SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Komisja Europejska rusza z kampanią zwalczającą stereotypy dotyczące płci

Komisja Europejska rozpoczęła w Polsce kampanię #EndGenderStereotypes w mediach społecznościowych. Jej celem jest zakwestionowanie utrzymujących się stereotypów dotyczących płci, które mają wpływ na budowanie nierówności społecznych. Działania prowadzone są równolegle w całej Unii Europejskiej.

Kampania prowadzona będzie w mediach społecznościowych. Organizatorzy planują oprzeć aktywności o hashtag #EndGenderStereotypes i tym działaniem chcą podnieść świadomość szkodliwego wpływu stereotypów dotyczących płci na kobiety, jak i mężczyzn, ograniczając swobodę wyboru i możliwości każdego człowieka. Kwestionując stereotypy kampania ma na celu promowanie równości płci oraz tworzenie bardziej integracyjnego społeczeństwa.

- Stereotypy dotyczące płci są nadal powszechne w społeczeństwach europejskich. Nie są one tylko kwestią osobistej opinii, ale mają realny wpływ na kobiety i mężczyzn. Oczekiwania dotyczące tego, co dziewczyna powinna, a czego nie wypada jej studiować, jaką pracę jest zobowiązany podjąć mężczyzna. Stereotypy mogą szkodliwie działać na postrzeganie roli kobiet w życiu prywatnym i publicznym. Mają również negatywny wpływ na rynek pracy oraz całe społeczeństwo, prowadząc do utrzymujących się nierówności ekonomicznych między kobietami i mężczyznami. Należy zatem zwalczać stereotypy związane z płcią, ponieważ ograniczają one osobiste wybory oraz niekorzystnie wpływają na budowanie wolności jednostki. Jestem przekonana, że nasza kampania przyczyni się do refleksji nad stereotypami związanymi z płcią i pomoże poprawić wzorce zachowań. Tymczasem zapraszam wszystkich Europejczyków do przyłączenia się do naszych działań na rzecz wyeliminowania stereotypów związanych z płcią w całej Unii – skomentowała Helena Dalli, komisarz UE ds. równości.

Stereotypy i równość płci w Polsce

Polska zajmuje 18. miejsce w UE pod względem wskaźnika równości płci (Gender Equality Index) z wynikiem 61,9 na 100 pkt, co stanowi 8,3 punktu poniżej średniej UE. Nierówności ze względu na płeć są szczególnie wyraźne w zarządach firm, a kobiety stanowią obecnie jedynie 26% członków zarządów największych spółek giełdowych w kraju. W porównaniu ze średnią w całej UE wynoszącą 33 proc.

Na rynku pracy różnica w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn wyniosła 12,9 punktu procentowego w Polsce w 2022 r., czyli powyżej średniej UE wynoszącej 10,7 punktu procentowego. Tylko 28% posłów do Parlamentu Europejskiego to kobiety.

Wyniki badania Eurobarometr obrazują, że respondenci w Polsce nadal utrzymują wyższy poziom stereotypów związanych z płcią. Aż 77 proc. respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem, że najważniejszą rolą kobiety jest dbanie o dom i rodzinę, podczas gdy 65 proc. uważało, że główną rolą mężczyzny jest zarabianie pieniędzy.

Takie stereotypy wpływają nie tylko na role w społeczeństwie, ale także na postrzeganie ekspresji emocjonalnej. Na przykład 23 proc. polskich respondentów nie zgodziło się ze stwierdzeniem, że mężczyzna może płakać. Dla porównania, 80 proc. badanych uważa, że kobiety częściej niż mężczyźni podejmują decyzje na podstawie emocji.

Dołącz do dyskusji: Komisja Europejska rusza z kampanią zwalczającą stereotypy dotyczące płci

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
realista
No jprd. Słyszał ktoś, żeby archeolodzy wykopali kiedyś szczątki inne niż KOBIETA lub MĘŻCZYZNA? Unia nie ma większych problemów. Jak my przeżyliśmy tyle tysięcy lat?
odpowiedź
User
globalne ocieplenie za oknem
Zmianę czasu już zwalczyli?
odpowiedź
User
olo
Kilka tysięcy lat ludzkość jakoś sobie radziła.
odpowiedź