SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Cztery główne stacją tracą na rzecz nowych graczy

Nowe stacje na multipleksach zabierają widzów czterem głównym kanałom naziemnym. Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement, ich udziały w czasie oglądania spadły w I półroczu średnio o 13 proc. na rzecz stacji tematycznych i nowych graczy na multipleksach.

- Tylko w I półroczu łączne udziały TVP1, TVP2, TVN i Polsat w czasie oglądania widzów z grupy 16-49 lat spadły o 13 proc. do poziomu niespełna 48 proc. w stosunku do I półrocza 2012 r. (dane od 1 stycznia do 25 czerwca 2013 roku i 2012 roku). Cyfryzacja przyspieszyła zmianę status quo na rynku telewizyjnym, a beneficjentem zmian są kanały tematyczne i nowi gracze na multipleksach, odbierający widzów i reklamy telewizyjnym molochom - mówi Justyna Bednarek, dyrektor ds. obsługi kanałów w firmie Atmedia.

Odpływ widzów w kierunku kanałów sprofilowanych (filmowych, muzycznych, dziecięcych, etc.) powoduje dalszą fragmentację rynku telewizyjnego. Ilustruje ją liczba stacji, jakim na przestrzeni ostatnich lat poświęcaliśmy 75 proc. czasu oglądania. Z zaledwie czeterch w 2005 ich liczba wzrosła do jedenastu w 2012 roku. Tylko na przestrzeni ostatniego roku - głównie za sprawą cyfryzacji - powiększyła się do aż 15 kanałów.


Liczba stacji, na które widzowie z grupy 4+ przeznaczali 75 proc. czasu oglądania w okresach styczeń-kwiecień w kolejnych latach, źródło Nielsen

Jak wynika z danych Nielsena, 70,5 proc. gospodarstw domowych ma dostęp do kabla lub satelity, podczas gdy 29,5 proc. Polaków korzysta wyłącznie z oferty naziemnej telewizji. Naziemna telewizja cyfrowa daje obecnie dostęp do trzech multipleksów z 19 kanałami. Na początku maja br. korzystało z niej 84 proc. gospodarstw domowych posiadających tylko telewizję eterową (więcej na ten temat). Obecnie trwa konkurs na kolejne cztery stacje, które w DVB-T pojawią się wiosną 2014 roku.

Analiza zmian upodobań telewizyjnych Polaków pokazuje, że wśród widzów od lat systematycznie rośnie popyt na ofertę filmów i seriali w telewizji. Według danych Nielsena, kategoria filmowo-serialowa wykazuje największą dynamikę wzrostu na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat.

Na rynku telewizyjnym rośnie konkurencja, zmieniają się też oczekiwania i zwyczaje odbiorców. Obecnie dostawcy rywalizują nie tylko między sobą, ale także z internetem, z którego Polacy korzystają coraz częściej. Z badań GUS wynika, że już prawie 30 proc. Polaków ogląda telewizję i słucha radia za pośrednictwem sieci i liczba ta rośnie z roku na rok. Jak wskazuje raport Centrum Rozwoju Społecznego i Obywatelskiego „Rynek audiowizualnych usług medialnych w Polsce”, konsumenci coraz częściej korzystają z usług VOD, catch up TV, pay per view czy webcasting dostępnych on-line za pośrednictwem internetu i urządzeń mobilnych.

Dołącz do dyskusji: Cztery główne stacją tracą na rzecz nowych graczy

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
lolek
ciekawe jak za pol roku, rok bedzie wygladac ogladalnosc republiki, uda im sie dogonic polsat news?;]
odpowiedź
User
iva
Dlaczego akurat 75% czasu oglądania, a nie 60 lub 100? Nie można podać średniej liczby oglądanych stacji na widza?
odpowiedź
User
iva
Dlaczego akurat 75% czasu oglądania, a nie 60 lub 100? Nie można podać średniej liczby oglądanych stacji na widza?
odpowiedź