SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Radio 357 zarobiło więcej od planu, ale wprowadza oszczędności. "Niższe tempo przybywania nowych patronów"

Od stycznia do maja br. Radio 357 uzyskało ponad 4,7 mln zł przychodu netto. Koszty operacyjne w tym czasie to 4 mln zł. Przychód netto wyższy był o ponad 207 tys. zł od oczekiwanego.

Spotkanie z patronami poprowadzili Paweł Sołtys i Olga Mickiewicz Fot. Materiały R357Article

Z danych przekazanych patronom przez prezesa stacji Pawła Sołtysa i członkinię jej zarządu Olgę Mickiewicz wynika, że Radio 357 na pierwsze pięć miesięcy br. planowało przychód netto w wysokości 4 556 119 zł, podczas gdy sięgnął on 4 763 797 zł. Całkowite przychody rozgłośni w tym okresie wyniosły ponad 5,4 mln zł, wobec zakładanych 5,2 mln zł.

Patroni wpłacili 4,1 mln zł, co daje 76 proc. łącznych wpływów, natomiast współpraca z partnerami biznesowymi przyniosła 944 tys. zł.

Radiowcy szacowali wstępnie, że koszty finansowania (Patronite, obsługa płatności, prawa autorskie) wyniosą między styczniem a majem 707,9 tys. zł, ale ostatecznie zamknęły się one kwotą niższą o ponad 6 tys. zł. Koszty operacyjne wyniosły niemal 4 mln zł, z czego na antenę przeznaczono najwięcej, bo 2,1 mln zł, na marketing i komunikację - 405 tys. zł.

„Szukamy dywersyfikacji finansowania”

Wpłaty patronów pozostają głównym źródłem przychodów radia, podano podczas spotkania. - Konsekwentnie szukamy sposobów, by dywersyfikować źródła finansowania. Finansowanie przez patronów jest i pozostanie kluczowym źródłem. Ale staramy się, aby ciężar finansowania działalności radiowej rozkładać na więcej źródeł - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Paweł Ruszkowski z zarządu rozgłośni.

-Tyle mogliśmy zrobić już teraz, by przygotować się na trudny czas. Przewidujemy dalszy wzrost cen i w rezultacie - naszych kosztów. Z drugiej strony - cięcia wydatków na promocję u partnerów komercyjnych. Wszystko to musi odbić się na naszym budżecie - mimo starań, by skutki minimalizować. Przygotowujemy się też na konieczne wydatki na dalszy rozwój platformy (priorytet zaraz obok anteny) i przygotowanie atrakcyjnej oferty podcastowej w sezonie jesień/zima 2022, zwiększenie ilości treści video, promocję i dalsze usprawnianie kontaktu z Patronami - stwierdza w rozmowie z nami Paweł Sołtys, prezes zarządu Radia 357.

Jednym z nich ma być współpraca z partnerami biznesowymi, a także sprzedaż radiowych gadżetów. 

- Wojna, rosnące ceny i niepewność gospodarcza widocznie obniżyły tempo przybywania nowych patronów. Dlatego wdrożyliśmy program oszczędnościowy, podchodząc ostrożniej do planowanych wydatków. W ten sposób chcemy zrównoważyć oczekiwane osłabienie wpływów z Patronite i przygotować poduszkę finansową na drugą połowę roku, która - i to już wiemy - będzie trudna - dodaje Ruszkowski, który w zarządzie odpowiada za finanse Radia 357.

Poziom finansowania przez patronów będzie niższy

Radiowcy przewidują dalszy wzrost cen i w rezultacie kosztów swojej działalności. Zakładają też obniżenie poziomu finansowania przez patronów (choćby przez obniżanie kwot wsparcia miesięcznego) oraz cięcia wydatków na promocję u partnerów komercyjnych.

Priorytetem dla zespołu IT rozgłośni są natomiast prace nad tzw. platformą, czyli środowiskiem do korzystania z treści audio emitowanych na żywo oraz dostępnych w podcastach. Na platformę składa się strona internetowa oraz aplikacja mobilna. - Zdecydowaliśmy się przygotować zupełnie nową odsłonę strony i aplikacji mobilnych. W obu przypadkach słuchacze dostaną wygodniejszą nawigację, ulepszony odtwarzacz i stopniowo kolejne funkcje takie jak dodawanie do ulubionych, większą personalizację treści - wyjaśnia Michał Kwiatkowski z zespołu IT Radia 357.

Podczas transmisji patroni po raz pierwszy mogli zobaczyć widoki nowej strony internetowej i aplikacji mobilnej Radia 357. Zespół stacji zapowiedział także zaproszenie patronów do testów obu rozwiązań zanim trafią one do wszystkich użytkowników. Testy strony ruszą jeszcze w wakacje, a aplikacji - we wrześniu.

14,5 mln zł wpłat na Radio 357

Radio 357 to stacja założona przez byłych dziennikarzy radiowej Trójki. Nadaje w internecie od stycznia 2021 roku. Zespół tworzy obecnie ponad 100 autorów, dziennikarzy oraz osób organizujących pracę.

Aktualnie na Patronite rozgłośnię wspiera ponad 44 tys. użytkowników, którzy deklarują miesięczne wpłaty w wysokości 812,4 tys. zł. Ogółem stacja zebrała 14,5 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Radio 357 zarobiło więcej od planu, ale wprowadza oszczędności. "Niższe tempo przybywania nowych patronów"

31 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pol33
To jest jakiś kosmos. W kraju, w którym podobno szanuje się demokrację i obywateli, sam obywatel finansuje służbę zdrowia, kulturę, edukację, a w razie wojny, daje sąsiadowi dach nad głową. Teraz ten obywatel, którego wyrzucono z Polskiego Radia (tak, odebranie możliwości słuchania radia z misją publiczną jest siłowym działaniem), współfinansuje radia. I co jest najlepsze, po raz kolejny udowadnia, że osiąga sukces. Gratuluję, słuchaczom i radiowcom, którzy chcą robić dobre radio, oparte na sprawdzonym scenariuszu, otwarte na nowości, empatyczne, dla słuchaczy. Przemyślane i świadczące o profesjonalizmie ludzi go tworzących. Piszę to z myślą o każdym "po trójkowym" radiu, podcaście czy inicjatywie byłych dziennikarzy Trójki. Życzę osobom, które przyczyniają się do upadku Polskiego Radia i największego kryzysu mediów publicznych w Polsce, refleksji. Zaś każdemu byłemu słuchaczowi życzę by ponieśli konsekwencje prawne.
odpowiedź
User
Zenek73
Jako patron czekam na lepszą aplikację żeby w końcu wygodnie korzystać z podcastow bo obecnie musiałbym je przeszukiwać i wysłuchiwać na bieżąco...A na to nie mam czasu. Idealna aplikacje ma tokfm ale poza EKG nic innego tam nie słuchałem.
Tresci wideo. Może dla młodego słuchacza to plus. Ja osobiście "jak się starzec bez gośdności" słuchałem z podcastow w 357 każdy odcinek. I to tyle jeśli chodzi o moje korzystanie z platformy. Gdy przeniosły się na YT zaliczyłem może 1 odcinek. Mam czas na słuchanie w drodze do/z pracy glownie. YT nie pasuje do takiego sposobu korzystania. Nie mowiac już o kompletnie antyekologicznym wykorzystaniu transmisji wideo do przekazywania tak naprawdę tylko treści audio.
Tak więc bardzo czekam na aplikacje chętnie potestuje. Wideo - kompletnie nie moja bajka.
odpowiedź
User
Off
Za wszystko płacimy sami. Ile czasu trzeba, żeby hołotę u władzy rozliczyć z marnowania kasy z podatków. Gdzie ta trójkowa rewolucja? Przychodzi dobrazmiana dla patoli i wszystko pierd.....
odpowiedź