SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rośnie rynek reklamy radiowej

W pierwszym kwartale 2004 miał miejsce wyraźny wzrost rynku radiowego

W pierwszym kwartale 2004 miał miejsce wyraźny wzrost reklamowego rynku radiowego - wynika  z danych CR Media.

Rok Kwartał  z autopromocją bez autopromocji Zmiana % z a. Zmiana % bez a.
2000 1     138 535 379        125 551736     
2001 1     149 991 713         132 434 851 8,3% 5,5%
2002 1     160 699 914         148 895540  7,1% 12,4%
2003 1     179 186 971         170 599429  11,5% 14,6%
2004 1     216 191 593        208 842420  20,7% 22,4%


-Wydaje się, że wzrost ten zaskoczył nawet analityków. Wzrost miał miejsce zarówno po stronie stacji ogólnopolskich jak i stacji lokalnych (odpowiednio ok. 24% i ok. 18%). Był to dodatkowo najwyższy wzrost kwartał do kwartału od roku 2000. Sądząc po jego skali można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że przełożył się on na istotny wzrost realny, czyli po odjęciu estymowanych upustów. Ważne jest również to ze wzrost ten nie był ciągniony przez ruchy intermedialne (pomiędzy typami mediów) tylko wynika z rzeczywistego wzrostu aktywności gospodarczej co pokazują również wszelkie dane makroekonomiczne (np. szacowany wzrost PKB w pierwszym kwartale to 5,2%). Również konsumenci nie byli dłużni gdyż również oni poprawili statystyki wskaźników konsumpcji i tu reklamodawcy nie pozostali obojętni. Dodatkowym impulsem wzrostu była "magiczna" data 1 maja 2004 i związane z tym nasze wejście do UE co przełożyło się na wzmożone zakupy mieszkaniowo, budowlane i samochodowe a te z kolei kategorie wraz z kredytami hipotecznymi notowały niespotykane wzrosty wydatków reklamowych - komentuje Maciej Teliszewski, dyrektor zakupu i sprzedaży w CR Media.

                            2004 rok   zmiana%

ADPOINT

        5 007 977 zł

38,9%

AGORA

      18 532 304 zł

12,0%

Eurozet Zet

      56 006 675 zł

17,2%

LOKALNE NIEZRZESZONE

      19 051 982 zł

26,7%

PLUS

        3 876 592 zł

103,9%

POLSKIE RADIO

      18 719 017 zł

48,3%

PR Lokalne

        7 375 999 zł

24,4%

RMF

      61 404 620 zł

25,3%

Wawa

        2 756 489 zł

-14,5%

ZPR

      14 212 799 zł

-0,6%

Eurozet Radiostacja

        1 523 940 zł

131,6%

Suma całkowita

   208 468 394 zł

22,2%


Wśród graczy rynku radiowego najlepiej na rynku ogólnopolskim pod względem wzrostu przychodów radziło sobie Polskie Radio, a następne w kolejności to RMF FM. RMF FM utrzymało status lidera wielkości przychodów. Na rynku lokalnym najwyższe wzrosty notują sieć Plus i Ad.point, zaś liderem pozostaje zdecydowanie Agora.

Województwo  Wartość reklam  Zmiana %
mazowieckie   18 301 801 zł 6,7%
wielkopolskie     9 994 514 zł 31,1%
śląskie   9 023 041 zł 25,2%
dolnośląskie 7 713 309 zł 34,8%
pomorskie    5 882 385 zł 28,1%
łódzkie 5 573 555 zł -3,0%
małopolskie   3 368 210 zł 28,7%
kujawsko-pomorskie     3 317 308 zł 18,8%
lubelskie 1 894 097 zł 47,5%
zachodniopomorskie 1 645 073 zł 9,0%
podkarpackie 1 203 634 zł 39,0%
opolskie  1 083 036 zł 72,5%
warmińsko-mazurskie    1 030 358 zł -9,7%
lubuskie 807 260 zł 18,5%
świętokrzyskie  800 370 zł 7,3%
podlaskie   700 134 zł -19,8%


W rankingu województw pierwsza trójka się nie zmieniała, dalej prym wiedzie mazowieckie, a wielkopolskie i śląskie notują znaczne wzrosty umacniając się na pozycji 2 i 3. Spadło w rankingu województwo łódzkie natomiast znacznie awansowały pomorskie, dolnośląskie i małopolskie.



Wśród branż najwyższe wzrosty notowały już wymienione wcześniej finanse i marketing (tu kredyty dominują wyraźnie), wyposażenie domu i biura oraz budownictwo (ustawa o Vat). W przypadku rankingu reklamowanych produktów bezsprzecznie prym wiodą z blisko 39% wzrostem samochody osobowe, z pozycji lidera spadły systemy telefonii komórkowej i to dość wyraźnie ale to raczej cisza przed burza. Natomiast walka na rynku dzienników spowodowana wejście Faktu wyraźnie popchnęła ta kategorie w góre.



- Podsumowując widać ze rynek wyraźnie się ożywił. Że nie jest to trend sezonowy tylko wydarzenie sezonowe, ale raczej szersze zjawisko o czym zdają się potwierdzać Klienci którzy znacznie zwiększyli aktywność, ilość zapytań, etc. Również prowadzone wywiady środowiskowe takie zjawisko potwierdzają. Oczywiście to ciągłe nie są złote lata rynku ale cos się zaczęło dziać - dodaje Maciej Teliszewski.

Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek reklamy radiowej

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl