SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Stowarzyszenie Artystów chce od Cyfrowego Polsatu 153,3 mln zł

Grupa Cyfrowy Polsat została pozwana przez Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych pod koniec grudnia 2019 roku. Roszczenie dotyczy programów telewizyjnych, w których miano rzekomo naruszyć prawa pokrewne do artystycznych wykonań utworów. Stowarzyszenie żąda 153,3 mln zł, Polsat wniósł o oddalenie powództwa w całości.

Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu

Związek Artystów Scen Polskich (ZASP) wystąpił przeciwko Cyfrowemu Polsatowi najpierw o zapłatę kwoty 20,3 mln zł, przy czym spółka złożyła sprzeciw od nakazu zapłaty w kwietniu 2017 roku i wniosła o oddalenie powództwa w całości.

W styczniu 2018 roku sąd wydał postanowienie o skierowaniu sprawy do postępowania mediacyjnego, ale to zakończyło się bez zawarcia ugody. Po tym jak rozprawa odbyła się w maju, Cyfrowy Polsat i Stowarzyszenie Artystów złożyli wniosek o ponowne skierowanie sprawy do postępowania mediacyjnego na trzy miesiące. Sąd przychylił się do wniosku i odroczył rozprawę bezterminowo, jednak mediacje zakończyły się ponownie bez zawarcia ugody.

Stowarzyszenie Artystów Wykonawców Utworów Muzycznych i Słowno-Muzycznych pozwała Cyfrowy Polsat na dwa roszczenia: informacyjne oraz roszczenie o zapłatę. Pierwsze dotyczy programów telewizyjnych reemitowanych przez spółkę od 20 sierpnia 2009 roku do 20 sierpnia 2019 roku. SAWP domaga się także 153,3 mln zł za rzekome „naruszenie praw pokrewnych do artystycznych wykonań utworów muzycznych i słowno - muzycznych poprzez ich bezumowną reemisję kablową”.

Cyfrowy Polsat wniósł o oddalenie powództwa w całości.  

"Działalność reemisyjna bez zawarcia umowy"

Jarosław Kamiński, dyrektor biura Stowarzyszenie Artystów Wykonawców SAWP odpowiedział portalowi WIrtualnemedia.pl, że powództwo wytoczone zostało wobec tego, że Cyfrowy Polsat "od początku swojej  działalności prowadzi działalność reemisyjną bez zawarcia umowy i bez wypłaty wynagrodzeń, które powinny być na podstawie tych umów inkasowane i wypłacane artystom wykonawcom". - Podjęta została inicjatywa rozmów ugodowych, jednak Cyfrowy Polsat nie podjął naszej inicjatywy. O tym któremu artyście i w jakiej wysokości należne jest wynagrodzenie z tytułu reemisji dokonywanej przez Cyfrowy Polsat decydować będzie informacja będąca w ręku Cyfrowego Polsatu, w związku z tym SAWP domagał się od początku udzielenia informacji umożliwiającej ocenę wysokości należnego wynagrodzenia, jak i ustalenia wynagrodzeń należnych poszczególnym uprawnionym. Dane te są dochodzone w przytoczonym powództwie. W braku tych danych wysokość roszczeń może być określona jedynie szacunkowo na podstawie ogólnie dostępnych informacji - poinformował Wirtualnemedia.pl Kamiński. 

W swoim sprawozdaniu finansowym za 2019 rok Grupa podała, że według zarządu „rezerwy na sprawy sądowe są wystarczające do pokrycia ewentualnych przyszłych wypływów, a niekorzystne rozwiązanie kwestii spornych nie będzie miało istotnie negatywnego wpływu na sytuację finansową spółki”.

Nie ujawniono natomiast wartości utworzonych rezerw, ponieważ zdaniem zarządu, mogłoby to mieć wpływ na rozstrzygnięcie toczących się spraw.

Olga Zomer, rzeczniczka prasowa Cyfrowego Polsatu odpowiedziała nam, że "więcej informacji ponad te w raporcie spółka nie podaje, a roszczenia uważa za niezasadne".

Rekordowe wyniki w 2019 roku

Pod koniec grudnia w efekcie wezwania giełdowego Cyfrowy Polsat przejął mniejszościowy pakiet akcji Asseco Poland - za 21,68 proc. jego kapitału zapłacił 1,17 mld zł, a 0,22 proc. walorów tymczasowo przejęła spółka Reddev należąca do Zygmunta Solorza. Krótko przed tym Polkomtel zawarł ugodę z Huawei w sprawie wdrożenie zintegrowanego systemu IT.

Natomiast w połowie ub.r. Cyfrowy Polsat zrealizował wielokrotnie mniejszą akwizycję - przejął większościowy pakiet udziałów działającej od trzech lat firmy windykacyjnej Vindix (nie podano wartości tej transakcji).

W ostatnim okresie przejęcia przeprowadziła też Netia, której 66 proc. udziałów Cyfrowy Polsat ma od drugiej połowy 2018 roku. Na początku br. Netia kupiła od Ringier Axel Springer Polska za ok. 34 mln zł centrum danych w Krakowie, pod koniec listopada ub.r. za udziały krakowskiego operatora internetu stacjonarnego ISTS zapłaciła nieco ponad 34 mln zł, a za działającego w Łomży operatora internetowego IST - 8,8 mln zł.

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 11,68 mld zł przychodów sprzedażowych i 1,11 mld zł zysku netto. Liczba sprzedanych przez nią usług zwiększyła się o 2,8 proc. do 17,39 mln, natomiast liczba abonentów zmalała o 1,2 proc. do 5,64 mln.

Wiosną i w grudniu ub.r. Cyfrowy Polsat sprzedał dwie serie 7-letnich obligacji po 1 mld zł. Natomiast pod koniec listopada w ramach umowy kredytowej pozyskał 1 mld zł kolejnego kredytu, który ma spłacić w jednej racie w marcu 2023 roku.

Dołącz do dyskusji: Stowarzyszenie Artystów chce od Cyfrowego Polsatu 153,3 mln zł

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
i to są jaja.
0 0
odpowiedź
User
a
Czy może ktoś wyjaśnić? Jak np. w programie TTBZ lub The Four uczestnik śpiewa piosenkę Biała armia Beaty Kozidrak? To z tego tytułu trzeba nabyć licencję do słów i do muzyki? To znaczy ze Polsat takich licencji nie nabywał? A np. jeżeli jakiś uczestnik chce zaśpiewać piosenkę np. Madonny czy właściciel praw do piosenki może się nie zgodzić?
0 0
odpowiedź
User
lol
Strach się bać śpiewać jakiekolwiek piosenki na ogniskach przy gitarze, się okaże że uczestnicy są bankrutami ;)
0 0
odpowiedź