SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Klienci Vectry i Multimediów skarżą się na podwyżki. UOKiK podjął postępowanie

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłoszono kilkadziesiąt skarg na podwyżki wprowadzone przez Vectrę i należące do niej Multimedia Polska na podstawie tzw. klauzul inflacyjnych - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. UOKiK prowadzi w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Dekoder TV Smart 4K Box Vectry Dekoder TV Smart 4K Box Vectry

Grupa Vectra jesienią ub.r. do umów z nowymi klientami i tymi przedłużającymi korzystanie z usług firmy wprowadziła tzw. klauzule inflacyjne, które informują, że firma może podnieść opłaty w trakcie okresie umownego o tyle, o ile w ub.r. wyniosła inflacja konsumencka.

Operator skorzystał z tych zapisów w połowie stycznia, zaraz po tym jak GUS poinformował, że w ub.r. ceny poszły w górę średnio o 14,4 proc. W stanowisku dla portalu Wirtualnemedia.pl zapewniał, że „waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS”.

Natomiast pod koniec lutego podobny komunikat otrzymali klienci sieci Multimedia Polska, przejętej przez Vectrę trzy lata temu. - Według zapisów umowy o świadczeniu usług, Multimedia Polska będzie dostosowywać wysokość opłat za poszczególne usługi stosownie do zmieniającego się poziomu inflacji. Mając na uwadze wysokość powyższego wskaźnika informujemy, że dokonujemy waloryzacji opłat przy zastosowaniu wskaźnika i zgodnie z poniższą tabelą - przekazała firma.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wyższe stawki będą obowiązywać od początku kwietnia, w przypadku najdroższych pakietów trzeba będzie płacić co miesiąc 25-30 zł więcej.

Skargi i postępowanie UOKiK

Niektórzy klienci Vectry i Multimedia Polska zdecydowali się zawiadomić o sprawie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Do Urzędu trafiają skargi na spółki Vectra i Multimedia Polska w związku z klauzulami inflacyjnymi. Mamy kilkadziesiąt takich sygnałów. Konsumenci wskazują głównie na to, że nie mogą wypowiedzieć umowy, a informacje o podwyżce otrzymują krótko po jej podpisaniu - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl departament komunikacji UOKiK.

Urząd podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie wprowadzenia przez obie sieci klauzul inflacyjnych w umowach.

Grupa Vectra nie odpowiedziała w środę na nasze pytania, u jakiej części klientów wprowadzono już wyższe ceny i czy wzrosła liczba rezygnacji z jej usług.

Inni operatorzy nie aktywowali klauzul inflacyjnych

Klauzule inflacyjne od połowy ub.r. stosuje w umowach Orange Polska, a w kolejnych miesiącach wprowadziły je Play, T-Mobile Polska i Inea. Przy czym żaden z operatorów nie wprowadził jeszcze podwyżek na podstawie tych zapisów, przedstawiciele firm potwierdzili to portalowi Wirtualnemedia.pl w lutym.

UOKiK, informując w listopadzie o podjęciu postępowania wyjaśniającego w sprawie takich klauzul, tłumaczył, że powinny one zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść firm. Natomiast „zakładane zmiany w zobowiązaniach zawartych na czas oznaczony mogą prowadzić do przerzucania konsekwencji zmieniającej się sytuacji gospodarczej na użytkowników sieci komórkowych”.

 - Środowisko ekonomiczne, w którym funkcjonujemy od kilkunastu miesięcy, sprawia, że przedsiębiorcy podejmują działania mogące negatywnie oddziaływać finansowo na konsumentów. Zmiany istotnych elementów trwającego zobowiązania nie zawsze są dopuszczalne - stwierdził Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Na razie Urząd analizuje wyjaśnienia przekazane przez operatorów.

Vectra z 22 mln zł kary od UOKiK

Z początkiem kwietnia Vectra podniesie też ceny usługi internetowej klientom z umowami na czas nieokreślony, które nie były przedłużane, więc nie wpisano do nich klauzul inflacyjnych. Osoby, które się na to nie zgadzają, mogą rozwiązać umowę.

Niedawno podwyższyła już takim klientom opłatę za telewizję o 5 zł miesięcznie, a za internet o 7 zł. - Jak większość przedsiębiorców na rynku mierzymy się ze stale rosnącymi kosztami działalności i świadczenia usług. Jedną z przyczyn są wspomniane inwestycje w nowocześniejsze i wydajniejsze technologie, a także znaczący wzrost kosztów energii, wynagrodzeń, obciążeń społeczno-podatkowych, nabywanych usług oraz materiałów i urządzeń technicznych - tłumaczy operator w piśmie. Podkreśla, że zgodnie z ogólnymi warunkami umowy ma prawo raz w roku podnieść lub wprowadził nowe opłaty abonamentowe, jeśli wzrosły jego koszty świadczenia usług.

Zupełnie innego zdania jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W drugiej połowie stycznia nałożył na Vectrę 22,23 mln zł kary za jednostronne zmiany umów sprzed 3-4 lat, w oparciu o które firma podniosła opłatę za telewizję i internet.

- Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne aby konsumenci mogli przewidzieć w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi - argumentował Tomasz Chróstny.

Vectra zapowiedziała, że odwoła się od grzywny do sądu. - Uregulowanie kwestii waloryzacji w sposób jednoznaczny i jasny, przyczyni się do zwiększenia ochrony praw konsumentów w Polsce. Na temat takich rozwiązań pozytywnie wypowiadał się już, m. in. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To także sposób na to, aby klienci uniknęli skokowych zmian cen tych usług w przyszłości - tłumaczyła nam Justyna Grzelak, PR managerka firmy.

W 2021 roku grupa kapitałowa Vectra zwiększyła sprzedaż o 5,2 proc. do 1,52 mld zł, osiągając 196,3 mln zł zysku netto. Na początku ub.r. podała, że ma 1,7 mln klientów i 4,6 mln gospodarstw domowych w zasięgu swojej sieci.

Dołącz do dyskusji: Klienci Vectry i Multimediów skarżą się na podwyżki. UOKiK podjął postępowanie

27 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
qwdqw
ta patolska siec już dawno powinna wyginąć
0 0
odpowiedź
User
Artur
Oskarżyć to trzeba rządzących za pisinflację i glapainflację. Już przed napaścią Rosji na Ukrainie inflacja była ponad 10% i wynikała z indolencji, marnotrawstwa pieniędzy i rozkradania majątku narodowego przez elyty, które nami rządzą. Jak mają w takiej sytuacji funkcjonować firmy jeśli inflacja powoduje spadek zysków i bankructwo ?
0 0
odpowiedź
User
kolis
Jak można 2 miesięczną umowę podnieść o roczną stopę inflacji? Maksymalnie dopuszczalna była by inflacja od podpisania umowy, a nie od nie wiadomo kiedy wcześniej xd
0 0
odpowiedź