SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

RMF FM, Eska i Trójka ze wzrostami słuchalności. Radio 357 przed Radiem Nowy Świat

W drugiej fali badania słuchalności realizowanego przez Krajowy Instytut Mediów spore wzrosty osiągnęły RMF FM, Radio Eska i Trójka, natomiast zmalały wyniki Jedynki i Radia Maryja.

fot. Shutterstock.comArticle

Według badania Krajowego Instytut Mediów od kwietnia do czerwca br. RMF FM miało 20,5 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 20,1 proc. od lutego od kwietnia br. (badanie obejmuje osoby w wieku minimum 15 lat).

Wynik zajmującego drugą pozycję Radia ZET (Eurozet) tak jak w poprzedniej fali wynosi 9,8 proc., natomiast udział Radia Eska (Grupa Radiowa Time) wzrósł z 5,9 do 6,5 proc., a Trójki (Polskie Radio) - z 1,6 do 1,9 proc.

O 0,1 pkt proc. zwiększyły się wyniki kilku innych rozgłośni: Antyradia (Eurozet) i Radia Vox FM (Grupa Radiowa Time) - z 1,4 do 1,5 proc., Radia Pogoda (Grupa Radiowa Agory) - z 0,7 do 0,8 proc. oraz Meloradio (Eurozet) - z 0,5 do 0,6 proc. Natomiast Radio Złote Przeboje (Grupa Radiowa Agory) osiągnęło wzrost z 1,2 do 1,4 proc.

Za to udział Jedynki (Polskie Radio) zmalał z 5,1 do 4,6 proc., TOK FM (Grupa Radiowa Agory) - z 2,2 do 2,1 proc., RMF Classic - z 1,5 do 1,4 proc., Radia Maryja - z 1,9 do 1,7 proc., Polskiego Radia 24 - z 1,2 do 1,1 proc., a Dwójki - z 0,7 do 0,6 proc.

Radio 357 przed Radiem Nowy Świat

W rankingu są dwie rozgłośnie nadające wyłącznie w internecie, tworzone przez byłych dziennikarzy Trójki. Udział Radia 357 tak jak w poprzedniej fali badania wyniósł 1 proc., a wynik Radia Nowy Świat zmalał z 0,8 do 0,7 proc.

Nie zmieniły się wyniki RMF Maxxx (3,2 proc.) i Radia Plus (1,4 proc.)

Nieco ponad jedna trzecia (33,5 proc.) respondentów zadeklarowała, że słuchali RMF FM wczoraj. W poprzedniej fali badania było to 31,6 proc.

Wynik Radia ZET wzrósł z 15,1 do 15,9 proc., Radia Eska - z 9,6 do 10,6 proc., a Trójki - z 2,7 do 3 proc. Za to Jedynka zanotowała spadek z 7,8 do 7,5 proc., TOK FM - z 3,7 do 3,5 proc., a Polskie Radio 24 - z 2 do 1,7 proc.

Badanie Krajowego Instytut Mediów realizowane jest wśród osób w wieku 15 lat i więcej z całej Polski, których numery telefonów komórkowych wylosowano. Każdego dnia roboczego realizowanych jest średnio 500 wywiadów, w ciągu roku daje to prawie 150 tys.

Od lutego do kwietnia badanie objęło 39 853 respondentów, a od kwietnia do czerwca - 44 645.

Polskie Radio zrezygnowało z zakupy wyników badania Radio Track

W drugiej połowie stycznia podano, że rozgłośnie publiczne zrezygnowały z zakupu badania Radio Track. Nadawcy radiowi skupieni w MOC RADIO (Związek Pracodawców Mediów Radiowych reprezentujący rozgłośnie regionalne tworzące Audytorium 17 oraz Polskie Radio S.A nie zdecydowali się na to, by przedłużyć i zakupić na bieżący rok badanie Radio Track realizowane przez Kantar – powiedział PAP Artur Kubaj, prezes MOC RADIO, komentując w poniedziałek tę decyzję.

Jak wyjaśnił, to "pokłosie długiej dyskusji, która toczy się w radiofonii publicznej". "Są pewne zastrzeżenia do tych badań. Nadawcy publiczni zastanawiają się nad tym, analizują rynek, chcieliby skorzystać z innych badań" – podkreślił.

Paweł Kwieciński, przewodniczący Rady Nadzorczej MOC RADIO i dyrektor biura programowego Polskiego Radia, w rozmowie z PAP powiedział, że "Polskie Radio wielokrotnie wyrażało swoje zastrzeżenia, jeżeli chodzi o dotychczasową formułę badań, która w Polsce była standardem". W jego ocenie "nadszedł moment, gdy nie można tylko krytykować i uczestniczyć, ale trzeba poszukać rozwiązań alternatywnych".

"Mamy stowarzyszenie nadawców radiowych MOC RADIO, mamy różne możliwości pozyskania badań na rynku. W tej chwili wszystkie możliwości są jeszcze na stole" – zaznaczył. "Szukamy takiej możliwości i takich rozwiązań, które będą korzystne dla rozgłośni w naszym typie nadawania, czyli dla radia publicznego" – zwrócił uwagę Kwieciński. Zastrzegł również: "Rozumiemy to, że są różne typy rozgłośni – są radia komercyjne, są radia publiczne, ale są też nadawcy społeczni czy religijni".

"Te badania nie służą tylko i wyłącznie sprzedaży reklam, pozycjonowaniu czy mierzeniu siły marki. To muszą być badania, które rzeczywiście pokażą, jakie stacje wybierają słuchacze i to jest ważne dla każdego, kto działa na rynku radiowym. Stąd ta nasza wspólna decyzja" – podkreślił Kwieciński. "Chodzi nam o to, że musimy doprowadzić do pozyskania badań, które pozwolą nam zarówno ocenić naszą skuteczność handlową jak i sposób realizacji misji publicznej. Dobre badania powinny uwzględniać specyfikę różnych typów stacji radiowych, które funkcjonują na rynku" – wyjaśnił. "To jest dla nas priorytet i kierunek naszego działania" – dodał.

Od kilku lat Jedynka i Trójka notowały w Radio Track spore spadki słuchalności, ich wyniki zmalały do rekordowo niskich poziomów. Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska wielokrotnie krytykowała to badanie.

W styczniu ub.r., odpowiadając na pytanie o spadki słuchalności Trójki, Kamińska oceniła, że Radio Track nie jest realnym badaniem słuchalności, analogicznym do panelu telemetrycznego realizowanego przez Nielsen Audience Measurement. - Jest to telefoniczne badanie ankietowe deklarowanej „słuchalności” stacji radiowych. Podkreślić trzeba, że KBR to porozumienie nadawców komercyjnych: Agory, RMF, Eurozet i Time. Metodologia ich badań od lat budziła wątpliwości m.in. innych nadawców, reklamodawców i domów mediowych - stwierdziła.

W październiku w przeddzień publikacji kolejnych wyników badania słuchalności na portalu Polskatimes.pl należącym do Polska Press ukazał się artykuł „Dr Hajdasz o badaniu rynku radiowego: uprzywilejowuje największe stacje komercyjne”. W tekście obszernie zacytowano wypowiedź dr. Jolanty Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, oceniającą, że Radio Track „jest przede wszystkim telefonicznym sondażem na temat rozpoznawalności danej marki radiowej, a nie realnym pomiarem słuchalności”.

Link do tekstu zamieściły na Twitterze Agnieszka Kamińska oraz członkini zarządu Polska Press Dorota Kania. - Tzw badanie słuchalności radia jest sondażem robionym przez Kantar na zlecenie Agory, Radia Zet i RMF. Żadnego rzeczywistego pomiaru nie ma - skomentowała Joanna Lichocka, posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych.

UOKiK kontroluje prywatnych nadawców ws. Radio Track

W grudniu ub. r. Joanna Lichocka skierowała wniosek do prezesa UOKiK-u o przeprowadzenie kontroli badań rynku radiowego

W drugiej połowie stycznia pracownicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęli kontrole w siedzibach Grupy RMF, Eurozetu, Grupy Radiowej Agory i Grupy Radiowej Time.

"UOKiK od października 2021 r. przygląda się działaniom grup radiowych, które tworzą Komitet Badań Radiowych (KBR). Analiza działań przedsiębiorców tworzących KBR dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego w obszarze ochrony konkurencji, w ramach którego trwają obecnie kontrole. Więcej informacji przedstawimy po zakończeniu czynności" - poinformował we wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dołącz do dyskusji: RMF FM, Eska i Trójka ze wzrostami słuchalności. Radio 357 przed Radiem Nowy Świat

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kucharka Trybunalska
Absolutnie wszystkie badania w których trójka nie jest na pierwszym miejscu, są kłamliwe i niezgodne z konstytucją!!
odpowiedź
User
z pozycji kolan
Tylko i wyłącznie Radio 357 !!
Pracują tam same legendy polskiej radiofonii : Budex, Gąs, Gabi i Czapka z Daszkiem . Nie ma i jeszcze długo nie będzie lepszych dziennikarzy radiowych w tym kraju.
ps. jest enerdżi ?!
odpowiedź
User
Novum
Porównywać wyniki Kantar i kimmożemy jedynie w zakresie zasięgu dziennego. Słuchalność dzienna to liczba słuchaczy danej rozgłośni spośród tych którzy deklarowali słuchanie radia wczoraj i te dane nie należy porównywać z zasięgiem dziennym kantaru
odpowiedź