SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rusza Mediapanel Gemiusa, PBI i KBR. Nowe jednoźródłowe badanie mediów

Gemius, Polskie Badania Internetu oraz Komitet Badań Radiowych uruchomiły nowe badanie mediów, które obejmuje pomiar pasywny internetu, telewizji i radia. Mediapanel stanowi połączenie standardu pomiaru internetu Gemius/PBI, badania stacji radiowych Radio Track i danych z jednoźródłowego cross-mediowego badania Gemius.

fot. N. Bochyńska / konferencja prasowa Gemius, PBI, KBR i Kantar Polskafot. N. Bochyńska / konferencja prasowa Gemius, PBI, KBR i Kantar Polska

Nowe badanie powstaje w wyniku połączenia dotychczasowego standardu badania internetu Gemius/PBI oraz cross-mediowego badania Gemius, obejmującego pasywny pomiar telewizji oraz radia. Dzięki miernikowi (to smartfon z oprogramowaniem), który będzie posiadać panelista, dostępne będą informacje na temat tego, czego słucha i ogląda w domu, ale i poza nim.

Pierwsze wyniki z jednoźródłowego badania mediów udostępniono 2 października br., są one publikowane w interfejsie dostępnym dla podmiotów, które zdecydują się zapłacić za dane (pod adresem e.gemius.com). Umożliwiają one analizę dzienną dla dowolnych okresów, rodzajów mediów: radia, telewizji i internetu i pokazują korzystanie z nich w jednym czasie – w domu i poza domem.

Dotychczasowi użytkownicy badania Gemius/PBI będą mieć dostęp do danych w nowej wersji interfejsu. Natomiast standard radiowy – Radio Track realizowany na zlecenie Komitetu Badań Radiowych przez Kantar Polska będzie pełnić tu funkcję badania założycielskiego (pojawienie się nowego badania nie oznacza zatem, że standard Radio Track zniknie z rynku).

- Naszym wspólnym celem jest dostarczenie obecnym i potencjalnym reklamodawcom jak najszerszego dostępu do danych na temat współkonsumpcji mediów, by każdy marketer był w stanie zaplanować jeszcze skuteczniejszą i efektywniejszą kampanię opartą o telewizję, internet i radio - deklaruje Mariusz Gołda, dyrektor marketingu w Grupie RMF, członek Komitetu Badań Radiowych.

Mediapanel prezentuje dane cross-mediowe w podziale na siedem typów mediów: PC home, PC work, Phones, Tablets, TV in home, TV out of home, Radio. Treści objęte badaniem są dodatkowo klasyfikowane jako redakcyjne (editorial) lub komercyjne (commercial). Docelowo w wynikach Mediapanel uwzględniony zostanie również pomiar oglądalności materiałów streamingowych audio i wideo w internecie.

W planach udoskonalanie badania

Podczas prezentacji założeń badania w czasie konferencji z udziałem dziennikarzy i przedstawicieli rynku prezes Gemiusa Marcin Pery oraz Paweł Laskowski, prezes zarządu PBI zadeklarowali, że to jeszcze nie koniec prac nad badaniem, które ma być udoskonalane i rozwijane. Szefowie badania nie ukrywali także, że teraz czekają na uwagi ze strony rynku – szczególnie marketerów, by wypowiedzieli się czy dostarczone rozwiązanie im odpowiada.

- Jako PBI uczestniczymy w tym projekcie, bo rozumiemy potrzeby rynku i marketerów związane z rozwojem badań mediowych w Polsce. Zdajemy sobie sprawę, że badania internetu są też najbardziej skomplikowanymi projektami badawczymi, wymagając nieustannego rozwoju i inwestycji – skomentował Paweł Laskowski, prezes zarządu PBI.

Marcin Pery, prezes zarządu Gemiusa uważa, że nowe badanie to „krok milowy w sposobie pomiaru mediów w Polsce”. - Mediapanel jest odpowiedzią na wielokrotnie sygnalizowaną przez wydawców, reklamodawców i domy mediowe potrzebę kompleksowego, jednoźródłowego pomiaru mediów, który obejmie zarówno internet, jak i radio i telewizję – stwierdza.

Obecne badanie nie obejmuje grupy wiekowej 4-7 lat oraz +75. Opracowywany będzie także miernik domowy i badanie uzupełniające, zwiększana ma być również liczebność próby – w tej chwili to 2,5 tys. osób, nie zostali oni dobrani w sposób całkowicie losowy. Na razie nie ma także możliwości pomiaru Smart TV innego typu niż site-centric (co w praktyce oznaczałoby konieczność wgrywania całych bibliotek serwisów streamingowych, by mierzyć ich oglądalność, a raczej nie będzie możliwości, by zgodził się na to np. Netflix).

Potrzebne porozumienie z MOC TV, w tle badanie KRRiT

Gemius i PBI od jakiegoś czasu mają rozmawiać także z tzw. MOC'iem telewizyjnym (zrzeszającym nadawców telewizyjnych) i firmą Nielsen na temat możliwości fuzji ich wyników z wynikami badania Nielsena. Na razie Nielsen miał nie podjąć decyzji w tej sprawie. Porozumienie z MOC TV oznaczałoby jednocześnie kompromis całego rynku medialnego w ramach jednego badania.

Spytaliśmy szefa Gemiusa na jakim etapie jest ewentualny konsensus z MOC-iem telewizyjnym. - Rozmawiamy z MOC-iem telewizyjnym od jakiegoś czasu. Trwają aktualnie testy różnego rodzaju rozwiązań. Wierzę, że w ciągu najbliższego czasu uda się doprowadzić do sytuacji, w której ze strony MOC TV będą jasno sprecyzowane oczekiwania, które będziemy mogli spełnić – ocenił Marcin Pery.

Radosław Ziółek, przewodniczący rady nadzorczej Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych MOC TV przekazał nam, że obecnie nie prowadzą oni formalnych rozmów o współpracy z firmą Gemius. - Realizowane są natomiast działania mające na celu ocenę merytoryczną i biznesową opublikowanego badania. Uważamy, że każde nowe badanie wymaga szczegółowej analizy założeń, a także weryfikacji danych w panelu. Jest wiele istotnych kwestii, m.in. dotyczących badania założycielskiego i zastosowanych urządzeń pomiarowych, które powinny zostać szeroko przedyskutowane. MOC TV będzie w najbliższym czasie zapoznawał się z wynikami badania i dodatkowymi informacjami technicznymi oraz biznesowymi związanymi z nowym badaniem Gemius i PBI - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl.

MOC TV za kierunek rozwoju badań jednoźródłowych ma uznawać zasady, które zostały opracowane przez przedstawicieli mediów i reklamodawców. Docelowo przyjmują oni, że model badań będzie opary o technologię watermarking. - Wytyczne te zostały opublikowane w marcu tego roku w dokumencie "Założenia pomiaru konsumpcji mediów w Polsce - objaśnia Radosław Ziółek.

KRRiT chce być wsparciem dla projektu

Działania w celu wprowadzenia na rynek badania jednoźródłowego podejmuje także Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji i specjalnie do tego powołany zespół Telemetrii Polskiej we współpracy z Instytutem Łączności. Prace te trwają od kwietnia 2018 roku, na razie nie zaprezentowano konkretnych wyników. Pod koniec sierpnia br. pisaliśmy o tym, że rozpoczęto fazę testowania technik rekrutacyjnych do panelu badawczego.

Szef PBI Paweł Laskowski pytany przez nas o kwestię nastawienia rynku do obecności na nim jednocześnie dwóch badań odpowiedział, że "współpraca z KRRiT układa się dobrze". - Pracujemy nad badaniem założycielskim. Moim zdaniem ten projekt wpisuje się w działania KRRiT i ta współpraca jest bardzo prawdopodobna. Na co dzień pracujemy nad ankietami do badania założycielskiego – dodał.

Natomiast obecny na sali Mirosław Kalinowski z KRRiT zaznaczył, że organ "będzie wsparciem dla tego projektu". - Będziemy wsparciem w zakresie dostarczenia danych populacyjnych, a także wszelkich innych danych – podkreślił.

Gemius współpracuje już z KRRiT w ramach projektu realizowanego z Instytutem Łączności. - Kilka miesięcy temu wygraliśmy przetarg na dostarczenie technologii badawczych i realizujemy podpisaną umowę. Decyzja o tym, czy wyniki z budowanego przez Instytut panelu ujrzą światło dzienne, zależy od decyzji Instytutu i KRRiT. Z KRRiT jesteśmy również gotowi współpracować w zakresie zapowiadanych projektów zbierania danych RPD czy też w ramach wykorzystywania wyników badania założycielskiego, o ile takie zostanie zrealizowane – zapowiadał w rozmowie z nami Marcin Pery.

W nowelizacji ustawy budżetowej na 2020 rok KRRiT uzasadniała, że dodatkowa kwota 15 mln zł miałaby zostać przekazana na Program Telemetria Polska, tj. na budowę badania założycielskiego oraz przeprowadzenie w ramach tego badania 30 tys. wywiadów w gospodarstwach domowych.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Krótszy czas oglądania telewizji w 2019 roku

W 2019 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2019 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,2 proc., a tygodniowy - 91,2 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 269 minut. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

W internecie liderem było Google.

Dołącz do dyskusji: Rusza Mediapanel Gemiusa, PBI i KBR. Nowe jednoźródłowe badanie mediów

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ciekawski
2500 osób? W Nielsenie jest około 3000 mieszkań! Czyli ok 9000 osób, badanych tylko pod kątem tv. Na 70 proc. ( bo pewności nie mam, ale szacuję ) to badanie się nie przebije jako waluta i niestety padnie. Rynek nauczył się kupować wg Nielsena. Aby stać się poważanym analitykiem arianny ( soft Nielsena ) to trochę czasu zajmuje. Nie sądzę abym kupował telewizję w inny sposób niż " przez Nielsena" do końca mojej kariery. A do emerytury mam 15 lat. Ale do odważnych świat należy.
odpowiedź
User
Też ciekawski, ale inny
No proszę, mamy już pasywne mierzenie słuchalności radia. Bardzo jestem ciekaw wyników.
odpowiedź
User
Trytry
Wypowiedzi Pana Kalinowskiego są jego prywatnymi wypowiedziami. On nawet nie pracuje w KRRiT
odpowiedź