SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wpływy reklamowe TVP ABC zmalały o 23 proc., co piąty spot promował leki i suplementy diety

W ub.r. przychody reklamowe TVP ABC zmalały o 23 proc. do 28,67 mln zł, a liczba wyemitowanych spotów - o 4,5 proc. do 176,6 tys. W co piątej reklamie promowano leki i suplementy diety - podała Telewizja Polska w odpowiedzi na interpelację poselską.

Jacek Kurski, fot. akpa Jacek Kurski, fot. akpa

O dane dotyczące reklam w TVP ABC spytał poseł Lewicy Krzysztof Gawkowski. Przypomniał deklarację prezesa Telewizji Polskiej Jacka Kurskiego z posiedzenia senackiej komisji kultury i środków przekazu na początku marca ub.r. o ograniczeniu obecności reklam w kanale.

- Będziemy wprowadzać nowe elementy do naszego programu, m.in. wolny od reklam kanał ABC, co jest moją ambicją. Z naszych analiz wynika, że możemy to już zrobić częściowo. Deklaruję i zapewniam dobrowolne ograniczenie reklam w kanale ABC dla dzieci po to, aby dzieci nie były zmuszane do oglądania reklam komercyjnych - stwierdził Jacek Kurski. - Moją ambicją jest ich całkowita likwidacja - zaznaczył.

4,5 proc. reklam mniej w TVP ABC

Według danych Telewizji Polskiej w ub.r. przychody TVP ABC z reklam (bez sponsoringu i product placementu) wyniosły 28,67 mln zł, po spadku o 23 proc. z 37,26 mln zł w 2019 roku.

Przychody reklamowe kanału były najniższe od 2016 roku, kiedy osiągnęły wartość 21,94 mln zł. W 2017 roku było to 31,24 mln zł, a w 2018 roku - 40,45 mln zł.

W ub.r. w TVP ABC wyemitowano 176,6 tys. reklam, po spadku o 4,5 proc. rok do roku. W 2018 roku kanał pokazał ok. 188 tys. spotów, w 2017 r. - prawie 172 tys., a w latach 2015-2016 - po 156-157 tys. rocznie.

Liczba emisji spotów leków i suplementów diety w TVP ABC zmalała z 45,9 tys. w 2019 roku do 36,2 tys. w ub.r., a ich udział w łącznej liczbie emisji reklam - z 25,05 do 20,5 proc.

Jacek Kurski w odpowiedzi na interpelację zapewnił, że Telewizja Polska przestrzega porozumienia zawartego w listopadzie 2019 roku przez czołowych nadawców telewizyjnych i organizacje zrzeszające producentów suplementów diety. Ustalono wtedy m.in., że reklamy takich produktów nie będą emitowane bezpośrednio przy programach dla dzieci.

- O braku większych zastrzeżeń wobec emisji reklam w programach i przy audycjach kierowanych do dzieci świadczą cykliczne raporty KRRiT na temat reklam żywności w programach dla dzieci, w tym i najnowszy, zaprezentowany podczas wspólnej konferencji prasowej Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, we współpracy ze Związkiem Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz Polską Federacją Producentów Żywności 18 stycznia 2021 roku - wyliczył prezes TVP.

Według danych Nielsen Audience Measurement w ub.r. TVP ABC miało 1,021 proc. udziału w rynku oglądalności, po spadku o 20,3 proc. rok do roku.

TVP ABC bez reklam? Kurski: wysokie budżety produkcyjne

Odpowiadając na pytanie, czy reklamy mogą zupełnie zniknąć z TVP ABC, Jacek Kurski zwrócił uwagę na wysokie koszty tworzenia treści dla dzieci.

- Współczesny, najmłodszy widz, musi mieć zagwarantowaną najwyższą jakość, aby zechcieć być odbiorcą danego kanału. Dlatego też konkurujemy jakością i wysokim poziomem programu. W naszych audycjach nie ma miejsca na agresję i przemoc - stwierdził.

- Wysoka jakość programu to również wysokie budżety produkcyjne. Poprzednie lata pokazały, że brak stabilizacji w finansowaniu zadań produkcji telewizyjnej niejako zmusza TVP do korzystania z alternatywnych sposobów uzyskania rentowności kanału tematycznego - dodał.

Kurski zwrócił uwagę, że wiosną ub.r. po wprowadzeniu edukacji zdalnej w TVP ABC wiosną ub.r. i w styczniu br. pokazywano 5-godzinne bloki edukacyjno-animacyjne bez reklam, a spoty nie są też pokazywane w godz. 19-20, gdy kanał pokazuje bajki na dobranoc.

- Jest to najlepszy dowód, że TVP S.A. jest gotowa do wycofania reklam z pasm wokół audycji dla najmłodszych w warunkach zapewnienia długoletniego, stałego finansowania - zaznaczył Jacek Kurski.

TVP z kolejną rekompensatą abonamentową

W 2019 r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł.

W drugiej połowie kwietnia ub.r. zgodnie z nowelizacją ustawy abonamentowej, która weszła w życie w marcu, minister finansów przekazał Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu obligacje skarbowe o wartości 1,95 mld zł. 5 maja zostały one zasymilowane z inną serią obligacji, tak żeby minister finansów mógł je wykupić. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że w ramach tegorocznej rekompensaty TVP dostała 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Głównie dzięki tej rekompensacie w pierwszej połowie ub.r. Telewizja Polska zanotowała 936,5 mln zł zysku netto. Przychody spółki wyniosły 2,27 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z abonamentu i rekompensaty abonamentowej, natomiast wpływy z reklamy spadły rok do roku o 21 proc.

Pod koniec stycznia prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę budżetową na 2021 rok. Zapisano w niej, że Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymają z budżetu państwa do 1,95 mld zł rekompensaty za utracone wpływy z abonamentu rtv.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zdecydowała, że z rekompensaty Telewizja Polska otrzyma skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,71 mld zł, Polskie Radio - o wartości 125,91 mln zł, a spółki radiofonii regionalnej - o wartości 112,66 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Wpływy reklamowe TVP ABC zmalały o 23 proc., co piąty spot promował leki i suplementy diety

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
asf
Dostajac miliardy z budzetu przezyliby akurat nie emitujac reklam w telewizji dla dzieci. Jednak pazernosc robi swoje...
0 0
odpowiedź
User
majka
reklamują suplementy bo mają juz tylko widownię 70+ , nawet w ABC
0 0
odpowiedź
User
Spooky Cartoon
Panie Jacku, pan się nie boi, minister Czarnek i ojciec Rydzyk za Panem stoi, zdejmuj pan te reklamy z TVP ABC, będzie więcej dla nas!
0 0
odpowiedź