SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Znaczący spadek sprzedaży telewizorów. Zima i nowy standard MUX-3 nadzieją na ożywienie

W pierwszym półroczu 2023 wartość sprzedaży telewizorów na polskim rynku wyniosła 1,76 mld zł. Z danych udostępnionych Wirtualnemedia.pl przez TP Vision, właściciela marki Philips wynika, że to 31,3 proc. mniej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Mimo zmiany standardu naziemnego MUX-3, w II połowie roku, trend spadkowy ma zostać utrzymany.

Telewizor Philipsa (fot. Philips) Telewizor Philipsa (fot. Philips)

W pierwszych sześciu miesiącach roku sprzedało się 637 tys. sztuk, co jest o 40,7 proc. gorszym wynikiem niż w I połowie 2022 roku. TP Vision zauważa, że w poprzednich latach mieliśmy do czynienia z pandemią, kiedy ludzie więcej czasu spędzali w domach i inwestowali w domową rozrywkę. Poza tym przed rokiem doszło do zmiany standardu MUX-1, MUX-2 i MUX-4 naziemnej telewizji cyfrowej. W DVB-T2/HEVC są nadawane wszystkie najważniejsze kanały komercyjne, takie jak TVN, Polsat czy TV Puls. 

MUX-3 pomoże producentom?

Spadki mają być spowodowane tym, że w poprzednich latach wiele osób wymieniło telewizor, ale także inflacją, wzrostem cen. Najlepiej mają się sprzedawać telewizory z dwóch przeciwległych biegunów: najtańsze i najdroższe. Najpopularniejszymi telewizorami są modele 65 i 55-calowe. Największą dynamikę wzrostu mają urządzenia 75-calowe. Z kolei 50 i mniejsze tracą udział w rynku.

- Jeśli chodzi o prognozy dotyczące drugiego półrocza – rynek raczej pozostanie w trendzie spadkowym, pewnego ożywienia oczekiwać można ewentualnie pod koniec roku – początek okresu jesień – zima, to tradycyjnie okres zwiększonych zakupów, ale nie spodziewamy się wyników na poziomie ostatnich lat - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Miśkiewicz, dyrektor marketingu w TP Vision Polska

Do końca 2023 roku MUX-3 naziemnej telewizji cyfrowej z kanałami TVP1, TVP2, TVP3, TVP Info, TVP Sport, TVP Historia musi  przejść na DVB-T2/HEVC.  Rząd nie wyklucza kolejnej edycji programu dofinansowania telewizorów i tunerów.  W 2022 roku producenci telewizorów również spodziewali się wzrostu przychodów związanego z nowym standardem naziemnym.  Jeszcze jesienią 2021 roku 2,27 mln gospodarstw domowych posiadało urządzenia niezgodne z DVB-T2/HEVC. Rok później Krajowy Instytut Mediów informował, że takich domostw jest mniej niż milion. Pomóc w zakupach miało rządowe dofinansowanie w wysokości 250 zł na telewizor i 100 zł na dekoder. Z pierwszej opcji skorzystało 93 352 osób, a z drugiej więcej, bo 450 372 Polaków.

Już w maju ub.r. Grzegorz Stanisz, szef sprzedaży i marketingu firmy Samsung Polska narzekał na rozczarowujące dane.  Od początku 2022 roku sprzedano wówczas 700 tys. telewizorów, o 60 tys. więcej niż rok temu. - Liczyliśmy, że sprzedamy 200 tys. więcej niż rok temu - mówił Stanisz. Podkreślił, że 140 tys. niesprzedanych telewizorów przekłada się na 350 mln zł niesprzedanego towaru. - 60 tys. sprzedało się w kwietniu, gdy skumulowały się dwa pierwsze wyłączenia (emisji naziemnej w standardzie DVB-T). Jedno wyłączenie to 30 tys. sprzedanych telewizorów – mówił Stanisz - Sytuacja jest dramatyczna - dodał.

Philips w czołówce

Udział w rynku sprzedaży telewizorów Philipsa w Polsce wyniósł w pierwszym półroczu 12,4 proc. Daje to firmie miejsce w czołówce. Polska jest obecnie dla TP Vision (i marki Philips) trzecim największym rynkiem po Niemczech i Francji. Wyprzedzamy takie kraje jak Holandia (macierzysty rynek marki Philips), Belgia, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania czy Szwajcaria.

TP Vision informuje, że najważniejszą premierą tego roku będzie nowa seria telewizorów z technologią Mini LED, nazwaną The Xtra. W czwartym kwartale firma zaprezentuje też swojego flagowca, czyli serię Philips OLED908, która - tak jak wcześniejsze wersje - została zaprojektowana wspólnie z inżynierami ze studia Bowers & Wilkins. Ma charakteryzować się wysoką jakością obrazu i dźwięku.

W 2022 roku najpopularniejsze telewizory 4K

Z danych GfK wynika, że w 2022 roku najpopularniejsze były telewizory, które pozwalają na oglądanie treści w jakości 4K. Takie urządzenia nabyło 71 proc. kupujących (spadek o 6,5 proc.). 19,9 proc. konsumentów wybrało sprzęty HD Ready (wzrost o 26 proc.), 9 proc. Full HD (spadek o 5 proc.), a jedynie 0,18 proc. 8K (spadek o 12 proc.).  55-calowe telewizory wybrało 24 proc. konsumentów (spadek o 2,6 pp.), 40-43-calowe 22 proc. (wzrost o 2,4 pp.), 32-calowe 20 proc. (wzrost o 3,7 pp.), 65-calowe 14 proc. (spadek o 1,6 pp.).

Według analityków GfK telewizory 32-calowe można było nabyć w przedziale cenowym 367-1927 zł, 40-43 calowe kosztowały od 808 zł do 6872 zł, 55-calowe od 1311 do 9989 zł, a 65-calowe od 1726 do 18503 zł. Średnia cena urządzeń 8K wyniosła 12 462 zł w 2021 roku i 13 339 zł w 2022 roku. W zeszłym roku najtańszy można było kupić za 5 060 zł, a najdroższy za 139 999 zł. Udział sprzedanych sprzętów Smart TV wyniósł 87,5 proc. (o 0,8 punktu procentowego mniej niż w 2021 roku). Za sprzęty 32 calowe trzeba było średnio zapłacić 922 zł (o 2,7 proc. więcej niż przed rokiem). 40-43 calowe urządzenia kosztowały 1735 zł (wzrost o 5,4 proc.), 55-calowe 2997 zł (wzrost o 1,1 proc.), 65-calowe 4531 zł (wzrost o 2,1 proc.).

Dołącz do dyskusji: Znaczący spadek sprzedaży telewizorów. Zima i nowy standard MUX-3 nadzieją na ożywienie

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
PiSflacja
PiSowska Polska w ruinie i tyle w temacie. Polacy nie mają kasy, po prostu. Jeszcze trochę i ludzie będą gotować zupę z przyblokowego trawnika. Jazda z kosztami życia zacznie się zaraz po wyborach, kiedy znikną wszelakie tarcze antyinflacyjne, wdrożone na czas wyborów jako tzw kiełbasa wyborcza.
44 32
odpowiedź
User
KJK
Pisałem kiedyś że tak się stanie jeżeli cały sport w HD zniknie z telewizji liniowej a zastąpi go telewizja internetowa, w której nie ma miejsca na HD albo 4K w sporcie w streamingu na żywo. Zabieranie Premier League, Bundesligi, LE, KSW itp. do telewizji zabawkowej po interneciku poskutkuje spadkiem sprzedaży drogich telewizorów 4K, bo głównie dla sportu w najlepszej jakości kupowano te telewizory.
35 10
odpowiedź
User
rycyna
Piękny promocyjny tekst. Chińczycy od Philipsa mają za darmo reklamę. podpierając się robionymi przez siebie i pod siebie "badaniami" rynku! Czekamy na odpowiedz Samsunga i TCL!
0 0
odpowiedź