SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

T-Mobile Polska: mniej na reklamy, więcej z marketingu, 1 mld zł dywidendy dla Deutsche Telekom

W ub.r. T-Mobile Polska przy wzroście wpływów o 1 proc. osiągnął 248,6 mln zł zysku netto, który w całości zachowa. Telekom ograniczył wydatki pracownicze i reklamowe, sprzedał klientom więcej urządzeń, poniesiony przez firmę podatek dochodowy wyniósł 50,4 mln zł. Swojemu właścicielowi Deutsche Telekomowi pod koniec ub.r. wypłacił 1 mld zł dywidendy.

fot. materiały prasowe Article

Zdecydowanie najważniejszą linią biznesową T-Mobile Polskausługi mobilne sprzedawane w modelu abonamentowym W ub.r. przychody z nich w ujęciu jednostkowym sięgnęły 2,53 mld zł, wobec 2,48 mld zł rok wcześniej.

Wzrosły też wpływy z usług mobilnych od klientów prepaidowych - z 882,3 do 923,2 mln zł. Operator od kilku lat oferuje internet światłowodowy (pod koniec ub.r. usługa była dostępna dla 4,7 mln gospodarstw domowych), dzięki umowom pozwalającym mu korzystać z infrastruktury Orange Polska, Inei i Nexery. Przychody ze sprzedaży urządzeń stacjonarnych, jak routery czy laptopy, zmalały w ub.r. z 341 do 338 mln zł.

Na koniec ub.r. operator miał 11,54 mln klientów, w ciągu roku liczba abonentów zwiększyła się z 7,62 do 7,83 mln, a użytkowników ofert prepaidowych - z 3,57 do 3,71 mln. Koszty pozyskania i utrzymania abonentów zmalały ze 158,87 do 151,92 mln zł.

Więcej ze smartfonów i marketingu, mniej od innych telekomów

Znacznie więcej niż przed rokiem T-Mobile zarobił ze sprzedaży smartfonów i akcesoriów – wartość sprzedanych urządzeń wzrosła z 1,1 do 1,27 mld zł, a łączne wpływy ze sprzedaży towarów i materiałów zwiększyły się z 1,13 do 1,33 mld zł.

Natomiast o prawie jedną piątą zmalały przychody firmy od innych operatorów z opłat roamingowych i za połączenia krajowe do klientów w T-Mobile. W 2020 roku wyniosły 1,03 mld zł, a w ub.r. 836,2 mln zł.

T-Mobile Polska zarabia też na usługach marketingowych (wpływy wzrosły w ub.r. z 56,12 do 74,95 mln zł) i centrum usług wspólnych (spadek z 60,14 do 52,88 mln zł).

Mniej na pensje i reklamy

Po stronie kosztowej poziom miliarda złotych oprócz wartości sprzedanych urządzeń przekroczyły koszty amortyzacji aktywów trwałych i niematerialnych (zwiększyły się z 1,35 do 1,4 mld zł) i opłat dla innych operatorów (zmalały z 1,41 do 1,21 mld zł).

Koszty pracownicze zmniejszyły się z 618 do 614,6 mln zł, z czego wydatki na pensje - z 510 do 504,3 mln zł. Za to łączne zarobki 6-osobowego zarządu firmy zwiększyły się z 17,6 do 19,1 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Firma ograniczyła też wydatki reklamowe (z których niewielka część dotyczy reprezentacji, czyli m.in. udziału w targach i innych eventach) ze 168,4 do 154,5 mln zł. Dla telekomu od kilku lat pracują agencje reklamowa DDB Warszawa i VMLY&R oraz agencja mediowa Mindshare Polska.

Natomiast koszty zużycia materiałów i energii przez operatora poszły w górę ze 149,6 do 164,5 mln zł, a podatków i opłat - z 45,1 do 48,3 mln zł.

50 mln zł podatku dochodowego

W ub.r. T-Mobile Polska w bilansie zapisał 50,4 mln zł poniesionego podatku dochodowego, o 8,6 mln zł więcej niż rok wcześniej.

Wokół tego, ile telekom płaci fiskusowi, głośno zrobiło się jesienią ub.r., po tym jak Ministerstwo Finansów podało coroczne dane dotyczące płatników CIT. Okazało się, że w 2020 roku grupa kapitałowa T-Mobile Polska przy 9,11 mld zł przychodów odprowadziła jedynie 10,4 tys. zł podatku dochodowego, a grupa Orange Polska 146,9 tys. zł podatku przy 11,84 mln zł wpływów. Dużo więcej przekazali fiskusowi operatorzy sieci Plus i Play.

T-Mobile tłumaczył, że przyczyną jest zapłacenie w 2016 roku ponad 4 mld zł do budżetu państwa za nowe częstotliwości. - Kwota ta będąca dla firmy kosztem zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem podatkowym spowodowała powstanie straty, którą to firma jest uprawniona rozliczyć, poprzez obniżenie podstawy opodatkowania, maksymalnie w 5 kolejnych latach - wyjaśnił telekom.

Nie przekonało to Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, który w swoim raporcie zauważył, że operator w latach 2016-2020 przekazał polskiemu fiskusowi jedynie 30,8 tys. zł, czyli tyle ile przedsiębiorca rozliczający się liniowo płaci rocznie przy ok. 200 tys. zł dochodu. Według organizacji „spółka nie odprowadzała adekwatnego podatku dochodowego od osób prawnych”. T-Mobile domaga się za te stwierdzenia przeprosin i 1 mln zł odszkodowania na cel społeczny.

1 mld zł dywidendy dla Deutsche Telekom

T-Mobile Polska o kilkadziesiąt mln zł poprawił w ub.r. rentowność: zysk operacyjny zwiększył się z 330,3 do 371 mln zł, a zysk netto - ze 176,6 do 248,6 mln zł. Zeszłoroczny zysk w całości został w spółce: 228,71 mln zł trafiło na kapitał rezerwowy, z którego w przyszłości może zostać wypłacona dywidenda, a 19,89 mln zł na kapitał zapasowy.

Natomiast w grudniu ub.r. Deutsche Telekom jako jedyny udziałowiec firmy zdecydował, że z jej wcześniejszych zysków wypłacono mu 1 mld zł dywidendy.

T-Mobile Polska nadal ma dużą poduszkę kapitałową. Na koniec ub.r. kapitały własne sięgały 8,35 mld zł, z czego wcześniejsze zyski pozostające w spółce zmalały przez rok z 5,46 do 4,7 mld zł, kapitał zapasowy wzrósł z 2,92 do 2,93 mld zł, a kapitał własny wynosił niezmiennie 711,2 mln zł.

T-Mobile Polska ma 11,8 mln klientów

Operator podał już swoje najważniejsze wyniki biznesowe z pierwszego kwartału br.: osiągnął rok do roku wzrost przychodów o 2 proc. do 1,58 mld zł i zysku EBITDA AL o 4,9 proc. do 452 mln zł.

Na koniec marca br. z usług T-Mobile Polska korzystało 11,845 mln klientów, o 640 tys. więcej niż przed rokiem. Liczba abonentów operatora zwiększyła się przez rok z 7,652 do 7,866 mln, a liczba użytkowników ofert prepaidowych - z 3,554 do 3,979 mln.

Dołącz do dyskusji: T-Mobile Polska: mniej na reklamy, więcej z marketingu, 1 mld zł dywidendy dla Deutsche Telekom

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl