SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Reklamy wątpliwych leków pod lupą UOKiK. Urząd chce wyjaśnień od wydawców

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie reklam w prasie promujących wątpliwe produkty medyczne. Wezwał do wyjaśnień w tej sprawie ośmiu dużych wydawców, m.in. Bauera, Burdę, ZPR Media i Polska Press.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK Tomasz Chróstny, prezes UOKiK

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazano, że do Urzędu trafiają skargi dotyczące reklam produktów pseudomedycznych zamieszczanych w kolorowej prasie. Specyfiki te, według zapewnień w reklamach, miały gwarantować natychmiastowe wyleczenie z różnych schorzeń, np. miażdżycy, prostaty, czy rozwiązywać problemy ze wzrokiem bądź słuchem.

Ze skarg konsumentów wynika, że produkty okazywały się nieskuteczne, ich ceny nieadekwatne do jakości, a profesorowie wychwalający zalety tych produktów nieistniejący. - Co więcej, problematyczne było ustalenie danych i adresu przedsiębiorcy, który zamieścił reklamę produktu, co w praktyce uniemożliwiało odstąpienie od umowy czy reklamację kupionego towaru. Wydawcy gazet, w których publikowane są wprowadzające w błąd reklamy, niewiele jednak robią, aby ograniczyć ten proceder - ocenia UOKiK.

Na problem zwrócił też uwagę youtuber Wojtek Przeździecki, autor kanała ojwojtek. W materiale pokazał, jak łatwo opublikować reklamę scamu w kolorowym czasopiśmie.

- Ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów. Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy - mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ośmiu wydawców ma złożyć wyjaśnienia

O tym, że UOKiK przygląda się sprawie podejrzanych reklam informowaliśmy na Wirtualnemedia.pl jako pierwsi we wtorek. Teraz Urząd podał, że prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie scamu zamieszczanego w gazetach. Chodzi o reklamy, które wprowadzają w błąd, np. bezpodstawnie wyolbrzymiają właściwości produktu, zachęcają do kupna rzeczy szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, informują o nieistniejących promocjach. Podczas postępowania sprawdzona zostanie zarówno działalność reklamodawców, jak i wydawców, a także zasady ich współpracy.

Na razie prezes UOKiK wezwał do złożenia wyjaśnień w sprawie publikowanych reklam ośmiu wydawców: Burda Media Polska (do końca ub.r. wydawała m.in. „Prześlij Przepis”, „Dobre Rady”, potem zamknęła wszystkie tytuły kolorowe), Corner Media („Dziennik Wschodni”), Grupa WM (m.in. „Gazeta Olsztyńska”), Petstar („Kropka TV”), Polska Press (m.in. „Dziennik Zachodni”, „Tygodnik Ostrołęcki”), Wydawnictwo Bauer (m.in. „Tele Tydzień”, „Rewia”, „Rozrywka”), Wydawnictwo Westa-Druk („Angora”) oraz ZPR Media (m.in. „Super Express”).

- Chcemy zwrócić uwagę wydawców na ważny problem społeczny. Sprawdzić, czy i w jaki sposób weryfikują reklamy przed publikacją, w jakich przypadkach odmawiają ich przyjęcia, dlaczego nie podają konsumentom danych reklamodawców, a także dlaczego mimo otrzymywania skarg od czytelników - nadal zgadzają się na zamieszczanie tego rodzaju reklam. Liczymy w pierwszej kolejności na samoregulację branży wydawniczej i całkowite wyeliminowanie z gazet reklam wprowadzających w błąd schorowane lub starsze osoby. Dalsze kroki uzależniamy od postawy wydawnictw i podjętych przez nie działań zmierzających do wyeliminowania tych patologicznych przekazów. Jeśli będą niewystarczające lub powolne, wówczas wydawcy powinni spodziewać się dalszych działań z naszej strony - zapowiada Tomasz Chróstny.

UOKiK zwraca uwagę, że zgodnie z Prawem prasowym wydawca może ponieść odpowiedzialność za publikowanie reklam sprzecznych z prawem lub zasadami współżycia społecznego.

Reklamami środków pseudomedycznych zajmuje się także Rada Etyki Reklamy. Wydała ona kilka uchwał potwierdzających, że mogą one wprowadzać w błąd co do istotnych właściwości reklamowanych produktów, przedstawionych wyników badań czy osób rekomendujących dany wyrób.

UOKiK radzi konsumentom

W komunikacie UOKiK podano też rady dla konsumentów dotyczące reklam produktów medycznych

 

Dołącz do dyskusji: Reklamy wątpliwych leków pod lupą UOKiK. Urząd chce wyjaśnień od wydawców

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
R
Wydawcy prasy to jedno (brawo, że w końcu ktoś dostrzegł problem)... ale czy UOKiK nie powinien równocześnie zainteresować się tymi wszystkimi podejrzanymi firemkami, które sprzedawały reklamowane buble i oszukiwały bezczelnie ludzi? Postępowanie powinno iść dwutorowo.
0 0
odpowiedź
User
Vege chytrusek
A jak pan TL nachalnie reklamuje na swoim portalu parówki, to nie ma problemu?
10 5
odpowiedź
User
Polon
„Sutor kanała”
Oj Wirtualne, wy sami jestescie jak taka kanała z tym edycyjnym flejtustwem. Poziom redakcji tekstów żenujący.
9 4
odpowiedź