SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Trójka znów z rekordowo niską słuchalnością. W dół także SuperNova - wzrosty Radia ZET, Radia Maryja i PR24

Od lipca do września br. Trójka zanotowała kolejny rekordowo niski udział w rynku słuchalności - 1,7 proc. Mocno zmalał też wynik Radia SuperNova po rebrandingu z Radia Wawa, a spore wzrosty osiągnęły Radio ZET, Radia Maryja i Polskie Radio 24. Zdecydowanym liderem pozostaje RMF FM - pokazują wyniki badania Radio Track.

fot. Polskie RadioArticle

Według badania Radio Track Kantar Polska od lipca do września br. RMF FM (Grupa RMF) miało 30,3 proc. udziału w rynku słuchalności, po wzroście rok do roku o 1,8 pkt proc., czyli 6,3 proc.

Radio ZET (Eurozet) ma ponad dwukrotnie niższy wynik niż RMF FM - 14,4 proc., przy czym zanotowało wyższy wzrost - o 2,3 pkt proc., a więc 19 proc. Rozgłośnia osiągnęła najwyższy udział od fali badania od sierpnia do października 2014 roku.

Z kolei udział Radia Eska (Grupa Radiowa Time) zwiększył się o 0,6 pkt proc. (7,9 proc.) do 8,2 proc.

Trójka i Radio SuperNova najmocniej w dół

Zdecydowanie największe spadki w zestawieniu zanotowały Trójka i Radio SuperNova (Grupa Radiowa Time). Udział anteny Polskiego Radia wyniósł jedynie 1,7 proc., o 1,6 pkt proc. (48,5 proc.) mniej niż przed rokiem.

To kolejny rekordowo niski wynik Trójki po tym, jak od wiosny do wczesnej jesieni ze stacją pożegnała się zdecydowana większość ówczesnego zespołu redakcyjnego, na czele z najpopularniejszymi dziennikarzami. W fali badania od czerwca do sierpnia br. rozgłośnia miała 1,8 proc. udziału, a w falach od grudnia ub.r. do lutego br. i od maja do lipca br. - 1,9 proc.

Dla porównania, w 2019 roku Trójka miała 5,1 proc. udziału, w 2018 roku - 5,7 proc., a kilka lat wcześniej nawet powyżej 7 proc.

Z kolei udział Radia SuperNova poszedł w dół z 1,9 do 1 proc., czyli o 47,4 proc. Pod obecną marką stacja działa od maja br., wcześniej funkcjonowało przez wiele lat jako Radio Wawa.

Znacząco zmalały też wyniki stacji regionalnych tworzący Audytorium 17 - z 4,7 do 4,1 proc. (czyli o 12,8 proc.), Radia Złote Przeboje (Grupa Radiowa Agory) - z 3 do 2,4 proc. (o 20 proc.), Meloradia (Eurozet) - z 1,4 do 1,1 proc. (o 21,4 proc.) oraz Radia Pogoda (Grupa Radiowa Agory) - z 1,2 do 0,8 proc. (o 33,3 proc.)

Po 0,1 pkt proc. udziału straciły natomiast Dwójka (spadek z 0,5 do 0,4 proc.) oraz ChilliZet (z 0,3 do 0,2 proc.).

Radia Maryja i Polskie Radio 24 w górę

Za to udział Radia Maryja zwiększył się z 1,1 od 1,4 proc. (czyli o 27,3 proc.), a Polskiego Radia 24 - z 0,5 do 0,7 proc. (o 40 proc.).

Radio VOX FM (Grupa Radiowa Time) osiągnęła wzrost z 3,5 do 3,5 proc. (o 8,6 proc.), Radio TOK FM (Grupa Radiowa Agory) - z 2,4 do 2,6 proc. (o 8,3 proc.), a Muzo.fm (Grupa Polsat Plus) - z 0,3 do 0,4 proc. (o 33,3 proc.).

Krytyka Radia Track na portalu Polska Press

W przeddzień publikacji najnowszych wyników badania słuchalności na portalu Polskatimes.pl należącym do Polska Press ukazał się artykuł „Dr Hajdasz o badaniu rynku radiowego: uprzywilejowuje największe stacje komercyjne”.

W tekście obszernie zacytowano wypowiedź dr. Jolanty Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, oceniającą, że Radio Track „jest przede wszystkim telefonicznym sondażem na temat rozpoznawalności danej marki radiowej, a nie realnym pomiarem słuchalności”.

Przypomniano też, prezes Polskiego Radia Agnieszki Kamińskiej w styczniu br., odpowiadając na pytanie o spadki słuchalności Trójki, wyraziła szereg poważnych zastrzeżeń wobec badania Radio Track. Podkreśliła, że nie jest to realne badanie słuchalności, analogiczne do panelu telemetrycznego realizowanego przez Nielsen Audience Measurement. - Jest to telefoniczne badanie ankietowe deklarowanej „słuchalności” stacji radiowych. Podkreślić trzeba, że KBR to porozumienie nadawców komercyjnych: Agory, RMF, Eurozet i Time. Metodologia ich badań od lat budziła wątpliwości m.in. innych nadawców, reklamodawców i domów mediowych - stwierdziła.

W odpowiedzi Komitet Badań Radiowych podkreślił, że przez ostatnie dwa lata nie wprowadzono w badaniu żadnych zmian metodologicznych w badaniu Radio Track, a przy realizacji ostatniej fali zadzwoniono do respondentów ze wszystkich powiatów. KBR zapewnia, że „nie ma żadnego wpływu na przebieg badania, a jedynie kontroluje, czy cały proces przebiega zgodnie z przyjętą metodologią”.

Z kolei menedżerowie z branży radiowej i reklamowej skomentowali dla Wirtualnemedia.pl, że to marne tłumaczenie spadku słuchalności Trójki, a Agnieszka Kamińska zaczęła stosować taktykę prezesa TVP Jacka Kurskiego, który od lat atakuje telemetrię Nielsena.

Link do czwartkowego tekst Polskatimes.pl zamieściły na Twitterze Agnieszka Kamińska oraz członkini zarządu Polska Press Dorota Kania. - Tzw badanie słuchalności radia jest sondażem robionym przez Kantar na zlecenie Agory, Radia Zet i RMF. Żadnego rzeczywistego pomiaru nie ma - skomentowała Joanna Lichocka, posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych.

 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Trójka znów z rekordowo niską słuchalnością. W dół także SuperNova - wzrosty Radia ZET, Radia Maryja i PR24

59 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Weronika
Jak dla mnie może być i 1 procent, ważne , że Męskiego(?) Grania tam w końcu nie ma.
odpowiedź
User
Wdse
Nie ma też słuchalności, bo nikt szanujący się tego nie słucha :lol:
odpowiedź
User
nn
Zetki ostatnio przyjemnie się słucha, a myślę że może być jeszcze lepiej - duży plus za codzienne popołudniowe pasmo.
odpowiedź