SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Znów wzrósł udział Kolportera w rynku dystrybucji prasy

Już niemal 58 proc. udziału w rynku dystrybucji prasy ma firma Kolporter (wzrost o prawie 3 proc. w porównaniu do ub.r.) - wynika z analizy Izby Wydawców Prasy. Spadły udziały innych dystrybutorów: o 2,2 proc. Ruchu (ma obecnie 21,6 proc. udziału w rynku) i o 0,9 proc. Garmond Press (15,3 proc.).

fot. Shutterstock.comArticle

Izba Wydawców Prasy, podobnie jak w ubiegłych latach, na podstawie uzyskanych od wydawców danych o nakładach tytułów prasowych, dokonała analizy i oszacowała strukturę udziału poszczególnych firm kolporterskich w rynku dystrybucji prasy.

Liderem Kolporter

Pozycję lidera utrzymał Kolporter z 54,82 proc. udziału w rynku (wzrost o 2,99 proc. w porównaniu do lutego ub.r.). Na drugim miejscu - z udziałem 21,56 proc. - jest Ruch (spadek o 2,19 proc.), podium zamyka Garmond Press z udziałem 15,33 proc. (spadek o 0,89 proc.). Inni dystrybutorzy mają razem 5,29 proc. rynku (wzrost o 0,08 proc.).

Badanie przeprowadzono na nakładach globalnych tytułów płatnych 24 wydawców i grup wydawniczych, w tym wydawców niemal wszystkich ukazujących się wówczas dzienników (poza „Naszym Dziennikiem”). Suma nakładów tych wydawców o ok. 3 punkty procentowe jest niższa niż wielkość nakładów globalnych rynkowych tytułów płatnych zarejestrowanych w PBC w lutym 2022 roku. Jednocześnie ów nakład zbadany stanowi ok. 65 proc. nakładu globalnego wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych GUS.

Kolporter utrzymał zeszłoroczną wielkość sieci punktów sprzedaży detalicznej (21 tys.). Zmalała liczba punktów Ruchu (do 11,5 tys.), wzrosła natomiast liczba punktów Garmond Press (do 13,6 tys.).

Jeśli chodzi o kanały dystrybucji wydań cyfrowych, badania IWP (na podstawie danych od wydawców) wykazują, że dystrybucję tę wydawcy prowadzą w znacznym stopniu samodzielnie – dystrybucja własna to niemal 62 proc. całego rozpowszechniania płatnego wydań cyfrowych. Około 33 proc. łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez swe platformy dystrybucyjne (e-Kiosk, e-Gazety i Nexto). Publio, Amazon, AppStore, i Google Play mają łącznie ok. 2 proc. udziału, a ok. proc. to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych.

Dołącz do dyskusji: Znów wzrósł udział Kolportera w rynku dystrybucji prasy

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl