SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PiS eksponowany w mediach społecznościowych, a jej koalicjant praktycznie niewidoczny

Zdaniem Polaków w mediach społecznościowych najczęściej widać Prawo i Sprawiedliwość, Koalicję Obywatelską i Konfederację, a niemal niewidoczna jest Suwerenna Polska - wynika z badania Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, przeprowadzonego przez IBRiS. Z platform społecznościowych informacje o polityce częściej czerpią zwolennicy opozycji niż obozu władzy, mężczyźni po 60. roku życia z miasteczek.

Jarosław Kaczyński na konwencji PiS, fot. PiS/Twitter Jarosław Kaczyński na konwencji PiS, fot. PiS/Twitter

W maju br. Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych zlecił pracowni IBRiS przeprowadzenie badania na reprezentatywnej grupie 1000 respondentów. Jego celem było zrozumienie aktualnej dynamiki poparcia dla głównych partii politycznych w Polsce, a także analiza wpływu mediów społecznościowych na ich poparcie.

Zwolennicy opozycji częściej korzystają z mediów społecznościowych

Internauci korzystający z mediów społecznościowych: Facebooka, Instagrama, TikToka i Twittera aż w 63 proc. to osoby popierające opozycję. Dalej, korzystający z social mediów  to przeważnie kobiety (56 proc.), osoby w wieku 18-29 (93 proc.) i 30-39 (94 proc.), mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców (68 proc.).

Z odpowiedzi wynika też, że użytkownicy platform społecznościowych to osoby, które głosowały na Koalicję Obywatelską (68 proc.), Lewicę (77 proc.) i Konfederację Wolność i Niepodległość (88 proc.). [Procenty w pytaniach o preferencje polityczne nie sumują się do 100, ponieważ można było wybrać więcej niż jedną odpowiedź].

Z kolei osoby niekorzystające z mediów społecznościowych stanowią większość wśród: osób popierających obóz rządzący (64 proc.), mężczyzn (48 proc.), osób w wieku 60-69 (61 proc.) i 70 i więcej (74 proc.), mieszkańców wsi (47 proc.), osób nie otrzymujących świadczenia 500+ (57 proc.). To również wyborcy PSL + Kukiz’15 (42 proc.).

Kto szuka w social mediach informacji o polityce?

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych sprawdził, jacy ludzie szukają w mediach społecznościowcyh informacji o polityce.

Najważniejsze informacje o poszukujących w social mediach informacji o polityce pokazują, że to w 59 proc. osoby popierające opozycję, w 57 proc. mężczyźni, przeważnie po 60. roku życia (76 proc.), mieszkańcy małych miast do 50 tys. mieszkańców (58 proc.). To także ludzie pobierający świadczenia 500+ na jedno lub więcej dzieci (61 proc. i 46 proc. odpowiednio) i zarobkach od 2000 zł do 7000 i więcej zł (od 55 proc. do 66 proc. odpowiednio). Z profilu osoby poszukującej newsów politycznych np. na Facebooku dowiadujemy się, że częściej ma poglądy prawicowe, ale głosujące na KO (64 proc.), Lewicę (50 proc.) czy Konfederację (50 proc.)

Natomiast osoby niekorzystające z mediów społecznościowych do poszukiwania informacji o polityce stanowią większość wśród kobiet (56 proc.) i popierających obóz rządzący (72 proc.). Są to także osoby deklarujące poglądy lewicowe, mieszkańcy wsi (51 proc.), bez prawa do świadczenia 500+ (64 proc.), o niskim wykształceniu (92 proc.), oceniających swoją sytuację finansową jako zdecydowanie złą (96 proc.), które głosowały na PSL + Kukiz’15 (42 proc.).

PiS bryluje w mediach społecznościowych, a jej koalicjant praktycznie niewidoczny

IBRiS zapytał także respondentów o to, jaką partię widzi najczęściej w mediach społecznościowych?

Tu liderem jest PiS (22,9 proc. odpowiedzi), popularność partii jest większa wśród mężczyzn (24 proc.) niż kobiet (21 proc.). Co ciekawe, na drugim biegunie jest koalicjant PiS. Suwerenną Polskę najczęściej w social mediach widzi zaledwie 2 proc. badanych. Partia Zbigniewa Ziobry jest widoczna przede wszystkim wśród mężczyzn (3 proc.) i osób w wieku 30-39 lat (9 proc.)

W pytaniu o największą widoczność w social mediach Koalicję Obywatelską wskazało z 19,3 proc. respondentów. Formacja Donalda Tuska jest popularniejsza wśród kobiet (23 proc.) niż mężczyzn (16 proc.), a najwięcej jej odbiorców jest w wieku 18-29 lat (36 proc.) i 50-59 lat (26 proc.).

Konfederacja najczęściej widziana jest w mediach społecznościowych przez 10,7 proc. respondentów. Ta partia jest zdecydowanie bardziej popularna wśród mężczyzn (19 proc.) niż kobiet (2 proc.). Najwięcej widzów tej partii jest w wieku 40-49 lat (32 proc.). Dominują mieszkańcy wsi (19 proc.) i dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców (18 proc.).

Trzecia Droga wskazywana jest przez 6 proc. badanych. Dominują wśród nich mężczyźni (7 proc.) i osoby w wieku 40-49 lat (11 proc.). Najwięcej widzą ich mieszkańcy wsi (10 proc.) i średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców (8 proc.).

Lewicę jako najczęściej widzianą w mediach społecznościowych wskazało 4,8 proc. respondentów. Jest popularniejsza wśród kobiet (8 proc.) niż mężczyzn (1 proc.). Najwięcej widzów tej partii ma w wieku 18-29 lat (26 proc.). Dominują mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców (17 proc.). Wśród tych, którzy widzą Lewicę, dominują osoby z wykształceniem wyższym (12 proc.).

Ponad jedna piąta respondentów (22,9 proc.) nie widzi żadnej partii najczęściej w mediach społecznościowych. Dominują wśród nich kobiety (34 proc.) oraz osoby w wieku 18-29 lat (35 proc.) i 60-69 lat (35 proc.). Najczęściej są to mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. mieszkańców (41 proc.) oraz osoby z dochodami od 1.000 do 1.999 zł (52 proc.).

Dołącz do dyskusji: PiS eksponowany w mediach społecznościowych, a jej koalicjant praktycznie niewidoczny

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan Dzban
Ciekawe czy u nas w rządzie są jacyś Żydzi.
12 4
odpowiedź
User
Prefiks
SUweriennaja Rossija
8 5
odpowiedź