SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Największe kryzysy wizerunkowe 2023 roku. Pandoragate, Orlen, Janoszek

W sferze biznesowej największy kryzys wizerunkowy dotknął w tym roku Orlen, a w obszarze marek osobistych – youtuberów uwikłanych w Pandoragate oraz Natalię Janoszek – wynika z badania „Kryzysometr” autorstwa Alert Media Communications. Na liście kryzysów w sferze publicznej są m.in. MSZ i PiS. 

Badanie „Kryzysometr 2023/2024” agencja Alert Media Communications przeprowadziła wśród panelu eksperckiego 107 ekspertów ds. komunikacji największych polskich firm, organizacji i instytucji. Wskazali oni największe kryzysy roku z podziałem na sferę publiczną (zdominowaną przez politykę), biznesową (organizacje i firmy) oraz marki osobiste.

Afera wizowa MSZ, PiS, Radio Szczecin. Ranking kryzysów 2023

W sferze publicznej kryzysem wizerunkowym roku była afera wizowa MSZ, wskazana przez 41 proc. respondentów „Kryzysometru”.  

Na drugim miejscu zestawienia, podobnie jak w ubiegłym roku, znalazł się Narodowy Bank Polski i Prezes Adam Glapiński w związku z publicznymi oskarżeniami o niekompetencję w ocenie i zarządzaniu inflacją oraz krytyką dotyczącą upolitycznienia tej instytucji (37 proc. wskazań).

Jak podaje agencja Alert Media Communications, kryzysowe podium rankingu “hurtowo uzupełnia Prawo i Sprawiedliwość wraz z kryzysem władzy: butą, aferami personalnymi i instytucjonalnymi oraz błędami w komunikacji prowadzącymi do utraty zaufania społecznego, a w efekcie rządu (34 proc. głosów)”. 

Na dalszych miejscach zestawienia znalazło się: Radio Szczecin, które ujawniło poufne dane pozwalające zidentyfikować syna posłanki opozycji jako ofiarę molestowania (31 proc. głosów) oraz Kościół Katolicki i jego fatalna reakcja na orgię z udziałem księży i męskiej prostytutki na plebanii w Dąbrowie Górniczej (25 proc. wskazań).  

- Trzy pierwsze miejsca w tej części rankingu tak naprawdę wskazują razem na szeroki kryzys władzy, której nadmierne upolitycznienie i niewystarczające kompetencje negatywnie zostały ocenione nie tylko przez wyborców, ale i ekspertów naszego branżowego panelu. Jesteśmy bardzo ciekawi, czy Kryzysometr w przyszłym roku pokaże, czy w sferze publicznej – tak silnie związanej z polityką – nastąpi zmiana jakościowa, której tak bardzo oczekują zarówno eksperci, jak i zwykli obywatele – komentuje Adam Łaszyn, CEO Alert Media Communications.

Kryzysy w biznesie i sferze społecznej zdominowane przez politykę

W rankingu kryzysów organizacji – zarówno biznesowych, jak i społecznych – po raz kolejny znalazł się  Orlen, oskarżany o manipulacje cenami przed wyborami, którym towarzyszyła dziwna „plaga” awarii dystrybutorów. Takie były wskazania aż 74 proc. ankietowanych, co jest najwyższym wynikiem w historii „Kryzysometru”.

Na drugim miejscu znalazły się zbiorczo spółki skarbu państwa ze wspólnym zarzutem zaangażowania w finansowanie komunikacji i kampanii wspierającej referendum odbywające się równolegle z wyborami (33 proc. wskazań), a pierwszą trójkę zamknął Polski Związek Piłki Nożnej w związku z aferą dotyczącą zaproszenia na mecz Polska-Mołdawia skazanego za korupcję działacza piłkarskiego  (25 proc.).

- W tegorocznym rankingu problemów wizerunkowych organizacji biznesowych pierwsze dwa miejsca to kryzysy okołopolityczne. Tak dzieje się kolejny rok z rzędu, potwierdzając, że życie firm czysto rynkowych nie jest tak medialnym tematem jak emocje wywoływane politycznymi kontekstami funkcjonowania spółek skarbu państwa. To może być interpretowane jako brak akceptacji dla politycznego zaangażowania tych przecież bardzo dużych przedsiębiorstw. Niskie pozycje apolitycznych kryzysów biznesowych i brak w rankingu znanych marek rynkowych, w tym międzynarodowych, wskazuje, że firmy kierujące się zdrowym zarządzaniem rynkowym, a nie wykonywaniem politycznych zadań są mniej zagrożone i – to na pewno - ocenił Krzysztof Tomczyński, partner i account director w Alert Media Communictions.  

Kryzysowe marki osobiste. Janoszek, Karaś

W rankingu marek osobistych pierwsze miejsce zajął bohater zbiorowy i osoby zaangażowane w tzw. Pandoragate w związku z oskarżeniami wobec Stuu i innych influencerów dot. wykorzystywania nieletnich (71 proc. głosów).   

Drugie miejsce to kontrowersje wokół naginania rzeczywistości, ogłaszania sukcesów i przebiegu kariery aktorskiej Natalii Janoszek (37 proc. głosów), a podium zamknął ultratriatlonista Robert Karaś, w którego organizmie wykryto substancje dopingowe (30 proc. głosów).   

- Kryzysy celebrytów i infleuncerów to nie tylko ich osobisty problem, ale także wyzwanie dla marek, z którymi współpracują, bo automatycznie pojawiają się pytania o to, czy firma wiedziała o kontrowersjach i jak reaguje na zarzuty wobec tych celebrytów. W tym roku obserwowaliśmy kilka mniej lub bardziej głośnych zerwań tego typu współprac. Można nawet mówić o widocznej recesji na rynku współpracy z influencerami. Widać też, że w firmach rośnie świadomość zagrożeń płynących z wykorzystywania takich narzędzi komunikacji, bo problemy wywołane przez influencerów lub nietrafione kampanie marketingowe z nimi znalazły się w czołowej piątce zagrożeń na 2024 w naszym Kryzysometrze - podsumowuje Beata Łaszyn, wiceprezeska Alert Media Communications.

W głosowaniu można było wskazać do trzech odpowiedzi, dlatego wyniki nie sumują się do 100.

Dołącz do dyskusji: Największe kryzysy wizerunkowe 2023 roku. Pandoragate, Orlen, Janoszek

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Piotrek
Afera wizową to nie kryzys wizerunkowy MSZ tylko Polski, na poziomie MSZ to zorganizowane przestępstwo. Dystrybutory i inne to nie kryzys Orlenu tylko Obajtka. To samo z NBP i Glapinskim. Ale jak widać żadne kryzysy nic nie zmieniają.



odpowiedź
User
halo
Jakieś kryzysy po 2 stronie sceny politycznej były? Pytanie retoryczne
odpowiedź
User
qwwqd
Jakieś kryzysy po 2 stronie sceny politycznej były? Pytanie retoryczne

pyski giertycha, tuska, cujowni
odpowiedź