SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polskie Radio tnie koszty i przewiduje 64,4 mln zł straty w 2022 roku. „Nie planujemy obniżania pensji”

Polskie Radio poinformowało związki zawodowe, że nie mogą liczyć na podwyżki, bo nadawca musi ciąć koszty. Przedstawiciel związkowców w rozmowie z Wirtualnemedia.pl obawia się zwolnień grupowych. Nadawca publiczny uspokaja i zapewnia, że obniżek pensji nie będzie. Jak wynika z naszych informacji publiczny nadawca planuje w tym roku 64,4 mln zł straty.

Agnieszka Kamińska, fot. Polskie RadioAgnieszka Kamińska, fot. Polskie Radio

Pracownicy Polskiego Radia nie mogą w tym roku liczyć na podwyżki. Poinformowało ich o tym w piśmie biuro finansów i kadr. - Podstawowym źródłem przychodów spółki są środki przekazywane za pośrednictwem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z tytułu opłat abonamentowych. W dniu 17 lutego 2022 roku KRRiT uchwalą 27/2022 w sprawie ustalenia wysokości nominalnej skargowych papierów wartościowych dla poszczególnych jednostek publicznej radiofonii i telewizji przyznała Polskiemu Radiu rekompensatę w formie papierów wartościowych w wysokości 110 mln zł. Środki te pokrywają jedynie 60 proc. planowanej w bieżącym roku straty - przekazał nadawca związkowcom.

W 2021 roku nadawca publiczny z tytułu rekompensaty otrzymał prawie 126 mln zł. To spadek o prawie 16 mln, dlatego Polskie Radio zapowiada cięcia wydatków. - Aktualnie spółka zmuszona jest do poszukiwania dodatkowych źródeł na sfinansowanie działalności w 2022 roku oraz do podjęcia decyzji wpływających na obniżenie kosztów w bieżącym roku - można przeczytać w piśmie.

Będą zwolnienia grupowe?

Związkowiec, który pragnie zachować anonimowość obawia się, że takie stanowisko może oznaczać zwolnienia grupowe. - Związki na razie nic nie wiedzą, ale czasami zainteresowani dowiadują się ostatni. Biorąc pod uwagę, że zwolnienia dotknęłyby z całą pewnością resztek doświadczonych pracowników, byłoby to zabójcze dla radia, z którego niewiele już zostało - zauważa  w rozmowie z Wirtualnemedia.pl dziennikarz.

Kogo mogą dotknąć cięcia? - Z pewnością odczuwają to „starzy” pracownicy. Ludzie z nowego naboru, zatrudnieni po 2016 roku, a szczególnie już za panowania pani Kamińskiej radzą sobie doskonale - mają honoraria sporo wyższe i więcej audycji - odpowiada związkowiec. Jego zdaniem w rozgłośniach publicznych nie brakuje pracowników, którzy „wpadają na chwilę, wygłaszają przekazy dnia” i zarabiają trzy razy więcej niż ciężko pracujący dziennikarze i wydawcy. W rozgłośniach regionalnych mają pracować nawet dziennikarze, którzy kilka razy w tygodniu goszczą tych samych polityków Prawa i Sprawiedliwości.

„W odróżnieniu od innych grup medialnych Polskie Radio nie zwalniało”

Czy ciężko pracujący dziennikarze powinni dostać podwyżki? – Za finanse odpowiada zarząd i rada nadzorcza. Proszę tam kierować pytania. Do rady programowej nie wpłynęły skargi związkowców - przekonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przewodniczący rady programowej Marek Suski, który do niedawna krytykował politykę prezes Agnieszki Kamińskiej.

Rzeczniczka Polskiego Radia Monika Kuś uspokaja związkowców. - Polskie Radio nie planuje obniżania pensji czy stawek honoracyjnych. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat, w odróżnieniu od wielu spółek medialnych, które systemowo obniżały płace i dokonywały zwolnień pracowników, Polskie Radio nie tylko utrzymało miejsca pracy i nie dokonywało redukcji zatrudnienia, ale również utrzymało stabilny poziom wynagrodzeń oraz wprowadzało ich wzrost w poszczególnych kategoriach, dając poczucie bezpieczeństwa i stabilności swoim pracownikom. Dodatkowo poza premiami regulaminowymi, Spółka wypłacała wszystkim swoim pracownikom świadczenia okolicznościowe, jak dodatkowe wypłaty świąteczne, czy nagrody z zysku. Obiektywny, spowodowany czynnikami makroekonomicznymi wzrost kosztów funkcjonowania Spółki przy wysokości przyznanej w tym roku rekompensaty z tytułu utraconych wpływów z abonamentu, spowoduje z pewnością konieczność obniżania wydatków, lecz nie będzie to rzutowało na wysokość wynagrodzeń - zapewnia Wirtualnemedia.pl Kuś.

Zobacz także: Rada Programowa pochwaliła Polskie Radio. Marek Suski: Jednogłośnie

Złe prognozy na 2022 rok

W 2020 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu RTV i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.

Jak wynika z naszych informacji publiczny nadawca planuje w tym roku 64,4 mln zł straty, wobec 19,9 mln zł rok wcześniej.

W 2022 roku Polskie Radio przewiduje 318,4 mln zł przychodów z działalności operacyjnej - większość te kwoty, bo aż 252,1 mln zł - ma pochodzić z abonamentu (142,1 mln zł z wpływów abonamentowych i 110 mln zł z rekompensaty). Przychody własne mają wynieść 63,5 mln zł ( 31,7 mln zł z reklam, a 6,7 mln zł ze sponsoringu).

W całym roku Polskie Radio planuje wydać 380,4 mln zł, z czego 150 mln zł firma wyda na wynagrodzenia.

Dołącz do dyskusji: Polskie Radio tnie koszty i przewiduje 64,4 mln zł straty w 2022 roku. „Nie planujemy obniżania pensji”

72 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kucharka Trybunalska
Niesłuchanie polskiego radia, jest niezgodne z Konstytucją. Tako orzekne ja, nadworna kucharka!!
odpowiedź
User
Seba
PR nie słucham ale z ekonomicznego spojrzenia utworzyć konglomerat TVPR czyli TVP +PR
Robią w dużej mierze to samo to i pod jednym dachem mogli by pracować tak jak w BBC.
Sekcja sportowa, sekcja kultury, sekcja propaganda
odpowiedź
User
sea
P.r.z.e.c.h.o.w.a.l.n.i.a zdolnych inaczej
odpowiedź