SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydawca „Nowej Trybuny Opolskiej”: zysk zmalał o połowę, 530 tys. zł dywidendy dla Polska Press

W ub.r. wydająca „Nową Trybunę Opolską” spółka Pro Media zanotowała spadek przychodów o 2,7 proc. do 10,12 mln zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 4,6 proc. jej zysk netto zmalał z 1,58 do 605 tys. zł. Firma wypłaci swoim udziałowcom 1 mln zł dywidendy, z czego 530 tys. zł dostanie Polska Press.

Article

Przychody Pro Media ze sprzedaży „Nowej Trybuny Opolskiej” zmalały rok do roku z 3,73 do 3,27 mln zł. Według danych PBC w ub.r. średnia sprzedaż ogółem dziennika wynosiła 5 547, co wobec 6 752 w 2020 roku oznacza spadek o 17,8 proc.

Natomiast wpływy reklamowe firmy zwiększyły się z 6,54 do 6,81 mln zł.

Przychody od podmiotów powiązanych kapitałowo wzrosły z 3,71 do 4,04 mln zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się przede wszystkim 3,7 mln zł od Polska Press, a także 340 tys. zł od Ruchu (Orlen jest jego większościowym akcjonariuszem od jesieni 2020 roku) i 0,3 tys. zł od Orlen Centrum Serwisowe.

„Nowa Trybuna Opolska” z nowym naczelnym

Koszty operacyjne Pro Media zwiększyły się o 4,6 proc. do 9,33 mln zł. Przyczynił się do tego przede wszystkim wzrost wydatków na wynagrodzenia z 2,88 do 3,23 mln zł i na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze z 577,6 do 647,6 tys. zł.

Niedługo po tym, jak wiosną ub.r. Polska Press została przejęta przez Orlen, zmienili się redaktorzy naczelni prawie wszystkich wydawanych przez spółkę dzienników, a także cały skład jej zarządu. W „Nowej Trybunie Opolskiej” roszada nastąpiła w lipcu: po 14 latach zarządzania redakcją odszedł Krzysztof Zyzisk, a jego stanowisko przejął Bolesław Bezeg. Jesienią z dziennika odeszli, po ponad 20 latach pracy, Magdalena Żołądź i Tomasz Wróblewski, w ostatnim okresie pełniący funkcję wydawców.

Natomiast w czerwcu do zarządu Pro Media dołączył Tomasz Przybek, od wiosny ub.r. prezes Polska Press. Na koniec ub.r. Pro Media zatrudniała na etacie 34 osoby, o dwie mniej niż przed rokiem.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Nakłady spółki na usługi obce wzrosły minimalnie - z 4,352 do 4,357 mln zł, a na zużycie materiałów i energii - z 278 do 307,8 tys. zł. Natomiast koszty amortyzacji zmalały z 364 do 356,8 tys. zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 297,2 do 263,2 tys. zł.

Firma zapłaciła w ub.r. 3,4 mln zł Polska Press, głównie za druk „Nowe Trybuny Opolskiej”.

1 mln zł na dywidendę

W konsekwencji dużo głębszego spadku przychodów niż kosztów zysk sprzedażowy Pro Media zmniejszył się z 1,48 mln zł do 791,6 tys. zł. Inne wskaźniki rentowności pogorszył jeszcze spadek pozostałych wpływów operacyjnych z 543,4 do 99,1 tys. zł i przychodów finansowych z 63,7 do 9,3 tys. zł.

Zysk operacyjny firmy poszedł w dół z 1,89 mln zł do 760,7 tys. zł, zysk brutto - z 1,95 mln zł do 769,9 tys. zł, a zysk netto (w ub.r. spółka zapłaciła 164,9 tys. zł podatku dochodowego, a rok wcześniej 375,5 tys. zł) - z 1,58 mln zł do 605 tys. zł.

Polska Press ma 53 proc. udziału Pro Media, a 47 proc, należy do spółki PZ Solpress. Udziałowcy w pierwszej połowie maja zdecydowali, że w połowie czerwca dostaną od firmy 1 mln zł dywidendy, na którą złożą się cały zeszłoroczny zysk netto i 395 tys. zł z kapitału rezerwowego.

W ub.r. wydawnictwo Polska Press osiągnęło niewielki wzrost przychodów, do 318 mln zł, natomiast liczba jego pracowników zmalała do 1 827. Na początku marca br. przejęło spółkę PL24, która ma przygotować nowy ogólnopolski portal horyzontalny.

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Nowej Trybuny Opolskiej”: zysk zmalał o połowę, 530 tys. zł dywidendy dla Polska Press

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
połowa
"dwukrotnie niższy" - co za dramat tak napisać
odpowiedź
User
Aron
"dwukrotnie niższy" - co za dramat tak napisać

Fuchy w dziennikarstwie mają nie najlepsi ale mierni, bierni ale wierni. Tyczy to się nie tylko grupy medialnej, którą autor chciał zaatakować ale też grupy dla której pracuje. Powód, że zawód dziennikarza zszedł na psy i pod względem prestiżu społecznego powinien szorować na dnie jeszcze bardzo długo
odpowiedź
User
Hkd
Jak na realia tego biznesu bardzo dobry wynik!
odpowiedź