SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

RMF FM testuje HD Radio

Na warszawskiej częstotliwości 90,6 MHz radio RMF RM testuje nowy sposób emisji - HD Radio - technologię, która coraz większym zainteresowaniem cieszy się w Europie i na świecie.

HD Radio pozwala na przypisanej nadawcy częstotliwości jednoczesną emisję sygnału analogowego i cyfrowego.

- W wydzielonych częściach pasma tzw. podnośnych nadawca może umieścić cyfrowe strumienie kodowane w technologii aacPlus SBR. Nikt nie narzuca jakości. Sposób wykorzystania pasma leży w gestii nadawcy - mówi Wirtualnemedia.pl Michał Niepielski, dyrektor techniki RMF FM.

Na warszawskiej częstotliwości 90,6 MHz nadawane są właśnie "niewidoczne" dla analogowych odbiorników strumienie cyfrowe. Na podnośnej HD-1 znajdziemy cyfrowej jakości program RMF FM, na HD-2 - RMF Classic. Oba kodowane są dla przepływności 48 kbps. Dodatkowo nadawany jest program HD-3 w jakości 24kbps - tam muzyka z zapętlonej płyty.

Test potrwa do marca tego roku. Sprzęt udostępniła firma RadioArts. Uruchomienie testów poprzedziły ekspertyzy sprzętu nadawczego przeprowadzone w Instytucie Łączności a także uzgodnienia z Departamentem Zasobów Częstotliwości UKE. Do testów wykorzystywany jest zestaw nadawczy amerykańskiej firmy Broadast Electronics.

W HD Radio jedna koncesja pozwala na nadawanie dwóch i więcej programów radiowych. To zaś pozwala na zbudowanie w oparciu o jedną "macierzystą" sieć radiową, nadawania dodatkowych profilowanych programów o tym samym zasięgu terytorialnym.

Zyskuje głównie słuchacz. Nie musi wyrzucać odbiornika, bo na znanej mu częstotliwości nadal nadawany jest sygnał analogowy. Jeżeli jednak zechce zmienić odbiornik na nowocześniejszy, otrzyma nowe programy w cyfrowej jakości. Otrzymuje też dźwięk bez zakłóceń. Odbiorniki HD Radia są w pełni odporne na problem interferencji i odbić fal, co jest głównym powodem zakłóceń analogowych transmisji.

Niepielski mówi, że na całym świecie działa ponad 1500 instalacji HD Radia i liczba ta stale rośnie. Format jest coraz bardziej popularny w Europie. Jako pierwszy ten model transmisji przetestował szwajcarski nadawca Radio Sunshine. Na przełomie 2005 i 2006 roku przeprowadził on testy z udziałem słuchaczy, którzy mieli możliwość wypożyczenia i wypróbowania odbiorników HD Radia. Testy miały na celu głównie zbadanie odbioru w terenach górskich i zakończyły się pełnym sukcesem. Niedługo potem pierwszy test HD Radia przeprowadzono również w Warszawie - na wydzielonej częstotliwości swój program nadawało Polskie Radio. Emisja miała jednak dużo mniejszy niż obecne zasięg i miała charakter wewnętrznych testów.

Jesienią ub.r. HD Radiem zainteresowali się Niemcy oraz Czesi. Jesienią również zawiązała się organizacja, która będzie koordynować prace nad wdrożeniem technologii HD Radio na Starym Kontynencie. Głównym celem HD Radio European Alliance jest oprócz popularyzacji samej technologii, opracowanie jednego wspólnego dla wszystkich krajów europejskich standardu emisji, zgodnego z obowiązującymi nas regulacjami w zakresie wykorzystania częstotliwości.

Wraz z popularnością HD Radia wzrasta liczba dostępnych odbiorników i spada ich cena - z ponad 300 do poniżej stu dolarów. Popularność technologii zwiększyła nowa funkcja "iTunes tagging" dla posiadaczy iPodów. Podłączony do odbiornika HD Radia iPod potrafi śledzić radiową playlistę i zapisywać sobie informacje o utworach, które zwróciły uwagę słuchacza. Pobrane w ten sposób tagi służą potem szybszemu odnalezieniu i zakupowi w sklepie iTunes ulubionych nagrań.

Twórcy HD Radia szacują, że z czasem będzie możliwe całkowite wyłączenie analogowych transmisji. Podkreślają jednak, że w przeciwieństwie do konkurencyjnych technologii, HD Radio pozwala na płynne przełączenie słuchaczy na emisję cyfrową i nie stawia ich przed wyborem wszystko albo nic.

Dołącz do dyskusji: RMF FM testuje HD Radio

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl