SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kampania wyborcza: Andrzej Duda dominuje na antenach TVP

W lutym na antenach Telewizji Polskiej najwięcej czasu antenowego poświęcono komitetowi wyborczemu obecnie urzędującemu prezydentowi Andrzejowi Dudzie. W sumie zajął on 1 godzin i 13,5 minuty, dla porównania komitet Roberta Biedronia - 44 sekundy - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.

Andrzej Duda na swojej konwencji wyborczej, fot. twitter.com/AndrzejDuda2020 Andrzej Duda na swojej konwencji wyborczej, fot. twitter.com/AndrzejDuda2020

Już kilka dni temu ubiegający się o urząd prezydenta RP ogłaszali, że w związku z epidemią koronawirusa zawieszają „większe spotkania wyborcze”, a swoje działania ograniczają do mniejszych konferencji prasowych lub agitacji w mediach społecznościowych. Oficjalnie kampania nie została jednak zawieszona, a termin I tury wyborów nie został przesunięty, choć apelują o to politycy opozycyjni oraz licznie dziennikarze, aktywni na Twitterze.

W czwartek sztab prezydenta Andrzeja Dudy, który ubiega się o reelekcję poinformował, że pod jego kandydaturą udało się zebrać ponad 2 miliony podpisów.

O to, by dać politykom równe szanse w kampanii apelował także Juliusz Braun, członek Rady Mediów Narodowych. W tej sprawie napisał list do przewodniczącego Rady Krzysztofa Czabańskiego, argumentując, że - w związku z koronawirusem - stworzyć sztabom wyborczym kandydatów na prezydenta, możliwość swobodnego prezentowania ich programów w audycjach telewizyjnych i radiowych. Jednak przewodniczący odpowiedział na to, że  sztaby wyborcze mają już zapewnioną możliwość prezentowania się na antenie, co zapewnia Kodeks wyborczy oraz rozporządzenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 2011 roku (dotyczy czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na nieodpłatne rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych).

W TVP najwięcej czasu dla Andrzeja Dudy

Kampania prezydencka formalnie ruszyła 5 lutego - marszałek Sejmu Elżbieta Witek ogłosiła wtedy datę wyborów: I tura miałaby się odbyć 10 maja, a druga - jeśli żaden z kandydatów nie uzyska ponad połowy ważnie oddanych głosów w I turze - 24 maja.

Równe szanse kandydatów na urząd prezydenta RP można oceniać m.in. na podstawie czasu antenowego przeznaczonego dla poszczególnych komitetów wyborczych. W sumie komitet wyborczy kandydata na prezydenta – obecnie urzędującego - Andrzeja Dudy zajął na antenach TVP1, TVP2, TVP3 i TVP Info 1 godzinę, 13 minut i 30 sekund. Dla porównania komitet Roberta Biedronia - 44 sekundy.

TVP opublikowała dane, ile czasu antenowego przeznaczyła w lutym dla poszczególnych komitetów wyborczych.  

TVP Info


Komitet wyborczy Andrzeja Dudy – 47 min. 40 sek. (w tym partia i premier)
Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka – 51 sek.
KWknPRP Małgorzaty Kidawy – Błońskiej – 18 min. 5 sek.
KWknPRP Szymona Hołowni – 3 min. 21 sek.
Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 9 min. 23 sek.
KW Roberta Biedronia – brak

TVP1


Komitet wyborczy Andrzeja Dudy – 3 min. 45 sek.
Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka – 58 sek.
KWknPRP Małgorzaty Kidawy – Błońskiej – 3 min. 33 sek.
KWknPRP Szymona Hołowni – 35 sek.
Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 44 sek.
KW Roberta Biedronia – brak

TVP2


Komitet wyborczy Andrzeja Dudy – 4 min. 15 sek. (w tym partia i premier)
Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka – 51 sek.
KWknPRP Małgorzaty Kidawy – Błońskiej – 4 min. 19 sek.
KWknPRP Szymona Hołowni – 1 min. 5 sek.
Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 2 min. 16 sek.
KW Roberta Biedronia – brak

TVP3


Komitet wyborczy Andrzeja Dudy – 17 min. 50 sek.
Komitet wyborczy Krzysztofa Bosaka – 17 min. 7 sek.
KWknPRP Małgorzaty Kidawy – Błońskiej – 4 min. 36 sek.
KWknPRP Szymona Hołowni – 36 sek.
Komitet Władysława Kosiniaka-Kamysza – 2 min. 59 sek.
KW Roberta Biedronia – 44 sek.

Dodatkowo oprócz wspominanego czasu – z racji sprawowanego urzędu – prezydent oraz Kancelaria Prezydenta także dysponują czasem na antenie.

KRRiT nie prowadzi monitoringu kampanii wyborczej

Jednym z zadań KRRiT jest m.in. monitoring programów nadawców w zakresie wykonywania obowiązków ustawowych i koncesyjnych. Ostatnie kampanie: samorządowa, do Parlamentu Europejskiego oraz do Sejmu i Senatu nie były monitorowane, co negatywnie oceniało m.in. Towarzystwo Dziennikarskie i własnymi siłami przeprowadzało monitoring, oglądając programy informacyjne nadawców. Przygotowano na ten temat kilka raportów.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała, że kampanii prezydenckiej również nie będzie monitorować, ponieważ jest to „za drogie”.

Po tym, jak w mediach skrytykowano taki argument, KRRiT wydała oświadczenie, uzasadniając: - Pełny monitoring kampanii wyborczej wymagałby przede wszystkim wielotygodniowego monitoringu programów informacyjnych: TVN 24, Polsat News, TVP Info oraz informacji i publicystyki na pozostałych antenach. Obecnie KRRiT samodzielnie realizuje monitoringi wszystkich anten i zgodnie z planami, w 2020 roku dokona analizy ponad 11 tys. godzin programów - napisano w oświadczeniu.

TVP i Polskie Radio w dwa lata dostały 2,4 mld zł pomocy publicznej

W 2017 roku Telewizja Polska i Polskie Radio otrzymały 1,677 mld zł środków publicznych, a w 2018 roku - 741,5 mln zł. Za podzielenie tych środków odpowiadała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, większość przyznała Telewizji Polskiej. I tak w 2018 roku TVP dostała 385,5 mln zł, Polskie Radio - 186,3 mln zł, a 17 rozgłośni regionalnych Polskiego Radia - 169,7 mln zł.

Według danych UOKiK-u w 2017 roku środki przyznane mediom publicznym stanowiły 5,5 proc. łącznej kwoty 30,57 mld zł pomocy publicznej, a w 2018 roku - 3,4 proc. z 21,75 mld zł. Środki publiczne uzyskane przez TVP i Polskie Radio to przede wszystkim wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego, które są klasyfikowane jako środki publiczne.

W 2018 roku wyniosły 741,5 mln zł, a abonament opłacało jedynie 994,6 tys. osób i firm. Do tego doszła pierwsza rekompensata z tytułu wpływów nieuzyskanych z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Przyznano ją, w wysokości 960 mln zł, na przełomie 2017 i 2018 roku w ramach nowelizacji ustawy budżetowej, z tej kwoty TVP przydzielono 860 mln zł, Polskiemu Radiu - 62,2 mln zł, a działającym jako osobne spółki 17 rozgłośniom regionalnym Polskiego Radia - 57,8 mln zł.

W tym roku media publiczne dostaną od rządu prawie 2 mld zł.

Z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl w całym 2019 roku wiceliderem rynku telewizyjnego była TVP1, której udział zmniejszył się o 0,51 proc. do 9,68 proc. Czwartą lokatę w zestawieniu (pierwszy był Polsat, a trzeci TVN) zajęła TVP2 – ta stacja miała 8,34 proc. udziału w rynku, co stanowi wzrost o 2,21 proc.

Łącznie daje to niemal połowę (dokładnie 18,02 proc. udziałów) Telewizji Polskiej z 36,32 proc., jakie posiada tzw. wielka czwórka w rynku oglądalności.

Dołącz do dyskusji: Kampania wyborcza: Andrzej Duda dominuje na antenach TVP

30 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
fan
pandemiczny prezydent,nie bedzie wyborów 10 maja
0 0
odpowiedź
User
on
kampania na nieszczęściu ludzkim. WSTYD !!!
0 0
odpowiedź
User
Sfilcowany Sułtan Żoliborza
nie ma takiego ku..., sku..., dziadostwa i popeliny do której nie posunie się reżym odpustowo-kartoflany
0 0
odpowiedź