SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

TVP planuje mniej wydawać na TVP1 i TVP2, a więcej na TVP Info i regiony. Liczy na 2,1 mld zł rocznie z abonamentu i rekompensat

Telewizja Polska planuje, że jej przychody wzrosną z 2,84 mld zł w br. do 2,95 mld zł w 2024 roku. Zamierza wydawać mniej na TVP1 i TVP2, a więcej na niektóre stacje tematyczne, m.in. TVP Info, oraz na usługi internetowe. Nadawca spodziewa się, że z abonamentu rtv i rekompensat abonamentowych będzie dostawać 2,09 mld zł rocznie - wynika z analizy portalu Wirtualnemedia.pl.

W karcie powinności Telewizji  Polskiej na lata 2020-2024 zaakceptowanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji zapisano, że w br. przychody nadawcy wyniosą 2,84 mld zł, a w kolejnych latach będą zwiększały się do 2,95 mld zł w 2024 roku.

Będzie to następowało dzięki wzrostom wpływów określonych w pkt 2-4 ust. 1 artykułu 31 Ustawy o radiofonii i telewizji - czyli przychodów z przekazów handlowych (reklam i sponsoringu), obrotu prawami do treści i pozostałych źródeł innych niż środki publiczne. TVP szacuje, że jej wpływy komercyjne w br. wyniosą 752,55 mln zł, a w 2021, 2022 i 2024 roku będą stopniowo rosły, do 861,98 mln zł w 2024 roku. Spadek w 2023 roku wynika zapewne w z tego, że nie odbędą się wtedy igrzyska olimpijskie ani piłkarskie mistrzostwa Europy i świata, które w ostatnich latach transmitowała TVP. Jako środki z pozostałych źródeł klasyfikowane są też dotacje MSZ na TVP Polonia, TV Bielsat i TVP Wilno, które w ub.r. wyniosły ok. 45 mln zł.

Telewizja Polska spodziewa się, że do 2024 roku będzie otrzymywać po 2,09 mld zł rocznie z abonamentu radiowo-telewizyjnego (mówi o nim art. 31 ust. 1 pkt 1 Ustawy o radiofonii i telewizji) i rekompensat abonamentowych (o dotacjach publicznych mówi art. 31 ust. 2 Ustawy o radiofonii i telewizji).

W marcu br. po uchwaleniu przez parlament prezydent podpisał kolejną nowelizację abonamentową dającą Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu 1,95 mld zł rekompensaty (w formie skarbowych papierów wartościowych). Po rozdziale przez KRRiT w kwietniu TVP otrzymała z tej puli obligacje skarbowe o wartości 1,71 mld zł, które od 5 maja może wykupić minister finansów.

KRRiT jesienią ub.r. prognozowała, że w br. wpływy z abonamentu rtv wyniosą w br. 650 mln zł, z czego do TVP trafi maksymalnie 331,43 mln zł.

Po 100-120 mln zł na inwestycje poza treściami i dystrybucją

Telewizja Polska w karcie powinności zapisała, że w br. na tworzenie treści przeznaczy 2,58 mld zł, a w 2024 roku już 2,64 mld zł. Natomiast koszty dystrybucji wzrosną w tym okresie ze 143,37 do 206,44 mln zł.

Na inne inwestycje nadawca chce wydać ze środków publicznych 120 mln zł w br., a po 100 mln zł rocznie w kolejnych latach. Oprócz nakładów na obszar technologiczny i sprzętowy firma szykuje duże projekty infrastrukturalne. Od kilku lat szykuje się do budowy nowej siedziby swoich programów i stacji informacyjnych, a jesienią ub.r. ogłosiła przetarg na budowę hali zdjęciowej obok jej głównego budynku TVP przy Woronicza 17, ma to kosztować minimum 5,5 mln euro. Natomiast na początku br. unieważniła przetargu dotyczącego budowy nowych siedzib jej oddziałów terenowych w Kielcach i Gorzowie Wielkopolskim. Powodem była zbyt wysoka cena w złożonych ofertach.

Mniej na treści w TVP1 i TVP2

Przez najbliższe cztery lata Telewizja Polska zamierza mocno ograniczyć nakłady na treści w jej dwóch stacjach ogólnotematycznych. W przypadku TVP1 te wydatki zmaleją z 953,7 mln zł w br. do 915,8 mln zł w 2024 roku, a w przypadku TVP2 - z 683,04 do 625,42 mln zł. Natomiast koszty dystrybucji pierwszego kanału mają pójść w górę z 12,99 do 22,4 mln zł, a drugiego - z 14,03 do 22,58 mln zł.

W karcie powinność TVP zapisała, że przychody komercyjne TVP1 zmaleją ze 187,46 mln zł w br. do 154,2 mln zł w 2024 roku, a TVP2 zwiększą się ze 127,07 do 134,7 mln zł.

Wartość dotowania publicznego TVP1 ma wzrosnąć z 779,23 do 784 mln zł, a w przypadku TVP2 zmaleć z 570 do 513,3 mln zł.

Więcej na TVP Info i TVP Sport

Z kanałów tematycznych Telewizji Polskiej zdecydowanie największy budżet ma TVP Info. Jego koszty mają pójść w górę ze 174,04 mln zł w br. do 184,2 mln zł, z czego nakłady na treści - ze 156,44 do 165,52 mln zł.

Nadawca spodziewa się dużego wzrostu wpływów komercyjnych TVP Info - z 32,04 mln zł w br. do 52,2 mln zł w 2024 roku. Jednocześnie środki z abonamentu i rekompensaty mają zmaleć ze 142 do 132 mln zł.

Z kolei wydatki na TVP Sport mają zwiększyć się w ciągu najbliższych czterech z 92,52 do 112,2 mln zł. Koszy dystrybucji wzrosną nieznacznie, natomiast nakłady na treści - z 75,06 do 93,81 mln zł.

Finansowanie stacji ze środków publicznych w br. ma wynieść 44 mln zł, a w latach 2022-2024 - po 50 mln zł rocznie. TVP prognozuje, że kanał w przyszłym roku, na który w związku z epidemią przełożono letnie igrzyska olimpijskie i piłkarskie Euro, osiągnie 63,1 mln zł wpływów komercyjnych, a w 2024 roku, kiedy mają odbyć się kolejne edycje obu imprez - 62,2 mln zł.

TVP Kultura z większym budżetem od TVP Historia i TVP ABC

Wydatki na TVP Kultura mają zwiększyć się z 76,47 mln zł w br. do 76,8 mln zł w 2024 roku, wskutek wzrostu kosztów dystrybucji (z 13,49 do 16,99 mln zł), a przy spadku inwestycji na treści z 62,98 do 59,81 mln zł.

Finansowanie stacji ze środków publicznych ma wynosić ok. 60 mln zł rocznie, a wpływy komercyjne - 17-19 mln zł.

Nakłady na TVP ABC wzrosną w ciągu czterech lat z 50,88 do 54,3 mln zł, w związku ze wzrostem kosztów treści z 44,16 do 47,28 mln zł. Przychody ze środków publicznych zwiększą się z 27 do 29 mln zł, a ze źródeł komercyjnych - z 23,88 do 25,3 mln zł.

Koszty TVP Historia wzrosną przez cztery lata minimalnie - z 38,53 do 38,9 mln zł, przy ograniczeniu nakładów na treści i wzroście kosztów dystrybucji. Budżet kanału będzie mógł zostać utrzymany na poziomie 38,5-38,9 mln zł dzięki wzrostowi przychodów publicznych z 24 do 28 mln zł, natomiast wpływy komercyjne zmniejszą się z 14,53 do 10,9 mln zł.

Natomiast budżet dostępnej satelitarnie stacji TVP Seriale ma wzrosnąć z 29,22 do 25,4 mln zł. W całości pochodzi ze źródeł komercyjnych.

TVP Polonia ma więcej od MSZ niż z abonamentu

Nieznacznie zwiększą się budżety TVP Polonia (z 42,15 w br. do 42,4 mln zł w 2024 roku) i dostępnego w internecie Poland IN (z 13,04 do 13,1 mln zł), a na tegorocznym poziomie utrzymają się w przypadku TVP Wilno (10,4 mln zł) i Bielsat TV (28,6 mln zł).

Dotacje od MSZ stanowią prawie cały budżet Poland IN i większość TVP Polonia (ok. 23,3 mln zł, wobec 18,8-19 mln zł z abonamentu), a mniejszą część w przypadku Bielsat TV (8,6 mln zł, wobec 20 mln zł z abonamentu). Natomiast TVP Info, emitowane od września ub.r., jest finansowane prawie wyłącznie ze środków abonamentowych.

Więcej na oddziały regionalne, mniej na TVP3 Regionalna

Łączny budżet szesnastu oddziałów regionalnych Telewizji Polskiej w br. ma wynieść 292,52 mln zł, a w latach 2022-2024 - po 325,7-325,9 mln zł rocznie. Zdecydowana większość zostanie przeznaczona na tworzenie treści, jedynie 3,3-3,5 mln zł rocznie na dystrybucję

W latach 2021-2024 po 260 mln zł rocznie na ośrodki regionalne ma pochodzić ze środków publicznych, a przychody komercyjne mają wzrosnąć z 52,52 mln zł w br. do 65,9 mln zł w 2024 roku.

Po kilkadziesiąt mln zł na nowe kanały

Budżet TVP HD ma zwiększyć się z 18,71 mln zł w br. do 25,4 mln zł w 2024 roku. W całości pochodzi ze źródeł komercyjnych.

Natomiast wydatki na uruchomiony w połowie 2018 roku TVP 4K w br. wyniosą 5 mln zł, a w kolejnych czterech latach - po 36 mln zł.

Na TVP Dokument, który tak jak TVP 4K ma znaleźć się na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej, chce wydać 5,53 mln zł w br., 19,2 mln zł w 2021 roku, a potem po 23-25 mln zł rocznie (z czego 5 mln zł ze środków abonamentowych).

W 2022 roku Telewizja Polska planuje uruchomić stacje TVP Muzyka i TVP Nauka. Roczny budżet pierwszej ma wynosić 20 mln zł (15 mln zł środków publicznych i 5 mln zł ze źródeł komercyjnych), a w przypadku drugiej będzie to 40 mln zł (25 mln zł środków publicznych i 15 mln zł komercyjnych).

Z kole wydatki na usługi internetowe mają zwiększyć się ze 107 mln zł w br. do 124,7 mln zł. W latach 2021-2024 po 6 mln zł rocznie mają stanowić przychody abonamentowe, a resztę - wpływy komercyjne.

W ub.r. Telewizja Polska osiągnęła wzrost przychodów o 16,7 proc. do 2,56 mld zł oraz 89 mln zł zysku netto. Na koniec roku nadawca miał 2 790 etatowych pracowników zarabiających średnio 9 572 zł. Wynagrodzenie zarządu wyniosło 2,18 mln zł, prawie trzy razy więcej niż rok wcześniej - na nagrody dla pracowników zostanie przeznaczone 18 mln zł - wynika ze sprawozdania abonamentowego firmy.

TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej. I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł. Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne.

W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm. Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

Z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl w całym 2019 roku wiceliderem rynku telewizyjnego była TVP1, której udział zmniejszył się o 0,51 proc. do 9,68 proc. Czwartą lokatę w zestawieniu (pierwszy był Polsat, a trzeci TVN) zajęła TVP2 – ta stacja miała 8,34 proc. udziału w rynku, co stanowi wzrost o 2,21 proc.

Łącznie daje to niemal połowę (dokładnie 18,02 proc. udziałów) Telewizji Polskiej z 36,32 proc., jakie posiada tzw. wielka czwórka w rynku oglądalności.

W 2016 roku - gdy Kurski obejmował stanowisko prezesa TVP - dwa największe kanały publicznego nadawcy miały 19,4 proc. udziału w rynku.  Jedynka miała 11,10 proc. udziału w rynku, a  TVP2 - 8,32 proc. udziału.

Dołącz do dyskusji: TVP planuje mniej wydawać na TVP1 i TVP2, a więcej na TVP Info i regiony. Liczy na 2,1 mld zł rocznie z abonamentu i rekompensat

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kik
Wybory. Propaganda musi napier....
0 0
odpowiedź
User
animowany
Czyli jeszcze wiecej propagandy.
0 0
odpowiedź
User
Seba
Zauważyliście że w TVP są tylko same polskie produkcję Ito w większości przypadków seriale I teleturnieje?
TV to niby okno na świat a ogranicza się tylko do Polski.
Ciekawe filmy zawsze po 23:30.
Dlaczego mając tak bogate archiwum produkują nowe rzeczy
0 0
odpowiedź