SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Spada liczba osób rezygnujących z płatnej telewizji

Coraz mniej klientów płatnej telewizji rozważa rezygnacje z usług, a przy ofertach operatorów klientów trzyma m.in. internet w pakiecie. Za kanały warte dalszych inwestycji w płatnej telewizji widzowie uznają m.in. Discovery, National Geographic, TVN24 i Polsat Film.

Obecnie 23 proc. klientów płatnej telewizji rozważa rezygnację z ofert operatorów, a 19 proc. odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej bierze pod uwagę zakup abonamentu kablowego lub satelitarnego - pokazuje „Projekt Cyfrowizja III”, badanie agencji mediowej MEC. Dla porównania w 2015 roku rezygnacje z usług płatnej telewizji rozważało 27 proc. abonentów, a w 2014 roku - 30 proc. Z kolei przed dwoma laty 15 proc. odbiorców NTC rozważało zakup płatnej telewizji, a rok wcześniej było to 20 proc. osób.

- Oznacza to, że od 2014 roku, czyli od momentu zakończenia cyfryzacji, co roku lekko spada odsetek chętnych do odcinania kabla. Ostatni etap cyfryzacji, czyli rozbudowa MUX-8 o cztery nowe kanały, nie przyczynił się do większego entuzjazmu wobec oferty NTC. Mimo, że wciąż duży odsetek badanych widzów NTC (ponad 60 proc.) docenia kierunek zmian w ofercie bezpłatnej telewizji, to 19 proc. jej odbiorców, o 4 pkt proc. więcej niż rok wcześniej, brało pod uwagę zakup abonamentu w telewizji kablowej lub satelitarnej - czytamy w raporcie.

Z badania wynika, że odsetki te nie pokazują liczby widzów faktycznie zdeterminowanych do działania - są raczej sygnałem nastrojów konsumenckich wobec usług telewizyjnych. Widać, że po skokowym poszerzeniu oferty NTC w pierwszych latach cyfryzacji, które skłaniało ponad 30 proc. badanych widzów płatnej telewizji do rozważania rezygnacji z abonamentów, nastroje polskich telewidzów stabilizują się. Na razie nie wpływa na nie mocno większa dostępność programów telewizyjnych w internecie. To tylko dla 15 proc. klientów płatnej telewizji powód do myślenia o odcięciu kabla.

Głównym powodem rozważania rezygnacji z płatnej telewizji okazuje się jednak cena (tak twierdzi 42 proc. badanych). Sporo, bo 29 proc. osób twierdzi, że płatne kanały nie oferują wielu ciekawych programów, natomiast 23 proc. badanych jest zdania że NTC się rozwija (oferując wystarczająco dużą liczbę programów).

Z kolei do najważniejszych powodów rozważania zakupu płatnej telewizji przez odbiorców DVB-T zaliczają się takie argumenty, jak: NTC oferuje zbyt mało kanałów (38 proc. badanych), słaba oferta tematyczna (33 proc.) oraz atrakcyjne oferty płatnych operatorów (20 proc.).

- Nastroje telewidzów identyfikowane w kolejnych edycjach „Projektu Cyfrowizja” MEC idą w parze z wynikami badania założycielskiego Nielsena i przepływami widzów w obrębie płatnej i naziemnej telewizji. W ostatnich dwóch latach te przepływy są nieduże. Badanie Nielsena na 2017 rok mówi o 34,8 proc. odsetku gospodarstw odbierających tylko naziemną telewizję cyfrową, to o 1 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej, a o nieco ponad 5 pkt. proc. więcej niż pod koniec 2013 roku. Cyfryzacja nie doprowadziła więc do gruntownych zmian w układzie sił na rynku, choć bez wątpienia dla części widzów była i wciąż jest motorem do zmian. W tegorocznym „Projekcie Cyfrowizja” udało się nam zidentyfikować i zbadać grupę telewidzów, która „przepłynęła” z rynku płatnej telewizji do naziemnej. Główną motywacją do rezygnacji z kablówki lub satelity dla blisko dwóch trzecich takich widzów było przekonanie, że oferta NTC jest wystarczająco szeroka. Ponad 1/3 z nich uważała, że nie ogląda programów, za które płaciła, a dla 30 proc. motywacją była dostępność programów w internecie, która sprawiła, że nie widzieli sensu, by za to samo dodatkowo płacić w telewizji - analizuje portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

W badaniu czytamy, że z perspektywy wielkości płaconego abonamentu, segmentem najbardziej „narażonym” na cord-cutting wydają się ci, którzy obecnie wydają na swój pakiet telewizyjno-internetowy ponad 100 zł miesięcznie. Wśród nich co czwarty w ciągu ostatniego roku myślał o rezygnacji. Z perspektywy poszczególnych operatorów, największy odsetek potencjalnych cord-cutterów odnotowujemy wśród obecnych klientów nc+.

Co ciekawe - wbrew stereotypowym przekonaniom, że to młodzi widzowie są dziś „straconym” segmentem z punktu widzenia operatorów płatnej telewizji, MEC po raz trzeci zdiagnozował, że w grupie 25-34 latków najwyższy jest odsetek odbiorców naziemnych potencjalnie zainteresowanych kupnem abonamentu. Jak pokazał Projekt Cyfrowizja III, 29 proc. z nich rozważało taką opcję, dla ponad połowy niewystarczająca jest bowiem liczba kanałów dostępnych w ramach NTC. W tej samej grupie wiekowej klientów płatnej TV wysoki jest również odsetek klientów rozważających rezygnację (31 proc. wobec 23 proc. średnio), co pokazuje największą mobilność grupy 25-34-latków na rynku telewizji.

Dla klientów płatnej telewizji największym powodem do płacenia abonamentu operatorom zaliczyć można przede wszystkim międzynarodowe kanały premium: Discovery Channel (37 proc. badanych) i National Geographic (32 proc.). W rankingu stacji, które klienci platform i kablówek wskazują jako warte ich pieniędzy trzecie miejsce zajmuje TVN24 (29 proc.), a czwarte - Polsat Film (25 proc.). Ogółem w top 10 siedem pozycji należało do kanałów międzynarodowych, a trzy - do polskich.

Projekt Cyfrowizja III pokazuje, że podobnie wygląda czołówka kanałów, które - gdyby pojawiły się w ofercie bezpłatnej telewizji - skłoniłyby widzów do rezygnacji z płacenia. W takim rankingu prowadzi HBO, przed Discovery, Canal+ i National Geographic. I choć wybory widzów dotyczą tu zupełnie nierealistycznego scenariusza - z jednej strony ranking pokazuje siłę typowanych marek stacji, a z drugiej - potwierdza deficyt określonych kategorii programowych (film, factual, sport) w NTC.

- Marki stacji, jakie widzowie wskazują jako warte swoich pieniędzy bądź wymarzone w ofercie NTC niekoniecznie są tymi, które osiągają najlepsze wyniki oglądalności. Jednak to właśnie wizerunek i siła tych kanałów w dużej mierze stoją za decyzjami zakupowymi klientów kablówek i platform. Z perspektywy relacji stacji z dystrybutorami, są to więc kluczowe informacje – mówi nam ekspertka z MEC.

Badanie Projekt Cyfrowizja III MEC zrealizował pod koniec stycznia 2017 roku na grupie 1 tys. polskich telewidzów w wieku 16+ metodą wywiadów internetowych i telefonicznych.

Dołącz do dyskusji: Spada liczba osób rezygnujących z płatnej telewizji

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
michał
spokojnie, jak uruchomią abonament RTV dla Kurskiego to 80% ludzi zwieje z kablówek i satelit. Nikt o zdrowych zmysłach nie zamierza utrzymywać za własne pieniądze koterii i układów, ciepłych posadek armii nierobów z TVP ani tym bardziej pracowitych propagandystów publicznych mediów.
0 0
odpowiedź
User
arnie
Na płatnych kanałach komercyjnych jest więcej reklam, niż na niekodowanych. To jest patologia, której nie akceptuję i nie będę w związku z tym płacił za takie odmóżdżające badziewie. Poza tym głośność reklam w stosunku do programu jest nie do zaakceptowania...
0 0
odpowiedź
User
ARNOLD
Ja NATYCHMIAST zrezygnuję z kablówki( pełen pakiet) ,jak operator poda moje dane poczcie. KONIEC TV. Poczytam więcej książek i mój pies będzie miał dłuuugie spacery:)
0 0
odpowiedź