SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

W I półroczu spadł zasięg słuchalności radia

W pierwszym półroczu br. uśredniony dzienny zasięg radia wyniósł 65,9 proc., a średni czas słuchania uplasował się na poziomie 256 minut. Najwyższy zasięg medium to generuje w samochodzie i domu, a najdłuższy czas słuchania - w miejscu pracy - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

Średni dobowy zasięg radia w pierwszym półroczu 2022 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 65,9 proc. (19,68 mln osób), po spadku względem analogicznego okresu rok wcześniej o 1,6 pkt. proc. (480 tys. osób) - wynika z najnowszej fali badania Radio Track Kantar Polska, opracowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

Uśredniony dzienny czas słuchania radia w zeszłym półroczu wyniósł 256 min. Dla porównania, w pierwszym półroczu 2021 roku było to 257 min.

Warty odnotowania jest fakt, że średni dobowy zasięg radia wzrósł o poranku tj. w godz. 6.00-8.59, czyli w momencie najwyższej słuchalności tego medium w ciągu doby. W pierwszym kwartale br. średni dobowy zasięg radia w godzinach porannych wyniósł 35,9 proc. (10,72 mln słuchaczy), podczas gdy w analogicznym okresie rok wcześniej było to 35,8 proc. (10,69 mln).

- Radio niezmiennie znajduje się w ścisłej czołówce mediów, z których na co dzień najchętniej korzystają Polacy. Ponad 30 proc. Polaków słucha radia w paśmie porannym i ten wynik pozostaje stabilny w czasie. Przywiązanie do radia rośnie wraz ze wzrostem wykształcenia a wśród kategorii zawodowych, które słuchają radia najczęściej są: dyrektorzy, wolne zawody, właściciele firm, robotnicy, rolnicy - komentuje Monika Polewska, rzeczniczka prasowa KBR.

Polacy najczęściej słuchają radia w samochodzie. Wśród wszystkich słuchaczy średni dobowy zasięg w czasie słuchania w tym miejscu wynosi 39,2 proc. Na drugim miejscu znajduje się dom (32,5 proc.). Dalej plasują się: praca (12,7 proc.) i inne miejsce (6,3 proc.).

- Ponad 1/4 czasu słuchania radia przypada na słuchanie w samochodzie i jest to tendencja rosnąca - zauważa Monika Polewska.

Zdecydowanie najdłuższy czas słuchania radio generuje już jednak w pracy - 387 minut (drugi w kolejności jest dom - 207 minut).

Spośród poszczególnych grup wiekowych najwyższe zasięgi radio notuje wśród osób dorosłych w wieku 40-59 lat (każdego dnia 70,8 proc. z nich słuchało radia w pierwszym półroczu br.) oraz w wieku 25-39 lat (68,2 proc.). Zasięg słuchalności radia wśród młodzieży w wieku 15-24 lat to 56,4 proc., a wśród osób w wieku 60-75 - 61,1 proc.

Wśród poszczególnych kanałów dystrybucji radia na pierwszym miejscu znajduje się tradycyjny odbiornik radiowy FM, którego udział w pierwszym półroczu 2022 roku wyniósł 62,2 proc. Dalej plasują się: internet (6,8 proc.) oraz dekodery telewizji kablowych i platform satelitarnych (1,8 proc.).

- Warto zauważyć wzrost liczby osób deklarujących słuchanie radia przez internet. W I półroczu 2022 roku aż 2 miliony 27 tys. osób deklarowało, iż słucha radia właśnie za pośrednictwem tego źródła sygnału. Tendencja ta może tłumaczyć niewielki spadek liczby osób słuchających radia za pośrednictwem anteny FM. Zmiana ta może być związana z pojawieniem się stacji radiowych nadających wyłącznie w internecie (obserwujemy zjawisko przenoszenia się słuchaczy stacji radia publicznego do rozgłośni internetowych utworzonych przez byłych dziennikarzy Trójki). Ciągle minimalna jest natomiast liczba osób słuchających radia w formacie cyfrowym DAB+ - analizuje rzeczniczka prasowa KBR.

Rekordowe wyniki RMF FM

W pierwszym półroczu br. liderem rynku radiowego w Polsce było RMF FM (31,2 proc. udziału), które pochwalić się mogło największym wzrostem w zestawieniu (o 1,5 pkt. proc.). Stacja odnotowała najwyższy wynik w historii nadawania.

Na drugim miejscu znalazło się Radio ZET z udziałem na poziomie 13,5 proc. (po wzroście o 1,2 pkt. proc.). Ostatnią lokatę podium uzupełnia sieć Eska. Jej udział w rynku wyniósł 7,5 proc., po spadku o 0,2 pkt. proc.

Tuż za podium uplasowała się Jedynka (4,8 proc.; bez zmian), a piąte było Audytorium 17 (4,3 proc.; w dół o 0,5 pkt. proc.).

Radio SuperNova najbardziej w dół

Największy spadek w zestawieniu odnotowało Radio SuperNova, które nadaje od 5 maja ub.r. zastępując Radio Wawa. Średni udział Radia SuperNova w pierwszym półroczu br. wyniósł 0,6 proc. Względem Radia Wawy nadawanego w analogicznym okresie rok wcześniej (i pierwszych tygodni Radia SuperNova) strata wyniosła 0,8 pkt. proc.

Dołącz do dyskusji: W I półroczu spadł zasięg słuchalności radia

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
czapka z daszkiem
Wincy wpłacajta na 357, wincy !
odpowiedź
User
Pawel
Moje podium to PR24,PIK,PR1.
odpowiedź
User
Nicki
Moje podium to PR24,PIK,PR1.


ale taguj #60groszyzawpis pisowski bocie

odpowiedź