziesiątkę.

Ciekaw jestem, jak będzie wyglądał w długim okresie system zarządzania publikowaniem informacji okraszonej fajnym, ładnym, nasyconym zdjęciem w świecie, gdzie często trzeba podjąć decyzję o publikację newsa w ułamku sekundy. Ale najciekawsze jest to, czy za zmianami w sferze graficznej pójdą zmiany redakcyjne - wydawca zapowiada, że nie będzie tam już agresywnych tytułów i wprowadzania w błąd czytelników :) W to chce mi się wierzyć najmniej, bo wizerunek wizerunkiem, ale odsłony trzeba dowieźć, ale trzymam kciuki.

Pozostałe komentarze na drugiej podstronie

Dołącz do dyskusji: Interaktywni chwalą nową wersję WP.pl: krok do przodu w stronę NaTemat.pl

58 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
:P
Tak, wszystko ladnie, pieknie, zgodne z nowymi trendami, tylko totaknie nieprzyjazne dla uzytkownika. I niech designerzy chwala, ale ja po zmianie designu prawie tam nie zagladam, a kiedys bywalem codziennym gosciem. No ale designerzy zapewne beda klikac po milion razy dziennie :)
0 0
odpowiedź
User
jak
Weźcie opinię tych waszych włażących wszystkim w dupę ekspertów zachowajcie dla siebie.
0 0
odpowiedź
User
Jest koszmarna!!!
Strona dla idiotów, co czytać nie umieją. Same obrazki. Jest już nawet gorsza od onetu. Teraz już tylko gazeta.pl została/
0 0
odpowiedź